Výběr Trail / Enduro vidle na pevňáka, osa 15x100

53 nepřečtených
  • benobiker

    Zdar lidi, stávající vidle na mojem hardtailu (Epicon 140mm 2013) dosluhuje, začal chcát olej z tlumící patrony, musím často doplňovat a je to opruz se v tom hrabat, navíc má nalítáno nějakej ten pátek, tak řeším novou vidli…

    Pokoukávám po novém Auronu s RC2 PCS tlumící patronou, zdá se to vymakaný, plus možnosti nastavení kompresí, má někdo zkušenosti, jak ta vidle chodí? Na Kupkole se dá koupit za 9 litrů, koupil bych variantu na stávající 15×100mm osu, nalil olej do spodních nohou a jezdil..

    Druhá varianta, prošlo mi rukama pár RS vidlí, líbí se mi chodem a střevama Revelationy / Yariny s klasika Motion controlem v Solo Air provedení, na bike-discount.de se občas objeví za fajn peníze nějaké RS nebo FOX vidle, ale tady je kámen úrazu neboost osa, na kterou se dneska vidle od těhle výrobců snad už nedělaj… Podložky se mi řešit nechce, často vozím kolo v autě a sundavám přední kolo a přeplejtat přední náboj se mi dvakrát taky nechce… Leda by to byla vidle za fakt dobrej kauf… Brát nějakého RS z bazaru bych se nebránil, ale dneska asi nemá smysl brát 32mm nohy, kterými jsou starší verze na osu 15×100mm vybaveny.

    Pak technická otázka, kdo je v obraze, levnější vidle od RS – Sektor a 35.. Prošlo mi rukama pár starších OEM Sektorů, Reconů a tam je SoloAir komora řešena patronou, fakt dost levně, je to taková srajda bez negativky, jen s elastomerem, to na kole prostě nechceš. U těch nových Sektorů píšou, že mají DebonAir, je to to provedení bez patrony, s funkční negativkou, kdy je ve vnitřních nohou frézlá drážka na přepouštění vzduchu? Viděl tady někdo střeva těhle vidlí? Díky za jakékoliv názory, zkušenosti s redukcema na boost vidli, atd…

    0 0
    • benobiker  

      Kua lidi, nikdo nic? :-D Když tu THORX napíše nějakej svůj blábol, tak je pod tím hned smršť odpovědí, ale tady nic..:-D Nikdo zkušenosti s novým auronem s patronou PCS? :-)

      0 0
    • nksh  

      Recon má normální vzduchovou negativku jako vsechny soloairy, nevím kdes vzal ten nesmysl s elastomerem.

      0 0
      • benobiker  

        Tady jsem vzal ten nesmysl s elastomerem…:-D Není to první Recon, co jsem měl rozebranej… Sektor to měl stejně… Je to kompletní vzduchová patrona, zašpuntovaná jako šampus..:-D Uvnitř patrony není žádná drážka na přepouštění vzduchu z pozitivky do negativky, vzduch se ti nemá jak dostat pod pozitivní komoru… Ale když mi osvětlíš, jak v tomhle případě u této patrony negativka tedy funguje, budu jen rád! :-)

        0 0
        • PENE  

          Je tam prepousteci ventil v pistku co beha patronou.

          0 0
          • benobiker  

            Nikde jsem tam žádnej přepouštěcí ventil neviděl, co si pamatuju, tak horní píst je celistvej, okolo těsnění, tudy se tam nemá jám dostat vzduch, do negativky… Máš nějakou fotku, nebo můžeš mi zakreslit na té moji, kde to přesně je? V týdnu u mě bude kamarád se Sectorem, tak mu to rozeberu a ještě jednou prohlédnu.. Jestli tam něco takového najdu, sypu si popel na hlavu! :-)

            0 0
            • novas752  

              Uvnitř trubky ve které běhá píst je na jednom místě asi 5mm dlouhá úzká drážka. Když na ní píst najede, otevře se průchod okolo něj mezi pozitivní a negativní komorou a vyrovná se tlak.

              0 0
              • PENE  

                Nic takoveho v te trubce neni. Vzduch se prepousti vnitrkem pistu.

                Edit. Ta trubka ma tak tenkou stenu, ze by to ani neslo.

                0 0
              • benobiker  

                Takhle to funguje u Soloairu bez vzduchové patrony, tam je ta drážka přímo ve vnitřní noze vidlice… Levnější vidlice od RS ale používají vzduchou patronu, kde to funguje trochu jinak, jak níže vysvětluje PENE.

                0 0
        • nksh  

          Na druhe fotce jsi ten přepouštěcí ventil sám vyfotil

          0 0
          • benobiker  

            Jj, už jsem přečetl PENEho teorii, to by dávalo smysl :-) V týdnu ověřím ;-)

            0 0
    • PENE  

      Pistnice je u pistku trochu ofrezovana, nema kruhovy tvar. Tudy proudi vzduch do negativky pres ten cerny derovany krouzek pod pistem. Kdyz jsou vyrovnane tlaky, ventil je otevrenej a obe komory jsou spojene, kdyz vidlici stlacis, sedej pist a ten cerny krouzek se podtlakem v negativce a pretlakem v pozitivce primacknou k sobe a zacne to tesnit.

      0 0
      • benobiker  

        Tohle by dávalo logiku! Mrknu na to pořádně, až s tím kolem dorazí… Pak by dávalo smysl, proč mu ta vidlice šlape nahovno, ten průchod má prostě neprůchozí a negativka nemá žádný tlak… Proto pak vidle kope jako kůň :-) Jen malá oprava k tvýmu jinak zcela logickému vysvětlení, ať už v tom mámě pořádek..:-) Když jsou vyrovnané tlaky v obou komorách a stlačím píst, určitě nebude v negativce podtlak a v pozitivce přetlak. V obou dvou komorách je vyšší tlak než atmosférický, tedy přetlak, jen v pozitivní komoře při stlačení vidle přetlak ještě víc vzroste a v negativní klesne… Tento rozdíl tlaků tedy uzavře průchod mezi komorami…

        V tejdnu tu patronu pořádně rozeberu a prozkoumám, nafotím, ať to tady máme černé na bílém..:-)

        0 0
        • PENE  

          U starsiho typu patrony jde ten pist rozdelat. Mozna to pujde i tady, ale nechce se mi ted rozebirat vidlu, abych to zjistil.

          0 0
          • benobiker  

            Tak jsem dneska rozdělal kámošovo Sektora se starým provedením SoloAiru (s patronou) a detailně koumal, jak to přesně funguje. Opravdu se vzduch přepouští do negativní komory, ale funguje to trochu jinak, než popisuješ.. Vrchní šedý píst má opravdu zezhora drážku, kudy proudí vzduch. Pod šedým pístem (který je pevnou součástí dříku) je černý kroužek uchycený jakoby nýtem k dříku, který slouží jako napružený ventil – mezi pístem a tímto kroužkem je nepatrná mezera, černý kroužek jde silou přimáčknout směrem k pístku a v ten moment je šedý pístek průchozí.

            Funguje to tak, když se vidlice tlakuje, tlak v pozitivní komoře narůstá, tlačí na píst spolu s černým kroužkem proti gumovému elastomeru (sloužící jako doraz negativní komory, určuje tedy zdvih vidlice, i objem negativní kmory). Když je tlak v pozitivce dostatečný, černý kroužek se přitlačí o tu nepatrnou mezeru k pístku a skrz drážku v něm, a samotný přitlačený černý kroužek proudí vzduch z pozitivní komory do negativní, až do úplného vyrovnání tlaků. Komory jsou stále propojené, až do doby, než se vidlice zanoří do zdvihu. V ten moment se napružený černý kroužek vrátí do své původní, vzduch nepropouštící polohy, páč na něj netlačí gumový elastomer.

            Výhoda tohodle systému je v možnosti nastavení zdvihu bez nutnosti výměny celého dříku, nevýhodu vidím právě při tomto úkonu, že se mění objem negativní vzduchové komory a tím i chod vidlice. Také je nutnost mazat pístek pouze silikonovou vazelinou okolo O kroužku, nemůžu zde použít pár ml oleje, jako tomu je u Suntourů s ocelovou negativní pružinou, ucpal by se průchozí kanálek, nebo by olej protekl skrz dolů a zmenšil by dále objem už tak malé negativní komory.

            0 0
            • Vilém  

              Takze tva teorie o elastomerovem rock shoxu pada.

              0 0
            • PENE  

              Ano, je to trochu jinak resene, nez jsem psal, ale snazil jsem se to podat tak, aby bylo pochopitelne, ze to ma vzduchovou negativku. Navic velikost negativky si tady muzes upravit, jak chces, pouzitim neceho vhodneho se stejnou vyskou a jinym prumerem.

              Naopak u tohoto soloair systemu muzes bez problemu dat olej, a sam vyrobce to uvadi, protoze dno pozitivky je nize, nez otvor pro prepousteni vzduchu. Rekly bych ze ten sedy pist by mohl jit i odsroubovat, jinak by nemel ctvercovy tvar.

              U jeste starsi patrony resene podobne je pist jisteny jen segrovkou a jde rozdelat, viz foto. A podle tohoto systemu jsem popsal i ten zpusob prepousteni vzduchu, protoze se mi kvuli tomu, abych zjistil jak to je ted, nechtela rozdelavat vidlice. Jeste tam je taky otvor do pistnice a tim je negativka trochu jinak resena a vzduch je i uvnitr te tycky.

              0 0
              • benobiker  

                Tak tenhle píst jsem ještě neviděl..:-D Je mi to jasné, tak hlavně že víme, jak to tedy je, já ti děkuji za popich, donutilo mě to ještě jednou rozebrat tu vidli a pořádně to pokoumat…:-D

                Jinak si myslím, že tam ten olej neplechu nad pístem dělat bude… Drážka je sice níže, než dno pístu, ale při chodu vidle tam ten olej brutálně napění a je stejně všude, kanálek se prostě zadělá… Novější systém s drážkou ve vnitřní noze se mi zdá v tomhle ohledu na zanesení olejem lepší, proteče hned pryč… Naopak ho spíš zanese ta vazelína…

                0 0
                • PENE  

                  Nemyslim si, ze se tam ten olej nejak napeni, ma tam byt jen 5ml 5w oleje a ten se rozprostre po te patrone. Pokud by kazdy servisoval vidli podle servisnich intervalu, tak ani tak male mnozstvi nemuze v negativce vadit. Sam tam davam olej 10w40, to same do spodnich nohou na mazani, neservisuji podle rad vyrobce a na chodu vidlice to nijak nepoznam, ale je pravda ze vidlici vyuzivam nad jeji uvadene schopnosti (zatim drzi) a na male nerovnosti mam vhodne nafoukane plaste.

                  0 0
                  • benobiker  

                    Nad pístek a do spodku nohou na Epiconu také používám motorovej 10W40. Když jsem sundal víko komory čerstvě po jízdě, byla tam slušná šlehačka..

                    0 0
    • hs74  

      A co Manitou Mattoc? Tuším že na Bike24 byl za docela hezký peníze

      0 0
      • novas752  

        I na českym Progresscycle byl za hubičku. Kámoš ho bral na ocel ht. :)

        0 0
      • benobiker  

        Manitou jsem vůbec neměl v merku, nejraději bych vidli, s kterou mám zkušenosti..:-)

        0 0
        • LRRTM1  

          Mattoca expert jsem dával místo Sectora. A posun vpřed byl výraznej!

          0 0
          • benobiker  

            Okej, píšu si poznatek! :-) Neměl jsi ji už rozdělanou? Fotografie střev by se mi líbily :-D

            0 0
            • LRRTM1  

              Neměl. Než jsem se dostal k tunění, prodal jsem celej bajk :-)

              0 0
            • boo-beek  

              Podívej se na článek o tuningu Mattoca pomocí IRT na bikeandride. Za mě super vidle, teď jsem ji vozil. Šla pryč s kolem a stýska se mi :D

              Stran diskuze o levnějších RS, TK patrona v levnějších verzích levnějších vidlic za nic nestojí, ale gold verze mají MotionControl, lepší o dost. Na druhou stranu já mám radši Suntoury než MC vidlice od Rockshoxu.

              Každopádně ten Mattoc by byl oproti Epiconu fakt posun. Regulace HSC, LSC a ladění hydraulického bottom-out je moc fajn, s tím IRT je to úplně super.

              0 0
              • benobiker  

                Tak jsem si pročetl články o Mattocu na bikeandride.cz a čumím! :-) Vidle vypadá uvnitř oproti Suntouru a RS dost sofistikovaně a precizně:-) Vzduchová komora bude přepouštět vzduch na podobným principu jako původní SoloAir od RS, jen mě teda trochu děsí, že klucí píšou, že potřebuje jednou za čas restartovat, že se do negativky přepouští časem víc vzduchu a tím se ztrácí zdvih… Zajímalo by mně, jak často se tak děje, to by byl opruz… Jinak systém IRT je vychytávka jako bejk! Kam se na to hrabou RS tokeny – a i tenhle systém má Manitou vychytanější s tím pevným pístem a podložkama IVA… Jen cenovka je teď na ProgressCycle za 18k, což je oproti Auronu za 9K dost mimo :-) Negativa vidím v nemožnosti použít klasickej blatníček kvůli podkově zezadu :-D A taky že při stejným zdvihu je delší než RS vidlice…

                0 0
    • benobiker  

      Tak nakonec ani Auron, ani Mattoc, ale ojetej Pike, tak snad bude sloužit bez problémů..:-) Epicon jsem poslal za dvojku do světa…

      https://www.bike-forum.cz/…e-nova-vidle

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.