• nox159

    Zdravim,

    konečně jsem si pořidil momentak a tedka to trochu řeším co a jak moc utahovat… samozrejme jsem trochu googlil a par veci nasel ( viz niže ) ale neco se mi zda ze je celkem moc…

    např. našel jsem na netu ( doufam ze dobre) ze utažení brzdy a razeni k řiditkum by melo byt cca 5–8Nm coz se mi zda strašne moc… protoze nekde jsem zase slysel ze by brzdove a radici paky mely byt pritazene tak, aby se pri padu pootocily a ne aby se ohybaly a psarkaly… na coz myslim ze bude bohate stacit 2–3Nm…

    u nekterych komponentu je to napsano přímo na nich… na shimano jsem si taky nasel nejake navody… ale porad se mi zda ze utahovat lanko cca silou 7Nm… je strasne moc… jak to teda je poradi nekdo nebo nahodi nejakou tabulkukterou se da řidit?

    rady, že to musi mit človek v ruce nejaky cit… si nechte pro chlapi v hospode… zakladam to tedka hlavne proto, že jsem mel v rukach jedno kolo z nejmenovaneho servisu a a jen pitome dualy jsem odtahoval cca 40cm trubkou navlecenou na imbusu… + servany zavit v tele vidlice… což mi přislo spis k plači než k smíchu… :(

    to co jsem uz nasel:

    1

    2

    pak neco z navodu primo pro montáž…

    pokud nekdo ma nejakou tabulku popripade to ma nejak slusne zpracovane, myslim ze tady bude dost lidi se kola dela s momentakem, tak ji sem muzete hodit… budu rad

    diky

    0 0
    • Joseph de Sax  

      máš ten na kolejnice???

      0 0
    • MlokCZ  

      Tady máš toho více najednou. Je to sice pro Cuby, ale hodně věcí jsou komponenty, takže se bude hodit i jinde

      http://data.mlok.net/…_momenty.pdf

      A nevím kde jsi vzal brzdy 5–8Nm, když třeba Formule mají jen 2,5Nm (to je jak v tom pdfku, tak je to i přímo u Formulí).

      Většinu těch momentů dohledáš přímo u jednotlivých výrobců. Takže případně si ověřit, jestli je v tom pdfku vše dobře, já tu mám ještě k většině věcí stažené manuály samostatně, takže do toho pdfka Cubu koukám v podstatě jen na čepy zadní stavby.

      0 0
    • MirosPikos  

      Taky jsem ho nedávno pořizoval, a taky sem se divil že je to brutálně mod. Vyhledal jsem totiž stejné momenty jako ty, tak jsem to prostě utáhl s citem… taky jsem někde četl (jako ty) že se to má utahovat tak, aby když spadneš, tak aby se páčka protočila spíš než zlomila nebo ohla.

      Jinak díky Mloku, tohle se bude hodit ty momenty, na tebe je chlape spolehnutí ;)

      0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Nepoznám v ruce momenty, nevím ani jak moc se mají utahovat, ale vše utahuju v klidu a nějakým citem. Doby, kdy jsem vše rval jak trouba jsou pryč.

      Dám imbus a utahuji do prvního odporu, ten když citím, tak udělám ještě kousek za tenhle moment a dál nervu. Mám to tak, že pokud to chci povolit kratší stranou elkového imbusu, tak to nesmí jít dvouma prstama povilit, ale pokud to povoluji tou delší částí, tak to nesmí jít zase moc lehce..

      Zatím jsem touhle metodou nic neurval, nezničil a vše funguje i bez momenťáku. Jen koutouče a uchycení třmenů jsem vzal o kousek víc.

      0 0
      • MlokCZ  

        Pro některé spoje tahle metoda bude naprosto mimo a problém nastane snadno.

        Typický příklad jsou čepy zadní stavby. Stačí jiná konstrukce čepu a najendou se utahje na zcela odlišný moment.

        Třeba se koukni do toh pdfka, co jsem dával a porovnej hlavní čep u Sterea 2008 a novějšího (2009+).

        A najednou to je 5Nm x 15–18Nm. Naprosto odlišný moment pro stejný čep (on má tedy zcela jinou konstrukci ten čep, když jsem to měl rozebrané, tak chápu ty zcela odlišné momenty, jinak bych ale neměl vůbec tušení jak moc to utáhnout).

        Utáhnout hlavní čep staršího Sterea tím větším momentem, tam bude velmi rychle po něm. A opačně ten novější tím malým momentem, tak bude hned povolený.

        Ty zmiňované brzdové páky bys měl proklatě přetažené a spojů, které budou popsanou metodou sakra přetažené se najde více.

        Kotouče budeš mít nejspíš také hodně přetažené (většina se dotahuje kolem 6Nm, což zase tak moc není). U přetažených kotoučů se stává, že se kotouče lehce zkroutí (těžko říct, jestli to je tuhostí dosedací plochy náboje pro kotouče nebo tím).

        A takový stržený závit u PM na vidlici taky opravdu nepotěší. U kotoučů a třmenů není podstatné to rvát nějak moc, ale mít tam locktite.

        0 0
        • Tina  

          jj, kotúče sa často a s obľubou preťahujú. Nie je nič veselšieho ako strhnutý torx, ktorý sa nedá povoliť :)

          0 0
          • martin_bakov  

            ten pocit ze mas vsechno co se brzd tyka utazeno na fest je fakt dobrej :)

            0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Ten pocit, že se Ti to nepovlí a Ty se nezabiješ je fain:)) Ale, co na to ty komponenty? :D Objednal jsem momenťák, tak to pak hned napravím.

              0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          O zadní stavbě nemluvím, tam se opravdu bojím cokoliv rukou utahovat, tam bych momenťák uvítal. Kotouče, no to je problém, tam mám takovej pocit, že jsem je utah moc :D Ale tak uvidíme, jestli se zkroutí, nejspíš ano, protože začal z ničeho nic hvízdat :( Budu muset momenťák pořídit:)

          Jen se zeptám. Kde mohu koupit levný/funkční momenťák v Plzni?

          0 0
    • McBlacky  

      jaký jsi koupil klíč?

      0 0
      • nox159  

        no name v mistnim shopu nejaky proteco za par korun… moment 2–24Nm, klasická račna

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • fofot  

          trochu se přiživím, nevím zda je to blbost nebo ne koupit si akumulátorový šroubovák s utahovacím momentem a zabít tak 2 mouchy jednou ranou, když nemám doma ani jedno a hodilo by se mi oboje. Co sem se tak díval tak mají rozsah 2–24Nm.

          0 0
          • blisterexist  

            ideál, akorát ti dojdou baterky a si v řiti:-D a ještě, s vrtačkou se na všechny místa nedostaneš

            0 0
          • McBlacky  

            podle mě dobrý, na dost věcí se hodí mít aku, je tam delší závit (kotouče, kliky, sedlovka,…)

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • Kubas.1  

              kliky a sedlovka delší závit?

              0 0
              • McBlacky  

                u sedlovek kde se dobře nedostaneš imbusem, je aku s nástavce velká pomoc.

                ve srovnání s objímkama na řidítkách, šrouby smyku, šaltru, upínky… Jsou u klik a sedlovek delší závity. Nebo jinak, musíš otočit víckrát šroubovákem, než to zašroubuješ

                0 0
            • JSt  

              aku ma imho smysl, kde nejsi schopnej otocit srofovakem mezi dvouma prstama (typicky treba vruty) a to se jaksi na kole nevyskytuje, pokud nejdes pres zavit ;-).

              0 0
        • MirosPikos  

          Mám přesně ten samý z aukra, za ty peníze myslím v pohodě. Když si ho navíc proměříš abys věděl jak na tom je.

          0 0
    • scret  

      ted chci resit nakup momentaku, mate nekdo link na nejaky kvalitni a zaroven ne moc drahy?

      Diky…

      0 0
      • ememem  

        taky neni.

        bud je dobry a neni moc lacny napr

        alebo je lacny ale za moc nestoji (napr. bbb)

        to uz potom radsej toto tu

        0 0
        • obda  

          Co je přesně špatného na tom BBB? Příjemně mne překvapilo, že dodávají i nějaký kalibrační protokol (ovšem nevím, jestli není stejný pro všechny klíče ;)),

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • MirosPikos  

          Mám tento a řekl bych v pohodě. Nejsem zdaleka jediný, kdo ho tu má. Za ty peníze to tu práci udělá uspokojivě.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Akorát jsem dodělal servis kola a byl jsem krapet v rozpacích při pohledu na absolutně povolené šrouby zadní stavby, locktite to vidělo tak z dálky a o suchých čepech nemluvím.

      2 hodinky a kousek si vzalo promzání čepu vazelínou, napatlání závitů locktitem a utažení dle tabulky momentů.

      Takže momeťák na fulla mi přijde ode dneška jako docela nutnost.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Další důvod zahodit pružení :-)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          Huš babo :D

          Jde o první servis nového kola z továrny, takže snad tohle bude poslední servis na dlouhou dobu:)

          0 0
          • MlokCZ  

            Čepy bych i po doplnění locktitu a dotažení ještě zase po nějakém čase znovu zkontroloval.

            Zejména horstlinkový čep má někdy tendenci se ze začátu chvilku povolovat i když tam loctite je.

            0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              A to je právě ten problém. Čepy a to všechny byly absolutně bez vazelíny a vyndat je byl sám o sobě docela problém. Musel jsem skoro vytloukat(jemně). Takže bylo nutné je promáznout vazelínou a nasadit. Bohužel, jestli se dostala trocha vazelíny i do závitu a následně jsem na to zašrouboval šroub s locktitem, tak se mi onen šroub možná i povolí.

              Snažil jsem se to udělat opravdu pocitvě a neprasit závit vazelínou, ale podle mě tam potvora utekla. Tak snad to bude držet.

              0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Jaké máš zkušenosti se směsí vazelína + locktite, bude to držet?

              0 0
              • MlokCZ  

                Žádné, já nikdy vazelínu ve spojích čepů neměl.

                0 0
                • Dzordano_Bruno1  

                  Nikdy? A mažeš je vlastně vůbec? Protože mi přijde, že pokud je člověk namaže, tak i kousek se tam musí dostat.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Už jsem některé mazal, ale jen kde to bylo potřeba a vždy dle typu čepu a přiměřeně. Není čep jako čep a rozhodně není cílem, aby každý čep byl plný vazelíny. V některých případech čepů bych řekl, že bude vazelína i na škodu (zejména tam, kde by mohlo dojít k problém, že se začne otáčet co se otáčet nemá místo toho co se otáčet má a pak někde může přispívat k rychlejšímu chytání bordelu typu prach – vždy to záleží na konkrétní konstrukci, někde zase může zabraňovat vnikání bordelu, třeba vody).

                    0 0
                    • Dzordano_Bruno1  

                      Je mi to jasný. Tak snad to nebude problém a čepy se nepovolí. Pokud ano, tak si dám zase tu práci a udělám to znova a líp. Jen si nejsem tak úplně jistej, jak dlouho to mám nechat zasychat. Návod říká cca. 3hodiny až den :D To mi přijde jako docela velké rozmezí.

                      0 0
                      • áronek  

                        Mám dotaz ohledně karbonovýho rámu a nechci zakládat nový vlakno, co se nastane na karbonovým rámu při přetažení šroubů, vytrhne se to kovový pouzdro z toho karbonu nebo se dřív strhne závit?? S karbonem nemám zkušenosti a bojím se třeba při dotahování košíku na flašku aby se ten kus kovu se závitem nevytrhl z té trubky nebo se neprotočil při dotahování. Na dotahování šroubů abych nestrhl závit mám cit v rukách a odhad ale aby se to nevytrhlo dřív z toho karbonu, je třeba se toho bát? Konkrétně u toho držáku na flašku a třeba u uchycení brzdovýho třmenu jsou ty 2 otvory pro šrouby každej zvlášt nebo je to odlitek z 1 kusu omotanej karbonem?

                        Hledání jsem použil ale nenašel jsem odpověd, dík

                        0 0
                        • doubleingram  

                          JJ, v uchytu na kosik mi prdnul jeden ram.

                          0 0
                        • bradek  

                          Hodím dotaz sem, nevíte jaký je utahovací moment pokud se třmen brzdy šroubuje přímo do karbonového rámu bez adaptéru (viz. obrázek), v rámu jsou hliníkové vložky, normálně se sice utahovací moment pro třmen pohybuje 6 –8 Nm, ale nevím jestli to v tomto připadě není moc, díky.

                          https://www.bike-discount.de/…_2490858.jpg

                          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.