Zadní tlumič vodorovně nebo svisle?

20 nepřečtených
  • R:o)man1

    Jeliž trávím už víc jak 14 dnů denně o pozdních večerech hledáním informací o kolech, abych už konečně nějaké vybral, napadla mě otázka…

    Poraďte prosím, jaký je rozdíl v chování kola s tlumičem téměř vodorovným pod vrchní trubkou (např. Ghost AMR 7600, Cube 125XT…) a kola s tlumičem svislým vedle sedlové trubky (Trek Fuel Ex8, Specialized SJ Elite FSR, Lapiere X-Control 410…)?? Pokud se nevyjadřuju správně názvoslovně o trubkách, tak mě nekamenujte, snad mě pochopíte..:o)

    Mám na mysli kola v cenových relacích 50–70 tis., Kč, přední zdvih 120–140mm.

    A myslím svůj dotaz tak, zda mají kola různé chování / lehkost / snadnost / rychlost / při šlapání po polích, asfaltkách, do kopců, z kopců, přes šutry a kořeny…

    Díky díky za názory!!

    0 0
    • kubad  

      to kde a jak je tlumic umisteny je celkem jedno, podstatny je system pruzeni zadni stavby.

      0 0
    • Kubas.1  

      Zeptejse Mloka, ten ti o odpružení řekne si myslim celkem dost :-) …teda pokud se mu bude chtít…

      0 0
      • R:o)man1  

        Ptám se tedy Mloka – prosím… Spoustu už jsem od Tebe četl, něčemu rozumněl, něčemu míň. Začal jsem mít hokej nejen v umístění zadního tlumiče, ale i v jeho zdvizích – 100, 120, 165, 200 mm…

        Chci jezdit v terénu, nahoru, dolů, po lese, loukách, ale potřebuju se tam dostat výletem po asfaltkách a zpevněných cestách. A nerad bych, aby na mě kámoši s HT moc čekali…

        Už jsem si jakž takž udělal jasno v předku, že to bude 120 – 140 mm, ale info o tolika variantách zadku mě najednou rozhodily…

        Předem díky!  

        0 0
        • wladeq  

          Nejsem sice mlok…ale…zdvih je dycky vzhledem k tlumici v nejakem pomeru, tak jak je zadni stavba prepakovana (200 tlumic, 100 zdvih = pomer 2:1), pomer urcuje to, jak bude zadek citlivy…citlivost nemusis nejspis moc resit, zehlicku asi nechces. Co se tyce toho tlumice (horizontalne x vertikalne), je to uplne fuk, ale, tlumak dost vazi, takze zavisi na tom v jakem miste se ten tlumic nachazi, kvuli teziste…takze tak

          0 0
          • drtyc  

            zas kdyz budes mit tlumic dole svisle kvuli tezisti, tak ti to bude dohanet ten trojuhelnik s cepama co spojuje zadek s tlumicem, takze neco to sice udela, ale pokud ten trojuhelnik nebude karbonovej, tak to skoro nema smysl resit, ne?

            0 0
          • MlokCZ  

            Samotná hodnota přepákovacího poměru nemá žádnou souvislost s citlivostí. Na citlivost má vliv spousta věcí jako průběh (tzn. jak se mění přepákovací poměr během zdvihu, pedalkick, vlivy vlastností systému jako např. umístění horstlinkového čepu. A pak velký vliv má tlumič a u Foxe třeba jeho interní nastavení.

            Pokud se jedná o AM fully se vzduchovým tlumičem, tak vliv umístění tlumiče na těžiště nebude znatelný v podstatě vůbec. Těch 230g RP23 je oproti váze celého kola hrozně málo (to už větší vliv může mít váha třeba řídítek, která jsou mnohem výše a mohou tam být slušné rozdíly dle použitého typu, ale ani tam to neudělá tolik).

            0 0
          • kesu  

            pomer se udava zdvih tlumice/zdvihu zadni stavby

            tzn pro 200mm to muze byt:

            50/100 nebo 57/100 pokud je zdvih zadni stavby 100mm.

            Co se tyka tohodle pomeru k citlivosti tak neni zadna vazba

             
            0 0
    • Lister  

      Jak psal Kubad, umístění tlumiče ti většinou nic neřekne. Jediná věc vyplývající z umístění tlumiče je dostupnost ovládacích prvků na něm umístěných, ale o chování zadní stavby tento jediný fakt nevypovídá zhola nic.

      0 0
    • mr.antik  

      Teorie je hezká věc, ale praxe napoví víc. Všechny systémy maj plusy a mínusy, nezávisí to ani tak moc na tlumiči ale na zadním pružení jako celku. Takže ideální je projet několik kol (třeba různých konstrukcí) na živo a zaměřit se, jak se chovaj – v podstatě stačí tři věci:

      • jak „žehlí“ obyč nerovnosti
      • jak kolo jede a reaguje na šlapání (jestli se moc nehoupe)
      • jak se chová při skoku (jestli nejde při dobrém nastavení na doraz)

      S tim to, na co se ptáš, vůbec nesouvisí. Z praktického hlediska ještě:

      • jak se tlumič dá čistit, jestli jde sehnat náhradní (jestli to neni atyp), co se na něm dá štelovat
      • jaký je stavba stavěná, jestli ti nebude vadit, jak tam jsou „lámany“ bowdeny atd., případně možnost košíku, ochrany od řetězu a bordelu, jak široký plášť se vleze atd.

      Pak sem hoď nějaký kandidáty a třeba se dozvíš i nějaký praktický dlouhodobější zkušenosti ohledně výdrže, praskání, problémů atd…

         
      0 0
    • MlokCZ  

      O většině z těch kol jsem toho v historii napsal už opravdu hodně a u každého psal na jaké použí je vhodný daný průběh (hlavně v souvislosti se skoky). Na systému záleží dost a také záleží hodně na tlumiči a u Foxe jeho interním nastavení (nastavení compression tune se tu v historii rozebíralo už také hodně a několikrát).

      Jsem teď na dovolené na biku, takže znovu tu podrobný rozbor jednotlivých kol psát teď určitě nebudu.

      Zdvih je 140mm rozumné, tady se pořád svižná kola najdou. Já bych vybíral z kol jako Blur LT II, Liteville 301, Zesty, Stereo (a výborných rámů by se našlo více, vždy záleží jaké konkrétní vlastnosti kdo preferuje). Blur a Liteville už bude s tím finančním limitem dost na hraně.

      A nejdříve si to chce ujasnit (nejlépe někde v praxi zkusit), zda některé projevy některých rámů budou vadit nebo ne. Tím myslím především větší pedalkick, jak moc dobře šlapeš a jakým stylem, tedy jak moc omezovaná zadní stavba je třeba.

      Při testování v praxi u Fox tlumičů vždy koukat na compression tune, abys pak z vyzkoušení dvou kol, kde jedno mělo compression tune na max. a druhé min si nemyslel, že to s max. jde lépe za pedálem a hůře žehlí (myslím zadní stavbu) a ono přitom rozdíl udělalo jen interní nastavení tlumiče (které jde nechat přenastavit).

      0 0
      • R:o)man1  

        Jste skvělí, díky moc za názory! Mám teď na následující víkendy půjčená vždy 1–2 kola, která chci podrobit vlastnímu testu a zkoušení, pohrát si se štelováním v různých režimech, vyzkoušet u kol různé zdvihy, různé koncepce jednotlivých výrobců a až shromáždím své pocity a názory, co mi vyhovuje nejlíp, dovolím si vás tu ještě poptat na nějaké doplňující info či porovnání vašich a mých názorů.

        Hezký víkend všem!

        0 0
        • hanz  

          tož drž se. vybrat prvního fulla je asi nejtěžší výběr vůbec, protože nic o tom nevíš, neumíš na tom ani jezdit, netušíš ani jaký vlastnosti fulla budeš preferovat.

          Já bych ti asi poradil at si vybereš hlavně kolo co se ti líbí a co ti lidi doporučí na konkretní styl ježdění, a i na rychlé dlouhe vyjíždky muže být full pohodlný, tak si nenech tlačit že citlivost nepotřebuješ. uložení tlumiče taky kašli, to je podřadná věc, a na system se taky vykašli. není system jako system a PR kecy(např. od spešlu sou hroznej blud) neposlouchej.

           
          0 0
          • drtyc  

            ale zase vybrat prvniho fula je vetsi odmena a uspokojeni nez vybrat toho druhyho nebo dalsiho. ten rozdil u tech dalsich co budou nasledovat uz nebude tak znat.

            0 0
    • ceo  

      Celkem zajímavé srovnání systémů je zde .

      Nicméně jde o PR, takže je třeba to chápat s nadhledem. Samého by mě zajímalo, co tam je pravda a co, řekněme, zjednodušení.

      0 0
      • kloubik  

        Přidám ještě odkaz na stránky Ellsworth, kde je „porovnání ":http://www.ellsworthbikes.com/…sions/jejich ICT s ostatními systémy. Tak jako v předchozím odkazu je "nejlepší“ FSR, tak tady jasně vede ICT :-)))

        0 0
        • mildante  

          Ne, ze bych chtel v blizke dobe kupovat fulla, ale jen tak pro zajimavost – nevedel by nekdo i o nejakem nezavislem porovnani techto systemu, nejlepe s vysvetlenim, jak to vse funguje? :)

          0 0
          • mr.antik  

            něco takovýho jsem viděl v nějakém německém časáku (loni na podzim), snad si někdo vzpomene…

            0 0
          • MlokCZ  

            Obecné srovnání systémů dnes téměř nemá smysl, protože rozdíly mezi jednotlivými provedeními stejného systému jsou často větší než rozdíly mezi jednotlivými systémy. Je tedy vždy nutno hodnotit konkrétní zadní stavbu s konkrétním tlumičem.

            Některé vlastnosti trochu platily obecně, ale i to už není moc pravda. Třeba vpp dříve bylo spojeno s výrazně větším pedalkickem, jenže i tady to pravidlo už neplatí, Blur LT II je toho příkladem.

            FSR zase bývalo často houpavější a za pedálem šlo hůře (zase zato výborné žehlení i při šlapání a žádné zamykání stavby), ale i tady už to neplatí. Kola s nízko položeným horstlinkovým čepem (třeba Zesty) nebo atypické konstrukce jako Stereo tohle pravidlo také narušilo.

            A třeba Blur LT II a Stereo mají vlastnostmi k sobě velmi blízko a přitom jsou to zcela odlišné systémy a naopak Blur LT II má vlastnostmi poměrně daleko od jiných vpp a Stereo naopak velmi odlišné od jiných FSR.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.