Test řadicích lanek a kabelových setů

Určitě se vám stalo, že i po instalaci zcela nového lanka a bowdenu jste s výsledkem nebyli spokojeni. Lanko v bowdenu nechodilo úplně hladce nebo mělo větší odpor než obvykle. Pojďme se tedy pokusit vnést do problematiky lanek a bowdenů trochu světla.

Mnohokrát jsem si kladl otázku, jak velké jsou vlastně rozdíly mezi klasickými lanky a bowdeny, když pocitově na páčce přehazovačky je rozdíl mezi starým a novým, dobře nainstalovaným vedením propastný. Jenže občas je rozdíl i mezi nově nainstalovanými lanky různých značek, o čemž jsem se několikrát přesvědčil při instalaci rozdílných lanek postupně na více kol. Samozřejmě jsem se o své zkušenosti podělil s kamarády a následně jsme si vytipovali lanka, bowdeny či kabelové sety, které chodí výrazně lépe než jiné. Nejde přitom jen o hladkost chodu, ale třeba u mechanických brzd i o tuhost bowdenu a tím i dobrou odezvu na brzdové páčce.

Jak jsem měřil?

Vzhledem k množství možných kombinací bowdenů a lanek jsem se rozhodl pro zjednodušení testu tím, že budu testovat pouze lanka za stejných parametrů (ve stejném bowdenu) a pro zajímavost doplním i test kabelových setů tak, jak je dodává výrobce. Délku bowdenu ovšem i tak zachovám u všech měření stejnou. Vybral jsem tedy význačné zástupce řadicích lanek a několik zajímavých kabelových setů. Pro samotná lanka jsem vždy použil nový vzorek bowdenu Shimano o délce 1600 mm. Z lanek jsem vybral nejlevnější nerezové broušené lanko Force, po kterém sáhnou ti, kdo řeší hlavně cenu, a mírně dražší nerezové broušené Jagwire LEX. Dále jsem pokračoval různými potahovanými lanky, která slibují lepší kluzné vlastnosti. Zástupci této třídy lanek jsou základní levný Force Teflon art. 43028 a Shimano OptiSlick Y60198100 (novější nazelenalá verze povrchové úpravy). Potahované lanko se pohybuje i v testovaném kabelovém setu Dura Ace (starší nažloutlá verze povrchové úpravy lanka OptiSlick). Lankům s povrchovou úpravou ještě dělá konkurenci Jagwire STS LTE Ultra-Slick, což je zástupce klasického nerezového broušeného lanka, které je navíc leštěné pro minimální odpor.
Pro zajímavost jsem přidal i test kabelového setu Alligator I-LINK a systému Nokon s lankem Shimano OptiSlick. V tabulce si pak povšimněte i rozdílných průměrů lanek, což by mělo teoreticky značně ovlivňovat měření.

Celá nadílka lanek a bowdenů

Co jsem měřil?

Jednak jsem se zaměřil na statický odpor lanka v bowdenu - odtrh. Test spočíval v měření síly potřebné pro uvedení do pohybu závaží o hmotnosti 500 g, které bylo zavěšeno na lanku uloženém v bowdenu o délce 1600 mm. Abych simuloval záhyby kabelového vedení na kole, bowden byl omotán dvěma závity okolo válce o průměru 115 mm.

Měřící zařízeníSamotné měření v běhu

Měření samotné

Měl jsem značné pochyby a nejistotu, jak vlastně měřit a také kolika cykly zatěžovat soustavu, aby byl výsledek mimo chybu měření. Nakonec jsem po prvním pokusném měření zůstal u měření statického odporu tak, jak jsem popsal výše. Navíc jsem ho ale měřil po 1000 a 10000 cyklech, kdy jeden cyklus spočíval v posunu lanka o 45 mm pomocí vačky na hřídeli elektromotoru. Vzhledem k tomu, že elektromotoru trvalo podle jeho zatížení vykonání 1000 cyklů rozdílný čas, bylo možné z času porovnat dynamický odpor lanka. Počet cyklů byl měřen pomocí jazýčkového magnetického snímače a na něj napojeného čítače v přístroji. Čas měřil tentýž přístroj (ALTO MRC-1.0) pomocí vnitřních hodin. Oba údaje jsem pak odečítal pomocí terminálu po skončení nastaveného počtu cyklů.


Zhodnocení naměřených hodnot

Z tabulky můžete vcelku snadno určit vítěze a poražené statického i dynamického odporu. Se suverénně nejhoršími hodnotami skončilo lanko Force Teflon art. 43028. Jeho vlastnosti jsem si potvrdil i reálným nasazením v provozu na více kolech a byly mi potvrzeny i několika kamarády. Nebroušené hrubé lanko očividně nezachrání ani vrstva teflonu, která je v tomto případě spíše pro estetické účely. Ještě hůře dopadl test kabelového setu Alligator I-LINK SET, který ale není možné brát v potaz, protože jediný důvod, proč lanko klouzalo v bowdenu s tak obrovským odporem, je, že se jednalo o opravdový skladový ležák z roku 2007, kde bylo veškeré mazivo ve vnitřním lineru vyschlé a lepkavé. Dynamický test jsem tak musel přerušit kvůli přehřátí motoru a jeho otočení v excentrickém uložení a následném zaseknutí vačky o snímač otáček.
Z druhé strany výsledků je jasným favoritem kabelový set Dura Ace a obyčejný bowden Shimano ve spojení s lankem Shimano OptiSlick Y60198100. Rozdíly mezi zbytkem “startovního pole” a dvěma nejlepšími jsou ale velmi malé a zcela jistě budou v reálném provozu prakticky nepostřehnutelné. Jako zajímavé se ukázalo, že broušené a leštěné lanko Jagwire nemělo nijak zvlášť odlišné naměřené hodnoty, i když mělo i menší průměr. Stejně tak nijak neexceloval kabelový set Nokon, který je kvalitou chodu pověstný. V tomto případě jde obvykle spíše o velice dobré utěsnění, takže během používání se kvalita řazení nemění, a hlavně nulovou kompresi bowdenu samotného. Pokud byste si chtěli tabulku filtrovat, můžete si hodnoty nakopírovat k sobě z originálu.

Závěr

Snad vám test ukázal zajímavé měření a porovnání několika běžných lanek, bowdenů či kabelových setů a usnadní tak orientaci při nákupu. Jak jsem zmínil, výsledky kvalitních lanek a bowdenů jsou velice vyrovnané a mnohem více bude znát správná instalace a čistota celého kabelového vedení, správné seřízení a v neposlední řadě třeba u Shimana i zapnutá či vypnutá brzda ramínka u přehazovačky, pokud jí konkrétní model disponuje. Jistě by bylo zajímavé měření v podmínkách s nečistotami nebo se pokusit změřit odolnost lanek proti praskání u koncovek, což bývá problém u silničních Shimano pák, ale zatím se mi bohužel nepodařilo vypracovat vhodnou metodiku pro takové měření. Přístroje a přípravky mám ale dále k dispozici a nebráním se návrhům na další pokusy...

Děkuji uživateli R-A-D-I-U-S za poskytnutí přístroje, 3D tisk, pomoc s uvedením do provozu, zaškolení a vlídné slovo
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony

Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony

Jen bezvadný stav jízdního kola zaručí bezpečnou vyjížďku. Proto si v tomto videu připomeneme, co zkontrolovat na silničním kole před sezonou nebo delším výjezdem.
Výbava bez které nevyjedu

Výbava bez které nevyjedu

Máme po zimě. S nadcházejícím čím dál hezčím počasím usedáme na kola a vyrážíme ven. Aby se z krásné vyjížďky nestalo utrpení a s nadávkami protrpěná příhoda, je potřeba se připravit a vyjet s patřičným vybavením.
Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Dnes otevřeme další palčivé téma. Je elektronické řazení nutností nebo raději „starou“ dobrou mechaniku?
keyboard_arrow_up