Nový řetěz - kompletní odmaštění - ano/ne?

122 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Kopíruju svůj post jinde + reakci na něj:


    Nový řetěz na bajka (namazaný z výroby lepivým sajrajtem) před prvním nasazením na bajka pořádně (vanička, štětec) vyčistím v BA98NA z kanistru (koupel, benzínem nešetřim), pak nechám 24h uschnout, namontuju na bajka a namažu Muc-off Dry Lube. Během provozu bajk myju hadicí = smyje to i bordel z řetězu, ten MucOff je vodou smývatelný, zase nechám uschout a namažu Dry Lube. A tak pořád dokola.


    Hmm, ten tvůj postup je docela dost v rozporu s tím co doporučuje výrobce …

    A new chain usually feels sticky at first. These are residues of the high-performance grease used during assembly. Remove this grease with a thin-bodied oil or cleaner (no aggressive grease solvents!), lightly oil the rollers and remove excess oil with a cloth.

    We recommend never to degrease the chain completely.

    https://www.kmcchain.eu/Maintenance


    Nedělám si patent na rozum, mně to ale takhle funguje už asi 5 let (a odhadem 30 řetězů)


    Co si o tom myslíte?

    0 12
    • novas752  

      No, pár otázek.

      Co znamená že funguje? Co by znamenalo že by to nefungovalo?

      Když ti výrobce řetězu další řetěz prodá trochu dřív tak ku to rozhodně neuškodí – výrobce asi úplně nechce aby ten řetěz vydržel co nejdéle.

      1 4
    • Smazaný účet  

      Funguje ve smyslu, že se na převodníku/12-kole z bahna/písku/prachu a DryLube sice taky vytvoří černý bordel, ale ten jde dobře smýt při každém mytí bajku (zatímco černý bordel z OEM maziva na řetězu nejde pomalu smýt ani benzínem).

      1 1
    • Georrge  

      Boha jeho, to kvůli každé ptákovině budeš zakládat nové vlákno? Nenapadlo tě, že o mazání řetězů na cyklo foru už nejspíše budou nějaké dřívější diskuze?

      Ve zkratce – to co tam dává výrobce je to nejlepší, co na řetěz existuje. Pokud se k řetězu budeš chovat tak, jak předepisuje výrobce (nový řetěz lehce otřít a hotovo), vydrží ti velmi dlouho bez nutnosti domazávat a nebude ani lepit bordel.

      11 3
      • romachain  

        Taky už mi tendle přispěvatel začíná lézt na nervy…

        5 0
      • Cyklofanatic  

        De facto souhlas. Na druhou stranu je tu tolik vláken-ptákovin off topic….

        Spíš by mě zajímalo jak to je, už jsem opravdu tady viděl názor, že se na tom řetězu to základní mazivo má nechávat.

        0 0
        • Charlie_R  

          Však je na to tady kategorie… Ale tento pacient to už trochu přehání :-)

          1 0
        • romachain  

          To není že by to bylo off-topic. Ale je tu už nemálo vláken od tohodle člověka a všechny na stejný brdo: popsaný nějaký jeho „know-how“ s dotazem jestli je to ideální a následně diskuze, kde je každej argument proti tvrdě potírán ve smyslu že jemu to prostě takhle funguje, takže jiná řešení v lepším případě nepotřebuje, v horším hejtuje. A to všechno na základě kola který má, je s ním spokojenej, ale potřebuje každou část zvlášť takhle probrat a nechat si pochválit, případně nám vysvětlit, proč je to správně. Na pohodu, zablokuju denně o vlákno navíc…

          9 0
    • roman 3D  

      original mazivo mě vydrží cca. 400 km, potom pouze domazávám WD40 a řetěz je čistý, nelepí se, QD 40 domazávám po cca 150 km

      0 0
      • mais  

        Mazat něcim co se jmenuje Water displacement neboli odpuzovač vody může jen moula, jestli stejné děláš i ty baterky a nabíječk, co si se tu tím chlubil na téma Lithia, tak jsi dobrá třetí kolona naftoheadu v elektromobilite

        2 1
        • roman 3D  

          je vidět že moc zkušeností jsi v životě nenabral:-)

          https://wd40.cz/…kovem-stavu/

          ŘÁDNÉ NAMAZÁNÍ ŘETĚZU

          Dobře namazaný řetěz je klíčem k jeho dlouhé životnosti a volnému pohybu. Pokud pravidelně řetěz nemažete, nebude poskytovat hladkou jízdu. Chcete-li řetěz namazat, přeřaďte kolo na střední převod a sprejem naneste dostatečné množství maziva na řetěz. Nejlepším mazivem pro tento účel je mazivo na řetěz jízdního kola na bázi vody, protože poskytuje kromě namazání řetězu i jeho dlouhodobou ochranu proti vzniku rzi. Koroze a rez snižují životnost řetězu, proto je důležité investovat do takového maziva, které zajistí, aby řetěz zůstal bez rzi.

          Existuje mnoho možností, pokud jde o mazivo řetězu jízdního kola. Můžete použít multifunkční přípravek WD-40 Multi-Use-Product. Jedná se o mazivo na bázi vody, které poskytuje optimální mazání řetězu. Jedná se o nejčastější volbu cyklistů již více než 60 let, během kterých přípravek spolehlivě udržuje řetězy jízdních kol na dlouhou dobu. Přípravek WD-40 je skvělý mazací prostředek na bázi vody pro mazání řetězů, který nejenže řetěz dobře namaže, ale také jej chrání před vznikem rzi a koroze. Zároveň také minimalizuje hromadění nečistot, což snižuje opotřebení řetězu. Je odolný a zůstává na řetězu dlouho, což Vám poskytne vynikající jízdní zážitky po dlouhou dobu

          0 0
          • bodlak2  

            Mazivo na bázi vody ???

            Kydat mazivo na řetěz sprejem, to je fakt úlet.

            2 2
          • roman 3D  

            https://cykl.cz/megatest-maziv

            WD40

            Mazivo neobsahuje silikony a další součásti, které by lepily prach nebo pevné částice. Má vysokou přilnavost ke kovům a dokáže pokrýt celý jejich povrch a přitom proniknout k podkladu skrz staré mazivo či špínu a ochránit tak podklad před vlhkem a korozí. Aplikace na řetěz byla díky spreji jednoduchá, ovšem ne tak přesná jako s kapátkem, a k určitému úniku do okolí přece jen dojde. V testu si tento výrobek vedl i přes nejřidší konzistenci velice dobře, a přestože jsme čekali, že se z řetězu rychle smyje, naopak vydržel velice dlouho a po dvaceti dnech patřil mezi nejlepší pětici v odolnosti vůči korozi a zároveň byl suverénně nejlepším v testu imunity vůči nabalování nečistot. Jediným negativem je vyšší spotřeba maziva, kvůli aplikaci sprejem, než u verzí s kapátkem a samozřejmě pro vyznavače ekologického smýšlení jeho ropný základ.

            0 1
            • kubad  

              zázrak

              0 1
            • mais  

              tak na to že na řetězu chceš namazat čepy a pokud možno nenamazat nic jiného, tak je to určitě to nejlepší, co na to můžeš dát :D ale to nevadí, stříkej to WDčkem o sto šest, aspoň to budeš mít zakonzervované a nebude to reznout, když to necháš na dešti :D

              1 2
              • roman 3D  

                my tady na severu mažemm celej řetěz kterej po nastříkání WD40 utřeme pěkně hadrem, za 30 sec. hotovo ty čepe:-)

                0 0
                • Smazaný účet  

                  WD40 bych na řetěz NIKDY nedal.

                  0 0
                  • jmaselnik  

                    tak to je první validní argument ve prospěch WD40 co jsem tady viděl.

                    7 0
                • gersa  

                  Takže úplně zbytečná práce

                  0 0
                  • J1RKA  

                    rozhodne bych WeDecko nepodcenoval, nemyslim to klasicky i kdyz ho pouzivam taky, hlavne kdyz umeju kolo wapkou tak tim retez prostrikam, ale dneska uz sezenes WD s teflonem a silikonem, tam bych nepodcenoval tu mazaci schopnost, mam vyzkouseno

                    0 0
                  • Georrge  

                    Nevim proc je tady takova nevole vuci WD40. To, ze to neni primarne mazivo neznamena, ze nemaze a klidne muze byt lepsi, nez specialni „maziva“ na retezy, ktere ale realne stoji za prd. Jsou lepsi veci na retez nez WD40, ale taky jsou horsi.

                    1 0
                    • MlokCZ  

                      Kdysi jsem WD40 chvíli zkoušel a nebylo to tak špatné. Pokud vynechám vosky a fšelék, tak:

                      • bordel chytá WD40 poměrně málo, tedy lehce nadprůměrné výsledky
                      • aplikace rychlá
                      • výdrž je největší problém, ta není nic moc, ale těch 80–100km to většinou dalo (a jiné spreje typu GT85 na tom nejsou lépe)

                      Když tu ale jsou vosky a pak případně ještě fšelék, tak to nemá smysl vůbec řešit.

                      0 0
                      • J1RKA  

                        cj kurwa < fselek > potrebuju kapitana :D

                        1 0
                        • jmaselnik  

                          připojuji se k dotazu na fšelék :-)

                          0 0
                        • MlokCZ  

                          Vyhledávání najde desítky vláken k tomu.

                          Tady jedno, kde dával scoty i video s aplikací

                          https://www.bike-forum.cz/…-scoty-video

                          Já byl před voskováním s fšelékem spokojený i při aplikaci ze spreje, i když čistota řetězu bude při aplikaci dle videa ještě lepší, ale na takový postup jsem nikdy neměl náladu se s tím …

                          0 0
                          • scoty  

                            Aha, já tam v závěru zmiňuji vylepšenou aplikaci v hlavní roli s řetězy 12s ..:)

                            0 0
                          • scoty  

                            Chápu, že pro někoho může být způsob aplikace „jednou, dvakrát objedu řetěz nějakým kapátkem“ mírný vopruz, ale na druhou stranu ve srovnání s voskováním za tepla v lázni, „důkladné odmašťování“ atd…

                            Je to každého věc jak k mazání řetězu přistupovat. Pro mně je fšelék díky svým přednostem už mnoho let č. 1:

                            • je po ruce všude a za všech podmínek
                            • řetěz není třeba „důkladně odmašťovat“, postříkám isopropylem nebo Würtem na brzdy, utřu hadrem tu impregnační mucholapku, nakapu mazivo a jedu…
                            • nenakupuji x řetězů do evidence aby bylo tepelné voskování rentabilní
                            • nesundávám řetěz z kola, nedemontuji shimano spojky, které jdou skutečně pokaždé rozpojit lépe, shimano to navíc nedoporučuje, ani nekupuji nové spojky za 130,–
                            • nedýchám výpary z „důkladného odmašťování“ a rozehřátého vosku
                            • používám na více komponentů, zámek sedlovky, spd, páčky brzd atd
                            1 5
                            • pepek  

                              To je furt dokola:

                              • po ruce je 5 navoskovaných řetězů-nasadíš a jedeš, nečekáš, až se maslo odpaří
                              • jednou ponoříš do benzinu a jdeš pryč
                              • x řetězů, mimo jiné, značně prodlužuje trvanlivost převodníků a kazety
                              • sundat a vyměnit řetěz je jednodušší, než ho pečlivě furt dokola mazat, dobré spojky u číňana stojí pakatel
                              • nemusíš, když máš okno
                              • na všechno ostatní je WD :-)
                              0 3
                              • scoty  

                                Dalo by se říct, že nejsem ochoten se účastnit ani jednoho bodu…:)

                                2 0
                            • Georrge  

                              Za mě jsou jen dva přístupy, které se vyplatí. Liší se tím, jestli se s tím chci trochu drbat nebo ne.

                              1. je.bat se s řetězem je pro mě ztráta času – mažu až když je řetěz hlučnější, po namazání otřu aby nelepil tolik bordelu. Rychlé s minimem práce, řetěz je po nějaké době lehce špinavý.
                              2. jezdím víc, nevadí mi si s řetězem trochu pohrát a chci čistý řetěz – tady je nejlepší jít cestou voskování a více řetězů. Odmaštění uděláš vyvařením, to je celkem rychlovka, pak více řetězů hodíš do kastrolu s voskem a máš na dlouhou dobu vystaráno.

                              Cokoli jiného, tedy praní pračkou, mazání před každou jízdou atd. mi přijde jako ztráta času.

                              1 0
                              • J1RKA  

                                nebo zijes v garzonce a staras se o 2 kola, tak to resis, wapka – osusit, namazat a tak porad dokola :D

                                0 0
                                • novas752  

                                  Voskování je ve výsledku čistší než nějaké věčné mazání a čištění zapatlaného řetězu…

                                  0 1
                                  • J1RKA  

                                    jenze ja ten retez nemam zapatlanej, jakoze mastnej, a ten vosk vydrzi wapku? kluci co jezdi silnicku a vpodstate nevyjizdej za mokra tak voskujou, ale bajky ne

                                    0 0
                                    • novas752  

                                      Vosku voda nevadí a špína na něm neulpívá o nic víc než třeba na rámu – neni potřeba wapkou řetěz a spol. čistit jakkoliv víc než zbytek kola. Takže to stačí jen tak vzít z větší vzdálenosti stejně jako celé kolo a tak tomu wapka vážně nic neudělá. Výplach z 5 cm by to minimálně z vnějších ploch samozřejmě nejspíš strhl, ale k tomu neni důvod.

                                      0 0
                                      • J1RKA  

                                        jezdime za kazdyho pocasi, tohle je sice kolo kamosky, ale takhle vypadame proste vsichni. a retez neni voskovan. z tohodle stavu mam umyty kolo za 5min, cestou domu pak oschne a doma retez jenom otru handrou a vemu WeDeckem, druhej den maznu a jedeme znova. takze sevsim tim crcanim 2 kola cca 30min

                                        0 0
                                        • Venda  

                                          Taky jsem dlouho nechtel, ale od ty doby, co retez voskuju, tak si chrochtam. Tohle kolo z forky bych jen namocil hadici, vzal trochu houbou nebo kartáčem a znova oplachl hadici. Mozna pak do sucha utrel stiraky. Tot vse, max 5 minut. Retez bych neresil,bo by mu nic nebylo.

                                          0 0
                                  • scoty  

                                    No, zapatlaný řetěz jsem nečistil už cca 20 let…

                                    1 0
                                    •  jarek1  

                                      moc to nechápu, kde jsem dělal dva roky fseleku chybu. Zasrané kladky a vnitřky ploch vnějších článků, z vnějšku všechno OK, po 70 km opakovat akci kapátko, ptž dýl nešustit nevydrží.

                                      1 0
                                      • ladys  

                                        Těžko říct, ale s kapátkem ujedu přes 600km. Z toho bylo 400km na jeden zátah. To se již mění řetěz za jiný :D

                                        0 0
                                • JirkaVe  

                                  Tak wapkovat v garsonce mi nepřijde optimální… ????

                                  0 0
                            • MlokCZ  

                              Proč ale srovnávat s voskováním v lázni. To má také svoje, protože pak to má lepší výsledky. Ale chápu, že někomu to nevyhovuje. U mě třeba točit 5 řetězů by byl úplný úlet, když bych na ně najel třeba 35tis. km nebo více. To by se mi klidně mohlo stát, že je kupuju úplně zbytečně a dříve pořídím jiné kolo.

                              Squirt používám zcela totožným způsobem jako jsem používal fšelék, tedy pro srovnání ideální. Aplikace tedy stejně superrychlá, ani v jednom případě zdržování kapáním článek po článku nebo řešení lázně u vosku.

                              Při totožném způsobu aplikace mám se Squritem o něco lepší výsledky, i když fšelék byl pořád výrazně lepší než jakékoliv jiné mazivo, co jsem dřívce používal.

                              Počáteční odmaštění pouze u nového řetězu vyvařením s tabletou do myčky, práce na 2× 10s (zapnout to, vypnout to a vylít vodu a díky té tabletě klidně do odpadu). U prvního řetězu na kole na to kašlu a jen protáhnu hadrem nastříkaném v něčem vhodném. Není to ideální, chytá to tak prvních pár set km trochu bordel, ale nic hrozného, kvůli čemu bych chtěl řetěz na začátku sundavat z kola.

                              Takže nic z toho co popisuješ také nedělám.

                              Kapání článek po článku by mělo u fšeléku o trošku lepší výsledky (ale už tohle absolovat nehodlám), to samé ale také pak voskování v lázni. Při totožné rychloaplikaci je to se Squritem ještě o něco čistší než s fšelékem. A vydrží mi to také o trošku déle, i když rozdíl není velký.

                              Jedinou nevýhodou Squritu je nutnost mazat včas, což mi nevadí vůbec (ale chápu, že někomu to vadit může).

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Jinak je tedy možné, že voskování byl jeden z hlavních důvodů zvýšení výdrže řetězu u mě. S fšelékem to sice bylo čistší, ale na výdrž to nemělo vliv žádný (oproti jiným mazadlům, kde to tak čisté nebylo).

                                0 0
                            • Mustafa  

                              Vypíchnout negativa ( teoretická – asi bys byl překvapenej, co v praxi znamená např. to „důkladné odmaštění“ ) umíš. Ostatně, minimálně to odmaštění je u mě prakticky stejné jako když jsem olejoval. Ten „konzervant“ jsem na řetězu nenechával nikdy.

                              Rozdíl v nakupování řetězů vzhledem k výrazně delší výdrži pozoruji ( u mě 30–50% na GX ) a množství nakupovaných si určuiji dle toho, jak mi cena přijde výhodná.

                              Spojka – nechávám po celou životnost řetězu. Prozatím mi nikdy nepraskla / neselhala a rezervní jsem sebou vozil i předtím. Tvou podloženou zmínku o tom, že by se měla měnit po každém rozpojení jsem viděl, netřeba postovat znovu.

                              Výpary – svíčky jsem si doma zapaloval i předtím a měl-li bych porovnat, kolik času jsem strávil v místnosti s hořícími svíčkami a kolik v místosti s rozehřátým voskem, poměr bude asi 1000 : 1. Ale předpkládám, že u svíček ty výpary vlastně rovnou shoří, že? Co se týká výparů při „důkladném odmašťování“ – ze zavřené petky s lihem toho asi moc nejde, ne? Btw – předpokládám, že benzin tankuješ v plynové masce, když je to pro tak „silné“ téma.

                              Rentabilita – 150kč za dva roky mi nepřijde nějak moc.

                              0 0
                              • novas752  

                                Halvně výpery, ono se z toho při cca 60°C něco vypařuje?

                                0 0
                              • scoty  

                                Nejde o vypichování, dokonce to nikomu nehodlám rozmlouvat. Jen říkám, co já nejsem ochoten dělat pro namazání řetězu:

                                • demontáž řetězu a spojky
                                • montáž řetězu zpět s prokazatelně vytahanou spojkou, viz koment výrobce
                                • nákup a zakrácení pěti řetězů na jedno kolo
                                • skladování evidování řetězů co zrovna nejsou na kole
                                • nákup, míchání a ladění parafínových směsí
                                • nákup, uložení a používání mlékovaru na rozehřívání vosků
                                • kontrolování a udržování čistoty směsi parafínů
                                • hloubková očista řetězů a odmašťování
                                • samotné namáčení řetězů ve vosku, včetně konzumace výparů dle složení směsi
                                • čekání na zatuhnutí polevy
                                • odstranění přebytečného parafinu
                                • sledování „výdrže“ namazání, vozit sebou na akce navoskované řetězy do zásoby, atd
                                5 6
                                • Horvajz  

                                  Tak hlavně že seš ochotnej se špinit s černým řetězem :-)

                                  A máš pravdu v tom, že někteří jedinci by se neměli pouštět do tak komplikovaných operací jako voskování řetězu. Pokud bys byl takový nemehlo, že bys rozehřál vosk k bodu varu, mohl by sis tím podpálit celý barák.

                                  0 0
                                  • scoty  

                                    Už jsem si na ten černej řetěz nějak zvykl… :-)

                                    1 0
                                    • Kouba_2005  

                                      Že se nestydíš sem dávat takhle zahnojenej pohon :-D

                                      0 0
                                    • mr.nikdo  

                                      Proc boris ty domecky z karet?

                                      Komu tim prospejes?

                                      1 0
                                    • Horvajz  

                                      Prozradíš nám jak udržuješ řetěz čistý? Do letoška jsem řetěz jenom domazával jakýmkoliv olejem. To kdy je čas na důkladnější údržbu řetězu jsem určoval podle toho kolik bordelu se nachytalo na kolečka v přehazce.

                                      0 2
                                      • orm  

                                        Nektere oleje spini a nektere ne. Nejhorsi jsou takove ty eko/rostline. Mam vyzkousene, ze nespini finishline dry a muc off dry. Chce to vyzkouset, urcite jich je vice.

                                        0 0
                                      • scoty  

                                        Např tady:

                                        0 0
                                        • Mustafa  

                                          A když si tak citlivej na tu „konzumaci“ výparů, jak se s tím vyrovnáváš a chráníš u toho isopropanolu? Stejně jako na benzince – plynová maska, komplet atombordel?

                                          Zdroj

                                          „*Nebezpečnost :Hořlavý, výbušný. Páry tvoří se vzduchem výbušnou směs, při hoření se může uvolňovat oxid uhelnatý nebo uhličitý. Výpary jsou těžší než vzduch a mohou se hromadit i ve vzdálených, níže položených prostorách, kde může dojít k jejich vznícení. Při úniku do kanalizace vzniká nebezpečí výbuchu.“

                                          "Toxicita: požitím, při zasažení očí, inhalací

                                          Těkavost: ano

                                          Reaktivita: směs se vzduchem nebo jinou oxidující látkou je výbušná"*

                                          Jinak děkuji za správné pojmenování některých procesů. Zakvedlání PETkou s lihem a řetězem jsem měl doteď v kolonce „naprosto dostačující vojeb“, přeřazuji tedy do pod záložkou „hloubková očista řetězů a odmašťování“ do kolonky „Velmi složité technologické procesy, které zvládnou jen vyvolení“. A rovnou tam přidávám „demontáž řetězu a spojky“.

                                          Copak stojí za tímto „nákup a zakrácení pěti řetězů na jedno kolo“. Že někdo napsal, že dělá rovnou 5 řetězů? Tak se z toho stává dogma a přes to nejede vlak? Nevěřím, že vysvětlení může být tak prosté. Za tím musí být něco víc. " I svolal král David největší mudrce a řknul jim : mudrcové lidu Mojžíšova, vepište na oslí pergamen pravidlo pěti řetězů". Nebo něco jiného, třeba nějaký řetězový mail " Muž z Brna nakoupil a zkrátil pouze 4 řetezy. Do týdne se s ním rozešla manželka, shořel mu dům a přišel o práci. Pak dokoupil pátý řetěz, za zbylé peníze si koupil tiket sporky a vyhrál Jackpot. Co z toho je platné?

                                          „skladování evidování řetězů co zrovna nejsou na kole“ – jo, tohle fakt peklo. Tady ti dám za pravdu. Nesnáším ten neuvěřitelnej voser, když už si voskuju náhradní řetěz a pak musím fixou napsat na krabičku – „nový“, případně, když voskuju víc řetězů, a dávám pak do krabičky nějaký použitý, tak pak jak musím to „nový“ škrtnout a napsat pod to „jetý“. Zlatý vytváření kontingenční tabulky v Excelu. Kéž by i ta evidence řetězů mohla být tak snadná. A skladování…o tom raději nemluvit. Jsem prostě sysel. A umím si to přiznat. Dokonce vlastním a skladuji více než jedny trenýrky, více než jedny ponožky. Vlastně mám drtivou většinu oblečení ve více kusech. I když nemám věe zrovna na sobě. Vždyť já mám dokonce 4 kola. A to dokonce většinu času nejezdím ani na jednom – více času strávím vším ostatním – prací, spánkem atd.. Je to mamon. Ale v tomhle životě už se předělávat nebudu.

                                          „nákup, uložení a používání mlékovaru na rozehřívání vosků“ – co na to říct. Když si mám představit tvůj bejvák na základě toho, že je nerealizovatelný problém mít náhradní řetěz ( ofc nemusíš, to se neodvíjí od toho čím mažeš ), tak si myslím, že Onuceho koupelnohajzlo­obývák je proti tomu palác s tísícem místností.

                                          „nákup, míchání a ladění parafínových směsí“ – a to se fakt musí, jo? Zvláštní, koupil jsem jeden parafín, nic nemíchal a funguje to. To že někdo laboruje se složením / poměrem z toho ještě nedělá nutnost pro všechny.

                                          „čekání na zatuhnutí polevy“ – ano, stejně jako u vlastního voskování je zcela nezbytné u toho stát a čumět, ideálně s ručníkem přes hlavu nad hrncem vroucího parafínu – jinak to prostě nejde. Maktub.

                                          „sledování „výdrže“ namazání, vozit sebou na akce navoskované řetězy do zásoby, atd“ – eh, tady je opravdu rozdíl na základě toho čím mažeš? To myslíš vážně? To jsi si zadal "moje litanie musí mít 12 bodů, i kdyby některý byly totální píčoviny?

                                          3 6
                                          • Mustafa  

                                            Už jsem na to přišel. Ty jsi Vukovo ( nebo jak se jmenovala ta hvězda e-vláken ) alter ego. Schéma je identické.

                                            0 0
                                • novas752  

                                  Tak ono tak nějak nemusíš mít řetězů 5 ale jen třeba 3 nebo 2 když hodláš kolo za pár tisíc km prodat.

                                  A Evidování? O jakém evidování mluvíš? Evidovat neni třeba nic. Jestli je čeratvě navoskovaný nebo už jetý vidíš na první dobrou a vzhledem k tomu že to na jedno navoskování vydrží tak jako poodobně, tak evidence funguje ono se to samo se to. Jakmile jsou použité všechny tak je navoskuješ znova a jedeš další kolečko.

                                  Konzumace výparů? Ale no tak. :-)

                                  Čekáním až se to rozpustí a až to pověšené zatuhne je dovoleno trávit jakoukoliv jinou činností a žádný přebytečný vosk se neodstraňuje – žádný přebytečný neni.

                                  0 0
                                  • scoty  

                                    Kolik je potřeba řetězů, když máš tři kola, dvě svoje a jedno manželky s nestejnou délkou zakrácení?

                                    Pokud bych měl ke každému kolu 3 nebo2 řetězy jak říkáš, tak by mi jen v těch řetězech leželo při střední xt kvalitě skoro 10 litrů…

                                    atd, atd :)

                                    0 0
                                    • Venda  

                                      A furt by to vyslo vevnejc.

                                      Nebo budou v budoucnu retezy levnejsi? A jeste pak muzes zohlednit zivotnost komponentu, prevodnik, kazeta…

                                      0 0
    • deda  

      Neznas nejakyho Lokotku?

      1 0
    • ladys  

      Za pět let zničit třicet řetězů to je umění :D To mám na patnáct let při nájezdu 10000km ročně…

      0 0
      • RadimMan  

        To je fakt..Tolik teda nenajedu, ale kdybych najel.....:D

        0 0
      • novas752  

        No jo ale ne každý najede 5000 na řetěz. Na mtb je zcela obvyklé 1000–1500. Občas někdo i méné. Takže při tom nájezdu by se klidně 6 řetězů ročně lousknout dalo.

        3 0
        • Lišák  

          Kór když má 26 zubů na placce.

          0 0
          • Doyle  

            24z (kdyby náhodou sehnal) už tam nedá, to by mu řetěz prodřel zadní stavbu :-))

            0 0
        • ladys  

          Je to kombinace bike, silnice. Ale i na biku to jsou 3–4tis ročně,v zimě, za deště ,bláta, intervaly a občas ultra. Pokud je řetěz na jaře ještě OK, tak ho dám do krabičky od nového, jako rezervu. Základ je kvalitní řetěz, pokud někdo točí řetězy tak s tím je více práce a je to i dražší. Momentálně Sram X01 přes 3000km…

          0 0
      • Smazaný účet  

        Každy rok je to jiné, ale v průměru mám řekněme 60 až 70 výletů (terén = bahno, písek, voda, prach) za rok, každý 3 hodiny a 45 km, doposud jsem používal ty nejlevnější řetězy NX Eagle a měnil vždy po 15-ti výletech (700–800 km, měrka na 3-tím zoubku) = proto ca 6 řetězů ročně. Nyní zkouším jezdit (extra drahý, prý s extra dlouhou výdrží) řetěz XX1 SL Hollowpin a po 15-ti výletech pořád první zoubek měrky.

        0 0
        • ladys  

          To musí být ukrutný terén 3h 45km.

          0 1
          • adam320  

            Prijed k nam do Horniho Savojska. Uvidis teren, na kterym se Ti o takovejch cislech bude zdat ve vlhkym snu:)

            1 1
          • Cyklofanatic  

            Ve středně těžkým terénu nahoru dolu i s pauzou je 15 km/hod celkem v pohodě.

            0 0
          • jIrI___  

            Třeba v Beskydech u mě není průměrná rychlost 13 km/ho ničím výjimečným a to jezdím jen běžným terénem, žádným ukrutným…

            1 0
            • tsunami  

              Jenže tady jsi na b-f, tady se jezdí na biku průměry v terénu jako jezdí silničáři po asfaltu…

              4 0
            • ladys  

              322km , 7544 nastoupáno. Průměr 13,8. Druhý den pokračování. Gravel by jsi tam musel táhnout i dolů z kopce… Já to beru trochu jako sport a ty se kocháš , každý to má jak chce ;)

              0 0
            • Radek Broz  

              Já mám průmět většinou 8–10.

              2 0
    • kubad  

      to je na popcorn :D

      5 0
    • kejda  

      Víš co Sašo? Běž už s těmi kravinami do perdele…

      1 0
    • jmaselnik  

      no já myslím, že jestli za 5 let spotřebuješ 30 řetězů při těch pidinájezdech, co je uvádíš, tak tutově děláš něco blbě a funguje Ti to asi tak dobře, jak Ti to špičkově řadí. 6 řetězů za rok při ježdění „kolem baráku“, masakr :-D

      0 0
      • J1RKA  

        schvalne jsem to prepocital a ono to kupodivu souhlasi :DDD ale na najezd 7 000/rok na 2 kolech skoro uplne presne

        0 0
    • J1RKA  

      delas to naprosto spravne, retez je potreba uplne odmastit, mozna bych ten benzin jeste zapalil

      3 1
      • Vrci  

        Až na to zapálení to tak dělám. Petrolej, pak technický benzín. Opláchnout vodou a vysušit. Na mastném řetězu nedrží vosk.

        0 0
        • J1RKA  

          ale jo, proc ne, ale zrovna vcera jsem zaje_al kolo tak, ze wapka, mit ziletku tak to asi taky prehodnotim, ale pokud jedes prvnich 20km bahnem a druhejch 10 piskem, tak to casem prestanes resit

          0 0
    • daymaker  

      :-) Nový nemažu. Vydrží někdy překvapivě dlouho. To z výroby je TOP. Jinak méně řešit a více jezdit. .-)

      3 1
    • GdH  

      Když nový řetěz od Sramu jen zbavím vazelíny na povrchu, tak s ním na XC najedu kolem 600 km, než ho musím mazat.

      0 0
      • pavelxy  

        To je super, pokud je to třeba řetěz z řady NX, tak ho vlastně můžeš rovnou vyhodit a nasadit druhej…:D :D :D

        2 0
        • Singlespeed  

          To je ovšem ideální stav, neboť odpadá celá alchymie čištění a mazání řetězu.

          2 0
          • GdH  

            Opravdu točím ty nejlevnější PC1110, ale vyměňuju až po cca 1200 km (už bez měření).

            Zajímalo mě jak dlouho s tím výchozím mazivem vydržím a od května jedu už třetí řetěz. Neříkám, že je to ideální po celých 600 km, ale pokud jen mezi švihy čistím řetěz z venku a nejezdím bahnem, tak po cca tuto dubu nevrže, i když se postupně stává hlučnějším.

            0 0
            • Singlespeed  

              V ideálním čistém bezprašném prostředí (např. Přímořské Alpy) mi tovární mazivo vydrželo 1500 km.

              0 0
    • scoty  

      Ještě odpověď k tématu zda sundat z nového řetězu orig mazivo, či ne. Důležitý je cíl, co požadujeme. Ideální stav je namazaný řetěz, který nechytá bordel, nepustí do válečku drobná zrnka písku a nevytváří na svém povrchu brusnou černou kejdu. Orig mazivo zvané mucholapka toto dělá. Komu to nevadí, ať nečte dál.

      Jak to dělám já, když „hloubkové odmašťování“ považuji za nevhodné? Prostě stočím nový řetěz do hada, postříkám Würtem na brzdy a utřu hadrem . To samé z druhé strany. Pak stříknu do hadru a řetěz jím protáhnu. Nesmrdí to, je to víceméně isopropyl. Za 3 min hotovo a mucholapka je z Z POVRCHU řetězu dole. Pak řetěz zakrátím a namontuji na kolo. Protáhnu čistým hadrem a nakapu na válečky mazivo, které nelepí bordel a nevyžaduje hloubkové odmaštění. Používám BR, ale bylo tu zmíněno více produktů s podobnými vlastnotmi. To jsou další 3min.

      Utřu hadrem a hotovo. Mohu hned jezdit. BR domaže očistěné válečky a částečně uzavře zbytek mucholapky uvnitř. Zhruba po 2 – 3 vyjížďkách /cca 200km otřu řetěz hadrem /poprvé je otěr trochu tmavší a mastnějčí, protože se teplem za provozu řetězu dostane část smíchaného maziva ven na válečky, ale řetěz je čistý a při boční torzi v něm nechroustá písek. Dále mažu když si vzpomenu nebo mám čas, ale zhruba ve stejném intervalu cca 200km.

      Platí pro mtb použití v terénu. Na silnici ve větší míře netestováno.

      0 4
    • ppoli  

      Já ho čistím, za ta léta jsem vyzkoušel asi všechno a teď mám pocit, že jsem došel do stavu, který mi vyhovuje.

      • dřív jsem nečistil a těšil jsem se na krásně namazaný řetěz od výrobce. Bohužel to lepilo jako prase. Zpětným pohledem to ani super nefungovalo. Když se to nabalilo a zasvinilo, tak jsem to pak čistil WD a mazal olejem. Nakonec už jsem ani olej nedával a používal jenom to WD. Výdrž tragická, pořád jsem mazal a všechno bylo špinavé.
      • pak jsem přešel na scotyho „všelék“. Tam „čištění“ proběhlo. Dal jsem tomu jednu sezónu, stále jsem se asi i zlepšoval. Ale bohužel to pro mě nikdy nebylo ideální. Strašně málo to vydrželo a pořád jsem mazal. Čistota žádný zázrak, vydrželo to prd (± 200 max? když nezaprší). Pro někoho, kdo vyjede z domu a po návratu si podle potřeby si domázne asi ok, ale vyrazit na tři dny, tak jsi v pasti.
      • vrátil jsem se ke klasickému mazání, ale koupil jsem si na doporučení něco lepšího (Brunox). Špinavé to bylo pořád, ale v extrému jsem s tím najel i docela dost. Když někam jedeš, tak v batohu nepotřebuješ pixlu, stříkačku a hadr. Jenom přimázneš.
      • aktuálně jsem přešel na vosk. Tam je vyčištění základ. Trvalo mi docela dlouho najít ideální postupy, ale dnes jsem spokojený. Vyčistím a pak voskuji. Já před dalším voskováním znovu čistím (2 kola, vždy 0,5 tablety), ale na YT to spoustu lidí už nedělá. Na bazaru jsem si koupil starý rýžovar (100kč). Rozehřeji vosk a vyčištěný řetěz (je lepší, aby byl suchý, já ho prostě hodím na elektrický sporák a „vařím“ – do pár minut je suchý) do toho hodím, cca 10 minut s tím kvedlám a pak to vypnu a čekám, až to správně zatuhne. Základ je odhadnout tu správnou dobu, kdy to vyndat. Nesmí to téct, ale musíš to ještě být schopný vyndat :-D Potom nechat bokem zatvrdnout, to je hodně důležité. Jak všichni píšou, tak ideální je udělat více řetězů najednou a jenom měnit, práce na 2 minuty. Letos na přelomu června července, jak bylo sucho jsem na tom dal extrém 800 km, řetěz už byl teda docela slyšet, ale paradoxně to vypadá, že na životnosti se to neprojevilo. Průměr je někde okolo 350. Teď za těch dešťů, kdy jsem jezdil prakticky pouze za mokra to dalo cca 200, ale slyšet už byl řádně. Dlouho jsem laboroval s voskem, kupoval jsem špatné svíčky, potom parafín (nejspíš asi špatnou „tvrdost“) a nakonec jsem došel k závěru, že nejlepší jsou svíčky z ikea. Každopádně po nasazení čerstvě navoskovaného řetězu mám pocit, že to jede samo, asi placebo(?). Přiznávám, že voskování je časově náročné, ale jde spíš o ten proces tuhnutí, práce je s tím v součtu na maximálně půl hodiny.

      A teď zpátky k tomu čištění, zkoušel jsem toho mraky, tech. benzín, naftu, IPA atd. Nakonec jsem koupil ty nejlevnější tablety do myčky někde na cestě z vyjížďky v penny. Je toho bedna a přijde mi, že to mám na doživotí. Mám starý kastrůlek, ohřeji bokem vodu do varu (v konvici), do kastrůlku hodím řetěz a půl tablety, zaleji tou vařící vodou a nechám na sporáku pár minut bublat, současně s tím míchám. Potom řetěz vyndám, hodím do dřezu a propláchnu. S novým řetězem(y) to opakuji třikrát, staršímu stačí 2 lázně (1 tableta). Přijde mi to oproti těm chemikáliím lepší a docela ekologické. Já tu vodu vylévám před barák do štěrku, kde roste nechtěný plevel, kupodivu ten plevel je tam neřád pořád.

      0 0
      • mart910  

        Sakra takove srani kvuli blbemu retezu :D po jizde proste utru, kdyz to chrasti tak i namazu najkym obycenym olejem a neresim :P

        10 0
        • Horvajz  

          Zas tolik srani to není, když si celý postup odladíš.

          Nejjednodušší číštění je ultrazvukem v benzínu. Stačí k tomu zavařovačka z benzínem a k tomu obyč ultrazvuková čistička na brýle. Ultrazvuk přez sklo projde, za pár minut budeš mít řetěz perfektně vyčištěný a to včetně zbytků vosku od minulého mazání.

          0 0
      • Jezevec70  

        A jak řešit voskovaný řetěz, když jedu na dvou týdenní cyklovandr a najedu třeba 1000 nebo 1200km? Teď mi stačí malé balení maziva, které se dá příp. i použít na namazání jiných dílů, pokud je potřeba.

        0 0
        • Raf  

          Vezmeš ti to malé balení s sebou a až to začne po oloupání vosku šustit, namažeš jak jsi zvyklý.

          1 0
        • jIrI___  

          Vezeš si dalších pět až šest navoskovaných řetězů v batohu, to dá rozum ;).

          5 0
          • scoty  

            …za 5 tácků…:-)

            0 0
          • Mustafa  

            Psal až 1 200km, nikoliv 12 000km. Předpokládám, že jeden rezervní sebou vozí tak jako tak a dva navoskované by mu i mohly stačit.

            0 0
        • skytr  

          Jak píšou ostatní, není problém domazat squirtem nebo jiným wax mazivem. Po příjezdu hodíš do lázně a máš zase čisto.

          1 0
      • skytr  

        S Ikea svíčkami souhlas, ale tohle je fakt zbytečně složitý postup. Na začátku stačí řetěz odmastit jednou, pak se o nejlepší čištění stará právě vosková lázeň. Nechávat vosk mírně zatuhnout před vytažením je taky zbytečný, vytahuju normálně při provozní teplotě cca 70–90 stupňů a na životnost ani hluk to nemá žádný vliv, naopak rychleji se řetěz na začátku rozhýbe.

        Opakované čištění před voskováním je podle pozorování kontraproduktivní, na výdrž nemá taky vliv. Stačí před sundáním řetězu projet kartáčem a zbavit se prachu a bahna z povrchu. Vyplavené nečistoty se drží na dně vosku, když někdo chce, tak může jednou za čas dno voskového puku oškrábnout.

        Pokud z toho člověk nedělá vědu, tak voskování fakt není nijak hrozný a ve výsledku šetří čas i peníze. Navíc dlouhodobě super čistý a fungující pohon.

        2 0
        • Nějakej Vena  

          Dělám to stejně. Wok pánev a camping vařič mám v dílně. Řetez vytahuju za tekuta a hned protáhnu hadrem. Za pět minut hotovo a odjíždíš. Čistej pohon je návykovej.

          0 0
        • Hagner  

          Moc se s tím mažete :-D Je to spotřebák ;-) Občas po dešti, když si vzpomenu, tak namažu. Po pětitisících většinou vyhodím, nasadím novej a nazdar ;-) Víc času tomu nehodlám věnovat :-D

          6 0
          • Prasopes  

            pro mě je tohle nejbizardnější cyklofetiš:-) řetěz něčím namažu když vydává nějaký zvuky (klidně i tím wd nebo obyč cykloolejem z kapátka), otřu hadrem když je moc špinavej. Sundanej jsem ho kvůli mytí za 35 let nikdy neměl. Jsem prase a je mi fajn:-D

            3 0
    • Espen  

      Já už rezignoval na cokoliv :-D. Dám nový řetěz, za 150–200 km utřu hadrem, přimažu tím, co jednou radil Pavel Tion na ty motorky. Za 150–200 km provedu znova a za dalších 200 km řetěz vyměním :-D.

      0 0
      • vrazdit  

        To jako fakt lidi mění řetěz po 500 km? To musí být člověk v balíku, aby si to mohl dovolit :)

        1 1
    • Smazaný účet  

      Díky všem za obsáhlou diskusi k tématu, kromě toho mnou uvedeného odkazu (pro řetězy KMC, které NEpoužívám, používám SRAM) tady ale nezazněl jediný relevantní důvod/odkaz proč to tak nedělat. Mně se to osvědčuje, budu v tom teda pokračovat.

      0 4
      • Kouba_2005  

        Takhle končí ale každej tvůj dotaz – budu si to dělat jak chci a jak jsem to doteď dělal. Proč se teda vůbec na něco ptáš? Jen se nudíš a prudíš?

        9 0
    • Smazaný účet  

      Ne, čekal jsem nějaké relevantní informace PROTI, nedočkal jsem se jich, proto v tom budu pokračovat.

      0 0
      • J1RKA  

        na koho reagujes?

        0 0
      • jmaselnik  

        to je jak s malým děckem. Když Ti nevadí se ***** hodiny s řetězem, kterýho je dle Tebou uvedených dat možno očekávat životnost 500–600km, je to Tvoje věc.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.