• slch

    Chci se poradit se  zkušenějšími. Chápu smysl offsetu – nastavení sedla dle individuální potřeby předozadního posunu podle délky stehenní kosti. Chci se ale zeptat, proč někteří výrobcové kol dávají na kola apriori sedlovky s offsetem a někteří např. Trek, Gary s přímým zámkem nebo s minimálním  offsetem. Je v tom nějaký smysl, nebo zvyk nebo …?  Mám kolo Lapierre X-controll 21O a původně tam byla sedlovka s offsetem 2,5 cm, co  mi absolutně nevyhovovalo, když jsem posunul sedlo max, dopředu, tak to bylo dobré ale vypadalo to otrasně, proto jsem si pořídil sedlovku se přímým zámkem. Chci se taky zeptat jestli výměnou sedlovky za přímou se nějak něgatívně nezměnily jízdní vlastosti kola /ovládatelnost, tlumení zadního tlumiče …? Děkuji

    0 0
    • MlokCZ  

      Pokud by to výrobci dělali správně (což jistě někteří dělají, ale někteří to ani moc neřeší a prostě tam nějakou sedlovku prdnou), tak by offset standardně dodávané sedlovky měl být volen dle úhlu sedlové trubky. Tedy když má nějaké kolo malý úhel sedlové trubky (což bude posouvat sedlo s vysunutím sedlovky více dozadu), tak rovný zámek a když má větší (s vysunutím se bude posouvat sedlo méně dozadu), tak hokejku.

      Na funkci zadní stavby to mít nebude v podstatě žádný, tím, že se hodně posuneš dopředu/dozadu (a to třeba více než bylo při návrhu rámu počítáno, třeba proto, že máš extrémně dlouhé nebo extrémně krátké stehení kosti), tak to bude mít vliv na posun těžiště, což bude znát především v prudkých sjezdech/výjezdech (když bys byl moc vepředu, bude to špatně do sjezdů, když moc vzadu, bude to špatné do výjezdů).

      0 0
    • nobody  

      když už se tady řeší offset sedlovky, je moc špatné, když mám sedlo upnuté v sedlovce úplně vpředu (viz foto)? Myslím jestli to vadí životnosti sedla a sedlovky. Pokud jo, tak koupím sedlovku s přímým zámkem.

       
      0 0
      • mr.antik  

        tohle je naprosto nepřijatelné…

        0 0
      • Stanislav__1  

        Myslim si, ze by stacilo kousek snizit sedlo a upnout ho za stred lizin.

        0 0
      • Daf  

        Já v tom nevidím problém. Kdyby to bylo upnuté obráceně (sedlo úplně vzadu), tak by to problém byl. Ližiny jsou pak hodně namáhané a náchylné na ohnutí. Takhle to vypadá jen trochu divně ;)

        0 0
        • Hornet  

          Tiez v tom nevidim az tak velky problem, lyziny maju 8cm na nastavenie posedu. Idealne, ked je sedlo uchytene v strede, ked vyhovuje upnutie ako na fotke a majitel nechce menit sedlovku za priamu, tak ok. Sedlo trochu menej pruzi, ale to je vsetko.

          0 0
    • Volf  

      To budeš mít jako s představcem. Slouží to k doladění posedu, protože by sedlo mělo být upnuté přibližně ve středu ližin. Jediný vliv který mě napadá je ten, že přímá sedlovka bude níň ,, pružit ,, než zahnutá.

      0 0
    • joska  

      Resili byste tohle dilema?

      Sedlovka KS dropzone, offset 20mm, zdvih 125mm.

      Upnuti sedla v idealni pzoice je viz fotky. Myslite ze ej to problem a je nutne resit sedlovku s mensim offsetem? KS Supernatural s 0 offsetem je cca o 1100KC drazsi.

      Sedlo jsem letos na prvni vyjizdce posouval jeste trochu dopredu – je mozny ze s kilometrama si zada vic zvyknou a sedlo pujde o 0.5cm dozadu jak loni.

      0 0
      • MlokCZ  

        Je to úplně fuk, neřešil bych to.

        Směrem dopředu sedlo může být posunuté klidně až na doraz a vadit mu to nebude. Problém je když je moc posunuté dozadu, to se pak ližiny rády lámou.

        Při posunutí sedla více dopředu než je ideální pozice akorát budou ližiny o trošku méně pružit (na fullu je to fuk a předpokládám, že to máš na fullu) a není to tak hezké.

        1 0
    • danis7  

      Využiju vlákno, hledám Alu sedlovku 400 × 31.6 s of­setem 20 mm a nastavením zámku na 2 šrouby (aby šel jemně nastavit sklon sedla). Cena do 1000kč.

      Co jsem hledal, tak jsou buď na jeden šroub nebo karbon.

      0 0
    • Mr.Dan  

      Střídám 3 MTB kola. Vždy, když strávím delší čas na jednom a pak přesednu na jiný, cítím, jak se mi najednou špatně šlape, jako by si nohy navykly na setback sedla z předchozího kola, ať už byl nastaven ideálně, nebo nikoliviek.

      1. kolo: celopevný ocelový MTB s oldschool geometrií: krátkej rám a dlouhý „převisy“, tedy 120mm představec a sedlovka s offsetem 30mm; sedlo posunuto asi 5mm vpřed oproti středu ližin, tedy výslednej setback asi 25mm
      2. kolo: celopevný karbonový MTB s moderní XC geometrií: dlouhej rám a krátkej „převis“ vepředu, tedy 70 mm představec ale sedlovka s offsetem 25mm; sedlo posunuto momentálně o cca 7–8mm vpřed oproti středu ližin
      3. kolo: AM full s poměrně moderní geometrií, středně dlouhej rám, 60 mm představec a široký rodla a k tomu sedlovka s přímým zámkem, ale sedlo posunuto co nejvíc vzad to v podstatě jde (chudák ližiny), takže výsledný setback asi 10mm

      A teď konečně dotaz: pokud uvážím shodný úhel sedlový trubky (kolem 73°) a použití stejného sedla, měl bych mít teoreticky u všech tří, geometrií jinak dost rozdílných kol, nastaven zcela stejný setback (v tomto slova smyslu posunutí středu ližin sedla od osy sedlovky)? Vychází mi to na nějakých 15–18 mm, pokud je střed šlapání posunut o cca 5 mm dopředu od osy sedl. trubky (2.a 3.kolo), resp. o něco více, pokud osa sedlový roury pomyslně přesně protíná BB, ale zároveň jsou tu kratší kliky (170 namísto 175 mm), které to zase posouvají zpět. Je moje myšlení správný?

      Pakliže to tak je, tak na kolech 1. a 3. v podstatě nelze se současnou sedlovkou nastavit správnou polohu: na oceláku šlapu stále moc před sebe, na fullu naopak pod/za sebe. Je ale potřeba říct, že na Komanči (kolo 3) jednak dával výrobce přímou sedlovku na všechny velikosti a jednak se situace trochu zlepší, pokud utáhnu kompresi na vidli a nechám otevřenej tlumák (geometrie se pocitově trochu napřímí a úhly se změní ve prospěch zmenšení momentálního úhlu sedl. trouby).

      0 0
      • danis7  

        A jak máš na těch kolech nastaven KOPS, tedy špička čéšky vs konec kliky? Taky s tím zatím bojuju, mám nové kolo, 29" full 140/130, přímá sedlovka a pořád se nemůžu popasovat s posedem. Když přidám sedlovku s offsetem, tak je to pocitově lepší, ale zas vyřadím z možnosti použít teleskop (jsou ± jen přímé).

        Když se podívám na trail a AM fully napříč výrobci, tak jediný, kdo ještě dává offsetovou sedlovku je Specialized, všichni už používají přímou.

        0 0
        • BB  

          Na podzim nový full, moderní geometrie (delší rám, krátký představec, řídítka 77 cm, položená hlava, větší úhel sedlové trubky, sedlovka přímá, sedlo posunuté dozadu na maximum) – výsledek – permanentní pobolívání v pravém koleně, nic dramatického, ale nepříjemné. Nedávno vyměněn zámek sedlovky za setback, který umožnil posun sedla o 5 mm, bolest v koleně okamžitě zmizela.

          0 0
          • Mr.Dan  

            A to je právě ono, že napříč výrobci nikdo moc dneska neřeší, že s přímýma -většinou- teleskopama to prostě nemůže vyjít a všichni pak šlapou za sebe. Taky asi budu muset sehnat teleskop s offsetem, resp. jsem rád, že jsem si na pevný přímý sedlovce mohl levně vyzkoušet, že přímej zámek mi osobně ani na ultramodoerní geometrii prostě nemůže sedět, leda s nějakým specifickým sedlem, který má sedací plochu hodně vzadu oproti ližinám.

            Jinak pro danise: KOPS mám právě správně a empiricky změřeně (s olovnicí) nastavenej na kole 2, i když ještě nedávno jsem to tam měl taky blbě (sedlo moc vzadu, zhruba ve středu ližin na 25 mm offset. sedlovce). Na to AM fullu to ale prostě s přímým zámkem nedá, navíc trpěj ližiny…

            0 0
            • danis7  

              Já taky na tom fullu KOPS taky s přímou sedlovkou nenastavím.

              0 0
            • BB  

              Já měl kliku, že teleskop 9.8 umožňuje dát přímý zámek nebo offset zámek. Takže jsem nemusel měnit celou sedlovku, ale pouze zámek.

              0 0
    • Johny_r  

      Oživím tohle téma.

      Když chci seštelovat posed tak, abych měl patellu nad osou pedálu (zkoušeno s olovnicí), tak musím dát sedlo úplně dozadu. Ideálně tak, že přední kontaktní plocha zámku sedlovky je už skoro na ohybu ližin (viz foto). Tuším, že to není ideální stav. Jenže co s tím? Nabízí se možnost koupit sedlovku s offsetem, jenže do budoucna plánuju teleskopku, takže se mi teď nechce kupovat pevnou. A pokud jde o teleskopky, tak ty jsou snad všechny rovné. Co s tím? Existuje nějaká možnost nebo to mám prostě chytit tak, aby zámek držel rovnou část ližin a smířit se s tím, že budu o nějaké 2–3cm moc vepředu?

      Díky za nápady.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • matbiker  

        Taky jsem trochu rezignoval a jezdím s přímou teleskopkou. Předtím 18mm offset. Přes zimu jsem si tak našteloval i trenažér a problém s tím nemám.

        0 0
      • MlokCZ  

        K.O.P.S. není žádné dogma a vůbec neplatí, že vždy by mělo být koleno nad osou pedálu. Vždy je třeba ladit celý posed, aby vhodně vyšel úhel trupu vs úhel nohou. Tzn. čím spotrovnější posed, tím vychází koleno více dopředu (a klidně před svislici z kolene k ose pedálu) a naopak u hodně narovnaného posedu to klidně vyjde naopak za svislici.

        Tak jak je to na fotce určitě dlouhodobě nevozit, to je jen otázka času kdy to v ližinách praskne (těsně za zámkem sedla). Aspoň o kousek posunout dopředu.

        Pokud opravdu potřebuješ sedlo dozadu, aby vyšly rozumně ty úhly, tak jedině sedlovka s offsetem nebo jiný rám.

        A když už měříš svislici z kolene (tzn. víš, do jaké polohy to pro daný posed vychází a nemusí to být do osy pedálu), tak je potřeba si pořádně pohlídat sagy. Změna sagu hodně posouvá svislici oproti pedálu.

        A samozřejmě je potřeba mít dobře nastavenou výšku sedla. Pokud je třeba sedlo moc nízko, tak pak to nutí pro stejnou polohu svislice z kolene posouvat sedlo o hodně více dozadu.

        0 0
        • Johny_r  

          Díky za detailní info. Budu to ladit. Výška sedla je snad ok. Na nějakém fittingu jsem s tím teda nebyl, ale mám sedlo tak, že s patou na klice mám nataženou nohu a pak jsem šel o 1,5cm níž kvůli lepší možnosti přenosu váhy dozadu při sjezdech bez teleskopky. Celkem mi to takhle sedí, nemám při jízdě pocit, že bych s tím potřeboval hýbat. Sagy jsem nastavil pro začátek podle návodu – někam na střed rozmezí. Zadek je řekl bych ok, využívám většinu zdvihu a nejdu na doraz, ale trochu mě překvapilo, že předek musím foukat na nějakých 135 psi, (což je o hodně víc než doporučený tlak), abych se dostal na předepsaný sag, ale možná půjdu trochu níž, řekl bych, že bych ještě mohl využít větší kus zdvihu. Ale to už jsem utekl od tématu. Díky

          0 0
          • MlokCZ  

            Takže jinak řečeno máš sedlo proklatě nízko a pak se nemůžeš divit, že ho potřebuješ tolik dozadu…

            O 1,5cm níže než při natažené noze s patou na pedálu je tedy opravdu strašně nízko.

            Já vozím sedlo třeba o cca 1–2mm výše než pata při natažené noze na pedálu. Tzn. při pokusu šlapat s patami na pedále už se nuceně nepatrně přesýpám na sedle, jak tam akorát o nějaký ten milimetr nedosáhnu.

            Takže sedlo zase vrať o těch 1,5cm zpět nahoru a hned bude předozadní poloha ok. A do terénu pořiď případně teleskop. Já tedy teleskop nevozím, ale nemám sebenší problém jít za sedlo a níž sedlo kvůli tomu nepotřebuju vůbec. Při chození za sedlo bývá problém spíš široké sedlo (když ho někdo z důvodu širších sedacích kostí potřebuje).

            Problém bez teleskopu je jinde a to že nemůžu jít dostatečně dolu do míst kde je sedlo (poloha za sedlem je ve většině situací stejně úplně špatně). Nejvíce mi to vadí třeba na rychlých trailech typu Rubín na Klínovci. Tam když se sedlo nedá dolu, tak už to opravdu značně limituje jak rychle se to dá jet.

            Ohledně sagů jsem to myslel trochu jinak. Ne jestli to máš správně nastavené, ale zejména rozpor test na místě a samotná jízda. Oni se sagy za jízdy dynamicky drží trochu jinak než při testu na místě. A tedy statické měření na místě svislice od kolene ja na fullu často velmi zavádějící.

            Já jsem citlivka na jakékoliv rozdíly a hezky to pozoruju při pravidelném srovnání full vs celopevňák. Na celopevňáku se to změří správně při statickém měření na místě. Když bych pak měl totožnou hodnotu předozadní polohy sedla pro sagy při statickém měření na místě, tak za jízdy je to oproti celopevňáku znatelně jinak.

            U fullu navíc do hry velmi vstupuje jaký máš tlumič a jak moc používáš nebo nepoužíváš přepínání režimů do výjezdu. Ve výjezdu bez přepnutí tlumiče se výrazně navýší sag na tlumiči a sníží na vidlici. A ve výjezdech přitom trávíš nejvíc času. Tedy kdo neřeší přepínání režimů tlumiče, tak by měl na rovině u fullu sedlo ladit mírně více dopředu, aby to pak po většinu času jízdy neměl úplně blbě.

            Když někdo častěji používá přepínání režimů tlumiče do výjezdu, tak to musí dle toho zase zohlednit. Omezování tlumiče do výjezdu brání navyšování sagů dané výjezdem (změnou rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo).

            Samozřejmě záleží na zdvihu. Čím menší zdvih, tím míň se to projevuje a netřeba to tolik nebo vůbec řešit.

            0 0
            • Johny_r  

              Vezmu to od konce, zdvih mám 120mm a přepínání režimů tlumiče při výjezdu nebo na asfaltu používám neustále.

              Pokud jde o výšku sedla, tak s tím zkusím laborovat. Vyšel jsem z nějakého videonávodu. Jinde zase píšou, že při patě na pedálu nemá být noha úplně zamčená v koleni, což taky odpovídá mírnému snížení, tak nevím. Co člověk to názor. Vyzkouším to. Zatím jsem neměl pocit, že bych +/- 1–2 cm moc poznal. Tedy ne při jízdě. Při přenesení váhy dozadu je to poznat dost. A široké sedlo mám (155), protože ho prostě potřebuju (změřeno, testováno).

              Díky za spoustu informací, mám o čem přemýšlet :)

              0 0
              • milan.v  

                Já poznám posun sedla o 2–3mm…

                0 0
                • Johny_r  

                  Tak to gratuluju :). Já bych to chápal na silničce, kde člověk sedí jako přikovanej, ale na biku, kde se poloha na sedle pořád mění, přenáší se váha, atd. to zase nevidím tak dramaticky. Ale třeba se tam taky dostanu :)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    V náročném terénu to tolik neregistruje nejspíš nikdo. Ale kolik takového terénu za vyjížďku opravdu je? I když na fullu cíleně jedu za zajímavým těžším terénem, tak stejně bývá jezdivých přejezdů hodně.

                    A 2–3mm má ještě dobré. Já ladím i 1mm, zvlášť, jak střídám 3 kola a když je to na jednom jinak. To pak i ten mini rozdíl vynikne. Ono stačí vzít zimní tretry, které mám o malý chlup vyšší a už to poznám, tam to tedy zase trochu kompenzuje tlusté oblečení.

                    0 0
      • obda  

        Je individuální. Já mám sedlo posunuté dost vzadu i na teleskopu s offsetem Jakýkoliv posun dopředu má kolena registrují a protestují. I tak mi to na svislici nevyjde a koleno mám kousek před. Posed spíše rovnější. Ližiny mi neruply (mám těžké, festovní sedlo s Cr-Mo ližinami), nicméně se zatěžování vzadu podepsalo na sedlovce a je vevnitř nesymetricky vydřená.

        0 0
        • obda  

          Já už sem o věcech, co mi bez problémů fungují, raději psát nebudu :-D

          Zmiňované sedlo po návratu z dnešní vyjížďky…

          1 0
    • Guxx  

      jsou i s offsetem…hle­dej:-) napr. https://www.alltricks.com/…dle_seatpost

      0 0
    • Maadaf  

      Kontrolní otázka: jaký offset má tato sedlovka? – je to Bontrager Pro, karbon OCLV, 31,6 mm

      Podle údaje výrobce 5mm:

      https://www.trekbikes.com/…9-7/p/21923/

      mě to přijde spíš jako 0mm

      navíc vidím jen dvě varianty, 0 a 15mm

      https://www.trekbikes.com/…pro/p/24161/

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        1 0
    • Stafík  

      Ahoj, dotaz, mám na kole sedlovku 31,6×400 mm s offsetem cca 15 mm a chtěl bych se posunout s ohledem na šlapání trochu dozadu, mám v hledáčku stejně dlouhou sedlovku 31,6×400 mm s offsetem 25 mm, ale mám rezervu ke značce minimálního zasunutí stávající sedlovky cca 35 mm, tak mě napadlo jestli to zvětšení offsetu při tak vysunuté sedlovce není pro rám moc velká zátěž. Kolo je tohle ve velikosti M https://www.endorphinrepublic.cz/…-kolo/286328

      Chápu, že prasknout může všechno, ale jde mi o zdravou míru rizika :)

      0 0
      • Cyklofanatic  

        Ta páka tam větší bude, to je jasný. Víc Ti asi nikdo neřekne. 35 cm nad limitem už je docela velký vysunutí sedlovky. Off set sedlovky většinou potřebují lidi, co mají dlouhý stehenní kosti. Taky je otázka, jestli Ti to tak nějak celkově není malý.

        0 0
    • Stafík  

      Malý mi kolo snad není, jsem se 178 cm na pomezí m/l a pravda vzal ten menší, doteď jsem léta jezdil na kole, kdy jsem byl taky na hraně, vzal to větší a nebylo to úplně ono. Navíc mám krátké nohy, tak u těch l velikostí mi jde o vercajk. Jinak nevím jestli si rozumíme, jsem ještě v limitu, ke značce chybí 35 mm. Podle měření předozadní pozice, ale i pocitově by to ale chtělo o kousek víc dozadu.

      0 0
      • Cyklofanatic  

        Jj, pochopil jsem, že nejsi mimo limit, to už by bylo o hubu :). Jinak pozor ať si nerozhodíš posed v hlediska polohy vůči pedálům. Scale má obecně kratší reach.

        Já mám podobnou výšku jako ty, ale často jsem vozil stejnou velikost jako o 5–10 cm vyšší kámoši, mám totiž relativně krátký nohy a většinou jsem paradoxně potřeboval o jednu velikost větší reach než mi vycházelo podle tabulek.

        0 0
        • Stafík  

          Mně se zdá, že mi ten scale sedí, asi by se 178 cm šlo jezdit M i L v závislosti na preferovaném posedu. Dal jsem 80 mm představec a cítím se na tom dobře. Jezdím spíš pohodovým tempem takovou xc turistiku, ten kratší reach je pro kancelářskou krysu pohodlný, ten posed natáhne i ta vysunutější sedlovka a pozice řídítek, které dostanu mírně pod sedlo, což by s větším rámem asi neklaplo. A jako bonus se jako krátkonožec nemusím s eMkem bát o rozkrok a v terénu si s menším a obratnějším rámem víc dovolím.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.