Jak jsem mohl přežít mládí...

196 nepřečtených
  • mojekolo

    Tak mi to s 52 křížky na krku nedá a zamyslel jsem se…

    Jak jsem mohl přežít výšlapy na Favoritu! Převodníky nějakých 52/48 a vzadu 14,16,18,20!

    Ve věku 12 až 15 let na tomto kole na otočku Praha-Mácháč a zpět…Nebo Štěchovice – Živohošt!

    Dnes bych ty kopce na ,,ty" převody asi neukroutil.

    Dnes ,,Slapák" na 32/25 a jsem rád.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Goob  

      52 křížků… „jo tenkrát, když jsme s Gandalfem jezdili Tour de Valinor… slečinka Galadriel nám vždycky přinesla prímovej ionťák“.

      0 0
    • marttoni  

      Na to také často vzpomínám, jezdil jsem v podstatě jen velký převodník a to i Krušné hory. Dnes už vím, že to bylo špatně, ale to mi nikdo neřekl. Pamatuji, jak mi jeden kolega po jednom výjezdu na kole přepočítaval zuby, páč se mu to stále nezdálo, jak na tom můžu do těch kopců jezdit. Dnes to také nechápu, ale kopce jezdím stále s radostí, jen už trochu jiné převody:-)

      0 0
      • standoslav  

        Zase jsme měli 50–60 kg a davali jsme na kola ty nejlevnější cs brzdy, páč byly nejlehčí a byly to „jednotahovky“.

        0 0
    • Petr L2  

      Člověk vůbec dělal věci, já například cca ve třinácti jel na skládačce Eska z Prahy do Jílového :-)

      0 0
      • VladexAndroid  

        já na tý svý skládačce eska jako dítě jsem jezdil jen po naší vesnici

        0 0
      • Lenka.05  

        K nám jo? A cos tu dělal?? :)

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Peslezedirou  

        Úplně stejná zkušenost, jel jsem s tátou na esce, táta favorita s pětikolečkem, já za ním dupal na téhle skládačce. V jedné se serpentýn za Libeří, jsem stál na pedálu jednou nohou a tlačil pedál dolů v podstatě celým tělem, druhá noha nahoře, bych mohl použít víc kg, kopec jsem vyjel. Bylo mně myslím deset jedenáct let.

        0 0
    • blaza84  

      A taky se mohlo na kole lejt. Do hospody se jelo na kole, aby se nemuselo jet autem. :)

      0 0
      • Lišák  

        Mám takový pocit, že nemohlo, ale nikdo to moc nekontroloval.

        0 0
    • jirkous3  

      Tak to jsi měl ještě dobrá, dvojtác a čtyřkolečko. Já měl jen favoritku s jednotácem a trojkolečekem, které ovšem mělo odstupňování jen o jeden zub. Ale stejně se dalo řadit jen na rovince, do mírného kopce už to nešlo.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Strakááč  

      To já znám od mých předchůdců.. To, že oni si na kolo montovali různý světýlka a blinkry, třeba 2 dynama na předním kole a jedno na zadním kole :D kus plechu aby rachtal o výplety a zněl jako motorka, sháněli trubku na široký řidítka a ohýbali si je na různý strany, dělali si vlastní zvonky, nesměla chybět laminátová kokoska s motorkářskejma brejlema atd… a s tím najezdili strašně kilometrů..

      kdo měl favorita -závodku s galuskama tak byl šéf :D

      0 0
    • ememem1  

      nad tymto som sa uz tiez zamyslal, asi dnes vdaka prevodom dam aj vacsie kopce, nicmenej tie iste na podobnych prevodoch jak kedysi ani omylom. a na tych lahsich pomalsie. pravda, –25 rokov, –25kilo a trenovanost bola tiez niekde inde.

      0 0
    • maajkee  

      Přesně tak, když mě bylo 15, 16, 17 měl jsem prostě kolo, favorita, neřešil jsem nikde na fóru co je a není dobrý, vzal jsem krosnu na záda a jel 60, 70km na vysočinu na čundr, v normálních hadrech, bez helmy a byl jsem stastnej jako blecha! :) Až je mi z toho teď najednou trochu smutno…

      0 0
    • Kuba78  

      Predstav si nekoho komu bylo 52 kdyz tobe bylo 12.. Tedy cirka 1976, tys vesele drandil na favoritu s prehazkou a prevodnikem, on budoval svetle zitrky a socialismus. Jemu kdyz bylo 12 tak hitler zrovna budoval svetle risske zitrky a narodni socialismus. No a ten pan jde v roce 1976 po ulici, vidi mladeho pana „mojekoło“ jak kolem svisti na favoritu a rika si: jak jsme to jen mohli prezit za meho mladi, zadny prehazovacky, lehka kola, pokud uz vubec nekdo mel kolo tak tezke jako lokomotiva a s jednim prevodem a jednou brzdou, ti dnesni mladi ti se maji..

      A vidis, prezil si to ty, přežil to i on.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Člověk a jeho svět  

      Počkej za čtyřicet let, až si budou to samé říkat současní náctiletí, na čem se v tom pravěku kolem roku 2016 jezdilo. Ale má to výhodu, to nebudeme muset už moc řešit ;)

      0 0
      • maajkee  

        Myslím si, že ten vývoj a inovace nemaj lineárně stoupající tendenci. Geometrie a úhly se více méně říděj podle disciplín a jinak se teď řeší už jen velikost kol a počet převodů, ale v základu už je to spoustu let stejný. Taková revoluce jako s masovým rozšířením MTB už nás podle mě jen tak nečeká.

        Teď je otázka, jestli je budoucnost elektronika nebo naopak lidi začnou mít elektroniky, která se cpe už do všeho dost a na kolách budou dál chtít mít všechno mechanický. Každopádně věřím, že lenost a pohodlí zvítězí a za nedlouho budou moderní elektrokola s elektro řazením s elektro hlídáním tlaku v pneu a sensorem opotřebení brzdových destiček :)

        0 0
        • Slavoš  

          Ty vidíš budoucnost v SeSeho modelu. Kromě el. řazení to už všechno má. :-D

          0 0
        • nomecz  

          no obavam se ze budoucnost je jasne dana,

          v sobotu sme byli na Slovensku a sli se podivat na Cachtickej hrad (od parkoviste asi 1 km do kopce) a po chvilce slysim nejakej kraval a za nama skupina rvoucich duchodcu na elektrokolech derouci se na hrad hlava nehlava ..

          to ze sou toho plne hory chapu ale uz to frci i mimo

          0 0
          • Carloss  

            A jakej v tom vidis problem?

            0 0
            • MnemonicJ  

              u důchodců je to docela pochopitelný,a le když jme byli na Zadově, tak jsme seděli u oběda a najednou tam přibzučelo asi 10–15 mladých lidí dejme tomu 25–30 let a až na nějaký 2 výjimky všichni na e-biku. Přijde mi to trochu zvláštní…

              0 0
              • Petr L2  

                Kdyby neměli ebiky, tak by pravděpodobně nepřijeli vůbec, nebo autem, takže to zase tak špatný trend nebude :-)

                0 0
                • MnemonicJ  

                  OK, ale potom jaký je rozdíl přijet autem nebo na „skorokole“ :)

                  0 0
                  • Marskatin  

                    třeba, že cesta není pro auto dost široká a autem by se tam nedostali? Nebo, že elektrokolo nesmrdí? (elektromobilu zas tolik nejezdí)

                    0 0
                    • pepek  

                      elektrokolo smrdí vic, než auto, ale výfuk má v Tušimicích

                      0 0
                      • ememem1  

                        pockaj kamo, minule som cital ze za par rokov budu aj auta len na eletrinu, ta bateria sa nedobyja z luftu? ma sudruhovia oklamali?

                        0 0
                        • pepek  

                          věichni zelení sluníčkáři přece vědí, že se tato energie pro miloučká alektroautíčka speciálně vyrábí z uvadlých lístků různých květinek, takže nenastává vůbec žádné znečištění

                          0 0
                    • MnemonicJ  

                      tohle byla hospoda u silnice, takže dostali a s tím smradem to už je asi jedno, jedno auto to nevytrhne… Nevím no, taky ty elektrokola vidím spíše jako prostředek pro důchodce, „normální“ člověk by v 25 letech snad měl bejt schopnej vyšlápnout nějakej kopec

                      0 0
                      • Marskatin  

                        Tak pak to vidím takhle: parta mladých vyrazila ven nebo na teambuilding. A najednou jedn vidí půjčovnu kol:

                        • Půjčíme si kola!
                        • To si děláš kozy ne, na tom se přece musí šlapat.
                        • vole, to jsou elektrokola, něco jako motorka
                        • Pičo, tak to musím zkusit.
                        0 0
                        • MnemonicJ  

                          :-D vzhledem k tomu, že to bylo každej pes jiná ves, tak si nemyslím, že to byl tento případ

                          0 0
                  • Carloss  

                    je to jednoduchý- z přesmykače se udělalo sprostý slovo a proto je potřeba motor a akumulátor aby lidi něco vyjeli :)

                    0 0
                    • MnemonicJ  

                      :-D no na tom možná taky něco bude, s trojplackou se nakonec na nějakej ten kopec vyškrábu i já :-D

                      0 0
                  • Petr L2  

                    Když už nic, tak nahoře na kopci nestraší tolik aut, ty lidi, kteří se dřív nehýbali, nebo nemohli, tak se dnes sice s dopomocí, ale hýbají.

                    To není málo, tady se na to díváme pořád z pohledu sportovce, ale je velká část populace, která má ke sportu zcela jiný většinou odtažitý vztah a kdyby něměla ekolo, tak nikdy nikam nevyjedou.

                    0 0
                    • kankrlicek  

                      Většina el. kol v mém okolí funguje jako el. motorka. Masa lidí si uvědomí, že může všude a zadarmo, zatím jsou limitováni výdrží aku. Ve městě supr, v přírodě vidím ******* na obzoru.

                      0 0
                      • ememem1  

                        presne tak. ako dopravny prostriedok bomba, to moze casom ked to zlacnie docela zasadne ovplynit dopravu v mestach, nepotrebujes vodicak, ides 25 pricom sa nespotis cize mozes prejst aj kopcek, 10km co uz je na dojazd do roboty pocavsine dost bez problemov a rychlo…parada. ako sportove nebodaj este zavodne nacinie cista uchylarna.

                        0 0
                • maajkee  

                  Jakto? Já bych se tam bez nich mile rád obešel :)

                  0 0
              • Esi  

                přesně, elektro kolo vnímám tak že je to pro starší lidi šance jak ještě jezdit když už třeba zdraví nedovolí dostávat se do nějakých vysokých tepů pro nějaké prudké stojky. Nedávno jsem viděl docela pěkný Giant mělo to na e-bike celkem slušných 18kg, při nejnižší podpoře dojezd 170km (samozřejmě teoretický). Teď se mě to ještě netýká ale za takových 30 let budu raději jezdit v podkrkonoší po turistických značkách na E-biku, než v polabské nížině na obyč kole po cyklostezkách

                0 0
                • Marskatin  

                  +1

                  0 0
                • MnemonicJ  

                  jo to bych taky pochopil, na enduru v mostě jsem minulý rok taky viděl nějakýho důchodce na elektrickým celopéru a vypadal dost spokojeně :)

                  0 0
                  • Esi  

                    jojo tomuhle bych rozuměl :-)

                    0 0
                    • Carloss  

                      tohle zrovna vypadá úplně příšerně a nízká světlá výška to bude dělat nepoužitelným v terénu..

                      0 0
                      • Esi  

                        Až mi bude 70 tak nepočítám s nějak brutálním terénem, celopéro spíš pro pohodlí, je teda pravda že HT vypadá lépe, tak v mém případě mají na vychytávání mušek ještě 30 let čas doufám :-)

                        0 0
                    • pedrod  

                      Kdyby to nemělo ten futrál na bidon a spodní kryt řetězu, tak to kolo docela ujde :-)

                      0 0
                •  

                  +1

                  0 0
                • ememem1  

                  a ked nebudes moct chodit tak si kupis sedemmilove cizmy? sorry to su uplne kecy, nic len pohodlie. robit z dopravneho prostriedku (vid. vyssie) sportove nacinie......

                  0 0
                  •  

                    nebuď ze všeho tak vyplašenej:-)

                    0 0
            • nomecz  

              ja v tom problem nevidim, pouze konstatuju ze dalsi trend v cyklistice je jasne danej, nedavno sem dedovi kupoval elektrokolo taky …

              0 0
              • Marskatin  

                Jo tren posiluje, i na eurobiku to bylo zřetelně cítit.

                0 0
                • maajkee  

                  A to je dobře, protože to pak normálně šlapací bajkery postaví do role menšiny a bude to konečně zase pořádnej underground :)

                  0 0
              • ememem1  

                a ma to este tu vyhodu ze klesa dopyt po mtb, takze jednak trocha vyzera ze zlacnievaju a snad prestanu vymyslat kokotiny jak posledne 2–3 roky.

                0 0
    • HonzaRez  

      Před 25 lety jsem měl Libertu s trojkolečkem a jel jsem za sestrou z Hradce Králové do Prostějova. Dneska, když tamtudy jedu autem, nechápu, jak jsem to mohl přežít. Inu, jiná doba…

      0 0
      • Esi  

        Prostě jsme rozmazlení :-) před 22 lety jsem v " pohodě " vyšlapal na ocelové silničce od Bareše s dvojtácem a šestikolečkem na Grossglockner, byl v tom klasickej střed na čtyřhran, nebyl jsem žádná muší váha tak cca 85 – 90kg a taky to šlo :-)

        0 0
        • Člověk a jeho svět  

          Tak rozmazlení… Proč se dobrovolně trápit na něčem o několik řádů horším…

          0 0
          • Esi  

            však jo, rozmazlení bylo myšleno ironicky, teď mám normálka HT 2×10, ale tu ocelovou silničku mám pořád ještě v garáži na stěně, je to asi jediné kolo na kterém jsem najezdil přes 50 000km :)

            0 0
            • Člověk a jeho svět  

              Na druhou stranu, včera byla na Křivoklátu akce lidí, kteří na podobných silnicích, co máš na zdi, jezdí zcela dobrovolně ;)

              0 0
        • MlokCZ  

          Kolem 16–18 let jsem jezdil jednotác a pětikolečko a s tím jel několikrát přes 200km. Jenže si moc dobře pamatuju, jak jsem často musel lámat šíleně nízké kadence ve stoje. I v sedle jsem jezdil pořád strašně nízkou kadenci.

          A teď i přesto, že aktuálně je tělo v horším stavu než tenkrát, tak i přesto mi teď třeba kolena z kola nebolí nikdy (ani roky co jsem měl najeto nejvíc, ani když jsem jezdil méně a občas dal bez nájezdu delší trasu).

          A tenkrát mi i přes lepší stav těla občas koleno zlobilo…

          0 0
          • scoty  

            do 45ti tě může zlobit max tchýně…:)

            0 0
          • standoslav  

            Jsme s nej.kamošem vzpomínali na převody které jsme při závodech jezdili a mimo moc kopce, kdy jsme dávali 22ku pastorek, jsme jezdili 54/42(44) x 13 14 15 16 18 20; pravda, bylo to před 30ti lety a 25ti kily.

            0 0
    • MP17  

      já jezdil na tomhle, terén i silnice, Štěchovičák pravidelně, všude bez helmy, i při těch nejvyšších rychlostech, takhle zpětně to vidím jako velké bláznovství

      mrzí mě, že jsem se toho kola zbavoval, mohl sem mít dnes zajímavého veterána

      0 0
      • MnemonicJ  

        já jezdil na MTB ocelovým pevňáku a dneska si taky říkám, že je s podivem, že jsem to přežil. Skákání schodů (nahoru to tak nebezpečný nebylo, dolů už víc) sjíždění schodů po zadním kole případně pokusy o DH nebyly v triku a kraťasech to pravý ořechový :) Ale zábava to byla veliká

        0 0
      • Stingray  

        Tak zase takový bláznovství to nebylo, ona ta helma se dost přeceňuje. Teď jsem četl nějakej článek s primářem neurologie profesorem Benešem a ten tam říká, že helma dobrý, ale od vážnýho úrazu zase až tak neuchrání.

        0 0
        • Esi  

          ti nevím, táta šel před takovejma 6 rokama celkem blbě přes řídítka a kromě 30 stehů na dolním rtu a tříštivé zlomeniny nosu celkem dobrý, na neurologii mu primář řekl že kdyby neměl helmu tak je mrtvej. Helma byla do popelnice celkem slušně vpředu rozlámaná

          0 0
          • Stingray  

            blbě jsem to napsal, zmírní následky. Zase s helmama přibyli úrazy krční páteře, protože hmotnost helmy zvětšuje setrvačnost hlavy.

            0 0
            • maajkee  

              Tak hlava má cca 4,5kg a přilba cca 300g, to zas nevidiím, že by mělo fatálně zvýšit setrvačnost hlavy. Každopádně helma je prostě jednoznačně přínos, mě už taky párkrát zachránila.

              0 0
              • ememem1  

                sa nauc jazdit. v aute tiez spolihas na airbagy? myslim to vazne, jestli ti uz naozaj prilba viac krat pomohla tak nieco neni v poriadku, ani keby si bol top red bull zjazdar.

                0 0
                • maajkee  

                  Co to meleš? Pokud člověk jezdí na MTB a jezdí v terénu a nejezdí jak posranej, tak se prostě občas stane že spadne. V jednom případně mi zase nedalo přednost auto a hlavou jsem mu rozbil čelní sklo.

                  Takže spíš ty se možná zamysli, jestli můžeš něco a někoho hodnotit na dálku podle tvých zkušeností.

                  0 0
                •  

                  hrozný pindy meleš

                  0 0
                  • ememem1  

                    sa chod aj s majkeem spytat volakeho schumachera naco mu bola.....imho mu akurat tak uskodila co prilby hlavne pri lahsich padoch dost casto robia ale vyrobcovia to takne zamlciavaju. hlava je totizto na narazy pomerne dobre prisposobena, idealne ma tvar gule, kontaktna plocha je mala takze nedochadza k rotacii ktoru rozne vystupky na prilbach sposobuju. dalsou prirodznou ochranou je mozog ulozeny v tekutine, to ze sa ti odtrhne koze a pod. co sice neni prijemne ani pekne ale plni ucel. zato gopro kamera pripadne proste odvetravacie vystupky a pod. co sa zachyti pri naraze na dobre usadenej prilbe ti dokazu narobit docela paseku (rotacia). a na priamy naraz kde k nej nedojde je ti prilba viac menej k hovnu tak ci tak.

                    0 0
                    • RomanH  

                      Helmy jsem rozbil dve.

                      Poprve v Adrspachu, preletel jsem pres riditka. Dopad ala rybicka (ruce nohy), a hlava nasledne tukla o sutr. Praskla helma, u bryli vypadene sklo, ret jsem mel jak havajskej bubenik, ale na hlave ani skrabanec.

                      Podruhe mi to podklouzlo na zmrzle koleji od saliny. Spadnul jsem do boku, helma praskla, ja bez jedine ujmy.

                      Asi bych ani v jendom pripade nebyl bez helmy mrtvej, ale potlucenej (rozbita lebka ?) bych byl urcite dost.

                      A jeste synek, v 6ti letech na konci prazdnin, zasmykoval na ceste, kde byl pisecek. Prelet pres, praskla helma, zlomena klicni kost, ale hlava v poradku.

                      0 0
                      • ememem1  

                        ja nehovorim ze nema zmysel a nemoze pomoct, len to jednosranne velebenie.....

                        btw prilbu na silnicku nosim, na mtb si na to furt nemozem zvyknut.

                        0 0
                    • Mr.Dan  

                      V podstatě si myslím to samý co ty, ale s pořízením prvního celopéra v životě přišla i nutnost pořízení helmy, přece jen se na tom jezdí trochu rychlejc z kopce atd. A právě kvůli tý nechtěný rotaci, kterou zmiňuješ, jsem si vybral helmu s MIPSem. Snad nejsem jen další oběť marketingu.

                      0 0
                      • scret  

                        jj, ty dva milimetry posunuti MIPSu zachranej hodne:)))))

                        0 0
                        • Esi  

                          osobně si myslím že MIPS má své opodstatnění, ale ne u XC helmy ta se při pádu posune daleko víc než těch cca 5mm co dovoluje MIPS, v lyžařské helmy nebo Integrálky na kolo nebo motorku bych řekl že je fajn věc.

                          0 0
                          • Mr.Dan  

                            Tohle je vyloženě AM helma s docela slušným překryvem týlu, takže to snad opodstatnění mít bude. XC helmu bych s tí taky neřešil.

                            0 0
              • MlokCZ  

                Určitě zvýší, pořád je to skoro 10%.

                Helmu vozím a určitě pořád vozit budu a jednou už mi nejspíš i zachránila život (kdysi před hodně lety).

                Ale také už jsem 2× zažil situaci, kdy jsem pocítil právě větší setrvačnost hlavy s helmou. Samozřejmě se to nedá zcela objektivně posoudit jak moc na to ta helma měla vliv, na to bych musel zažít úplně přesně stejnou situaci s helmou i bez ní.

                Ale i tak si myslím, že to v obou případech helma dost zhoršila. Oboje byl pád téměř z nulové rychlosti na bok/rameno. V jednom případě jsem hlavu neudržel a setrvačností to vzal hlavou lehce o zem. Žádná veká rána, nestalo se mi vůbec nic (ani naražený bok a rameno), ale helmě to stačilo k naprasknutí.

                Podruhé zase podobně na bok/rameno, hlavou (ani helmou) jsem se země nedotknul vůbec, ale i tak jsem si lehce natáhnul krční sval (po pár dnech ok, nic vážného).

                A kdysi na začátku co jsem začal s helmou (je to už hodně let, ani nevím přesně kolik), když jsem tenkrát ještě měl příliš sportovní posed než jsem potřeboval (tenkrát nebylo jak to vyřešit, vyřešil jsem až později po pár letech s větší dostupnoustí řešení typu řídítka s větším zdvihem, delší vidlice, atd.).

                Za krkem mi tak vždy po delších vyjížďkách bolelo (kvůli tomu posedu). Helma to ale ještě o něco zhoršila (a štítek jsem nikdy nevozil, takže jsem nemusel zvedat více hlavu abych viděl, šlo jen o tu přidanou hmotnost helmy navíc).

                0 0
                • maajkee  

                  4500g jedno procento 45g

                  300/45 = 6,6%

                  6,6% je pořád skoro 10% tak ale kolego a to je průměrná hmotnost, chlapi a já vůbec budou mít navíc tu hlavu ještě spíš těžší.

                  Ale řešíme voloviny.

                  A samozřejmě, že sval¨ům, který na to nejsou zvyklý stačí třeba i 100g navíc aby to pocítily. Na druhou stranu ty svaly se ale časem samozřejmě posílej a nemělo by ti to dělat problém.

                  Když si vezmu jak mě kdysi při florbale bolelo za krkem z masky a dneska už ji vůbec nevnímám.

                  0 0
                  • Esi  

                    Tohle pociťuju každý začátek lyžařské sezony, vždycky mě po prvním dni bolí za krkem, pravda že lyžařská helma je o dost těžší než XC helma na kolo

                    0 0
                  • Bubaaak  

                    nojo, ale k těm 300g ještě nahoď setrvačnost a najednou 300g může být i 1kg, nechce se mi počítat kolik to je při 30km/h…

                    0 0
                • Petr L2  

                  Tak pokud jezdíš s helmou na motorku ta možná, ale jestli ti vadí helma na kolo, tak to nebude vàhou helmy, to bude problém jinde.

                  0 0
                  • ememem1  

                    jako ze ty si uvedomelejsi sudruh lebo dbas na svoju ochranu? nebudes aj nahodou psickar?, ti si tiez myslia ze su lepsi jak ti druhi aj ked z inych dovodov. a nieco ti poviem, korytnacku nosis? ne? tak to by som ta pri tazsom pade ani neosetril lebo absolutne nedbas na svoju ochranu.

                    a aspon skus pochopit co napisal.

                    0 0
                    • Petr L2  

                      Soudruh jsem nikdy nebyl a chrániče používám, psíčkař nejsem, jsou mi odporní a nechápu jejich myšlenkové okruhy, psa mám, nemyslím si, že jsem lepší, než jiní, ale spolehlivě vím, že je na světě dost lidí, co jsou blbější jak já, to je dáno Gaussovou křivkou rozložení hodnot IQ v populaci. Korytnačku nemám a ani jako dítě jsem neměl, ale páteřák si beru, když jezdím na SNB, nebo pokud se na lyžích vydám mimo upravený terén, což s přibývajícím věkem je čím dál méně a na MTB mi takový terén, abych se vystrojil jako král endura, opravdu nehrozí. Díky tomu, že od mala sportuji což zahrnovalo celou škálu sportů od SK8 po WS, hokej inline atd atd, padám většinou dost rozumně a ne jako pytel hoven, takže mi při mých aktivitách vyjma výše uvedeného SMB a občas lyží, stačí rukavice helma a kolena. Měl jsem na hlavě dost různých helem a nepamatuji si, že by mi nějaká něčím omezovala, natož váhou, abych musel řešit její setrvačnost, jedinou výjimkou byla hokejová CCM s integrovaným chráničem huby, v té bylo blbě vidět do stran a ten přiblblý plast oblouk mi jí táhl do očí.

                      Osobně jsem klidný, že až se mi něco stane, tak na mě nebude šahat někdo, kdo si myslí, že nosit helmu je nebezpečné :-)

                      0 0
                      • ememem1  

                        klidek, to mala byt mierna provokacia :-)

                        ja som nepovedal ze je nebezpecna ale si asi fakt nepochopil co napisal.

                        0 0
                    • praivo  

                      Kopíruji z diskuze na Redditu:

                      http://www.americanjournalofsurgery.com/…e/S0002-9610(16)30366-X/fulltext

                      *A total of 6,267 patients were included. About 25.1% (n = 1,573) of bicycle riders were helmeted. Overall, 52.4% (n = 3,284) of the patients had severe TBI, and the mortality rate was 2.8% (n = 176). Helmeted bicycle riders had 51% reduced odds of severe TBI (odds ratio [OR] .49, 95% confidence interval [CI] .43 to .55, P < .001) and 44% reduced odds of mortality (OR .56, 95% CI .34 to .78, P = .010). Helmet use also reduced the odds of facial fractures by 31% (OR .69, 95% CI .58 to .81, P < .001).

                      Bicycle helmet use provides protection against severe TBI, reduces facial fractures, and saves lives even after sustaining an intracranial hemorrhage.*

                      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/…/PMC2598379/

                      This review included five well conducted case‐control studies and found that helmets provide a 63–88% reduction in the risk of head, brain and severe brain injury for all ages of bicyclists. Helmets were found to provide equal levels of protection for crashes involving motor vehicles (69%) and crashes from all other causes (68%). Furthermore, injuries to the upper and mid facial areas were found to be reduced by 65%, although helmets did not prevent lower facial injuries. The review authors concluded that bicycle helmets are an effective means of preventing head injury.

                      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24005027

                      Simulations were run over a representative range of cycle speeds (2.0–14.0 m s(-1)) and vehicle speeds (4.5–17.9 m s(-1)). Bicycle helmets were found to be effective in reducing the severity of head injuries sustained in common accidents. They reduced the risk of an AIS>3 injury, in cases with head impacts, by an average of 40%. In accidents that would cause up to moderate (AIS=2) injuries to a non-helmeted rider, helmets eliminated the risk of injury. Helmets were also found to be effective in preventing fatal head injuries in some instances. The effectiveness of helmets was demonstrated over the entire range of cycle speeds studied, up to and including 14 m s(-1). There was no evidence that helmet wearing increased the risk of neck injury, indeed helmets were found to be protective of neck injuries in many cases. Similarly, helmets were found to offer an increase in protection even when an increase in cycle speed due to risk compensation was taken into consideration.

                      https://www.sma.org.sg/…5/4705a1.pdf

                      *

                      Comparing the helmeted group with the non-helmeted group, injury patterns by body region were: head injury 5.9 percent versus 40.0 percent (p-value is less than 0.01); facial injury 5.9 percent versus 37.1 percent (p-value is less than 0.05). Not wearing a helmet, being hit by a motor vehicle and age were significantly associated with higher injury severity scores, after adjusting for several potential confounding factors.*

                      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23377086

                      *

                      Helmet use was associated with reduced risk of head injury in bicycle collisions with motor vehicles of up to 74%, and the more severe the injury considered, the greater the reduction.

                      *

                      http://www.scientificamerican.com/…to-cyclists/

                      Coincidentally, around the same time as Walker announced his results, New York City released a report on bicycle deaths and injuries: 225 cyclists died between 1996 and 2005 on New York streets; 97 percent of them were not wearing helmets. Of these deaths, 58 percent are known to involve head injury, but the actual number could be as high as 80 percent.

                      edit: Mimochodem, pád z téměř nulové rychlosti jsem měl zrovna dnes (pomalý přelet přes řídítka, když jsem musel použít přední brzdu a měl zároveň v pravé ruce mobil (díval jsem se na mapu) → nemohl jsem se zapřít oběma rukama), helmu jsem ani nepocítil a asfaltu se ani nedotkla.

                      0 0
                  • MlokCZ  

                    Problém s pochopením psaného textu?

                    0 0
            • Esi  

              no spíš bych řekl že díky helmě musí potom někdo řešit úrazy krční páteře, bez helmy by byl dotyčný po smrti a krční páteř by nebyla potřeba :)

              0 0
        • Carloss  

          pokud je to jak říkáš,tak pan doktor mele pěkně z cesty..

          0 0
          • Petr L2  

            Jediný negativní jev spojený s používání helem, chráničů atd. je, že lidí mají větší pocit bezpečí a tím víc riskují, vše ostatní je nesmyslné teoretizování a hra se slovíčky.

            0 0
            • -b-n-x-  

              Me pripada, ze to je jako napsat, ze horolezci tenkrat bez lana tolik neriskovali a nesli do tak tezkych terenu jako ted, kdyz to lano maji.

              0 0
          • Stingray  

            Beneš je světová kapacita neurologie a asi něco o úrazech hlavy ví, když to dělá třicet let. A myslet si že ti mozek ochrání dva centáky polystyrenu a milimetr plastu když trefíš blbě strom nebo šutr je čistej nesmysl. Možná ti pomůže proti roztržený hlavě nebo otřesu mozku, ale když to blbě položíš, tak ti nepomůže ani integrála natož třistagramová skořápka. Helma neublíží, ale zase není samospasitelná, jak si lidi snaží vsugerovat. Raději jet na padesát procent svých možností bez helmy než na devadesát s helmou..

            0 0
            • Esi  

              řekl bych že je to tak že s helmou máš větší šanci, pokud trefíš v 60 strom hlavou tak jsi v pr..li tak jako tak. každopádně takové ty polety přes řídítka s klepnutím hlavou o silnici na to je helma fajn

              0 0
            • Carloss  

              „Raději jet na padesát procent svých možností bez helmy než na devadesát s helmou..“ no tak tohle je slušný hovno..

              0 0
            • prodi  

              Beneš je neurochirurg a ne neurolog, když už chceš mít takovej přehled

              0 0
          • ememem1  

            pan carlos bude odbornik…

            0 0
            • Carloss  

              mělo to vyznít tak, že z cesty mele především Stingray. Doktora neznám, netvrdím že jsou přilby všespásné a rozhodně ne, že jsou zbytečné- a každej rozumnej člověk bude mluvit podobně.. jo a jsem carloss

              0 0
              • Stingray  

                A kde tvrdím, že je helma zbytečná? Jen mě vždy překvapí nějakej hejt na lidi co jedou krokem lesní cestou do kopce s helmou na řídítkách a lidi už se křižujou, jak je to nebezpečný. Na silnici, z kopce dolu, na cyklostezce to chápu. Ale jestli jsem jantar a padám z kola na rovině na hlavu, tak ať na to raději nelezu. Náhodu neberu, stejně tak se zabiješ, když uklouzneš v koupelně a rubneš se do palice o umyvadlo, prostě žít život je nebezpečný :-)

                0 0
                • MnemonicJ  

                  ono je to asi myšlený tak, že pravdpěodobně mizivý proceto těch lidí si helmu po zlomení kopce nasadí… pojedou s ní na řidítkách vesele dál

                  0 0
                • Esi  

                  Život je dokonce to nejnebezpečnejší na světě, neznám žádnou jinou činnost která vede ke smrti ve 100% :-)

                  0 0
                • gerrard  

                  Chapu kdyz lidi nemaji helmu vubec ti ji nepotrebuji :). Nechapu, kdyz ji vozi na riditkach. Jak kdyby si slo vybrat, kdy ji budes potrebovat a kdy ne.

                  0 0
                  • Esi  

                    tak u nás co jezděj lidi do kolbenky tak vozí helmu na řídítkách po městě běžně, asi aby nebyli trapný :-), do fabriky je totiž na kole bez helmy nepustí, tak že vždycky ráno přes vrátnici všichni nasazují helmy a odpoledne je zase za bránou hned sundávají, když jsem jel kolem tak jsem se musel smát, to nepochopím :-)

                    0 0
                    • MnemonicJ  

                      tak to jste teda echt firma :) většinou podle mě ty firmy kola víceméně uvnitř areálu netolerujou vůbec, tohle je fakt zajímavý řešení situace :)

                      0 0
                      • Esi  

                        Já tam nedělám jen bydlím ve stejném městě. On ten areál fabriky má tak 3 × 1 km tak že kola se tolerují aby se ti lidi dostali od brány na pracoviště v nějakém rozumném čase :) Každý kdo tam chce jezdit na kole si teda musí vyběhat povolení na kolo

                        0 0
                        • MnemonicJ  

                          většina fabrik má právě stojan hned za bránou, u nás se kola víceméně taky moc netolerují, protože při srážce s ještěrkou nebo kamionem Ti helma moc nepomůže :) ale občas najdu výjimky, což jsou nějaký Madisony a podobný stroje s brzdama kolmo nahoru s SIS řazením, předpokládám, že komfort a jízdní zážitek z něčeho podobného je super. Ale uznávám, že v podobným areálu se člověk naběhá dost, vzpomínám si, jak jsem jednou řešil nějakej problém s optikou a nachodil jsem tam za den 10km

                          0 0
                  • jirkous3  

                    Dokonce bych řekl, že helma na řídítkách může být nebezpečná. Stačí když se při zatáčení dostane mezi koleno a řídítka či něco podobného.

                    0 0
                • raw 4  

                  Jen me vzdycky, kdyz je vidim napadne, kdy vedi kde spadnout…napřiklad kdyz jsem jel nahoru Wiesnerem po dešti s nima..

                  0 0
        • ememem1  

          to su ale vysoko politicky nekorektne nazory, ak to neni trestne tak to je isto posledne co mu uverejnili. nieco podobme bolo pred par rokmi vo vele ked nejaka doktorka na temu jontaky+energeticke bomby a vyzivove doplnky skonstatovala, ze ich prinos oproti vode a beznemu zradlu na sportovy vykon je limitne blizky nule. lobby vedena nutrednom ako velkym velo sponzorom spustili tvrdu ostarkizujucu dehonestacnu kampan asi v troch cislach za sebou, doktorka uz priestor na vyjadrenie nedostala.

          0 0
          • Člověk a jeho svět  

            Tak zrovna sračkoidní Nutrend by měl být zticha a šoupat nohama…

            0 0
            • ememem1  

              to je jedno kto, ide o princip, mas iny nazor co nezapada do kampane (jedno ci prilby alebo iontaky) tak namiesto argumentov nastupuje ostarkizacia.

              0 0
              • Morchella  

                Co máš furt s tou ostrakizací? V Česku jsem toto slovo slyšel pouze v souvislosti s komančema šedesátých let.

                0 0
                • ememem1  

                  si si nevsimol, ze ked niekto vyjadri odlisny ako vacsinovy alebo prave modny nazor (casto prepojeny a pretlacany bussinesom podporeny akoze argumentami ale v skutocnosti citym PR marketingom), tak namiesto argumentov sa zacne z neho verejne robit debil, nacek a pod. (ten kto na to ma tak si moze zaplatiti, bussines nam nikto kazit nebude) bez toho, ze by sa mu dala moznost k veci vyjadrit?

                  0 0
    • t29  

      Ste mě s těma přilbama inspirovali :)

      A jasně, přilba pobere dost malých i větších nárazů, ale v případě fakt velké rány nepomůže – jenže nikdo neví, jak velká ta rána doopravdy bude, takže je lepší tu přilbu mít vždycky ;)

      0 0
    • Rogosek  

      Začínal jsem u nás v ulici na pidikolečku s maxipneumati­kama:) to si pamatuju dobře. Bylo boží a přitom ho měli všichni:D

      Pak chvíli skládačka v hráškově zelený barvě a dvojmístným, černobílým sedlem a jedním převodem. Tehdy jsem žil na Vysočině, která na ten singl fakt moc nebyla, ale tata mě před kopcem vždycky uměl namotivovat (sám už si „lítal“ na nějaký modernější Esce s celkem normálníma převodama)

      A pak to přišlo! Srdcovka. Vínově strakatej Olpran s holčičí štanglí, první kolo vlastního výběru. Šikmá štangle mi byla fuk, barvy super:D po týdnu jsem ho utopil v močálu

      No a pak se začaly objevovat Autory, který už byly docela solidní a začalo se taky seriózně jezdit:)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • MP17  

      já neměl BMX, ani RMX, ale kolo zvané Super de Luxe, bylo to to s tím dlouhým měkčeným sedlem, kde se dalo jezdit ve dvou

      v terénu bylo také dost schopné a právě díky tomu sedlu netrpěl zadek

      ilustrační foto, vypadalo stejně

      0 0
      • Rogosek  

        No jasně:D to je ta dvoumístná sedačka…ale takhle luxusní štangli jsem teda neměl. To jsi musel bejt za borca v ulici

        0 0
        • Petr L2  

          Spolužák měl přesně takové, pouze na rámu byla šaltpáka myslím na tři rychlosti a ten oblouk vzadu měl až na záda, Co to bylo zač netuším, ale záviděl mu to každý :-)

          0 0
          • standoslav  

            Tady v Ove bylo taky jedno, ta salt. paka do tvaru T, vysoke riditka a odpruzeni i v zadu, ale byly to tusim jen pruziny, ne olej. Mel ho jeden fotbalista, co hral za brno; koupil ho od nej nsjaky Vietnamec, cech by mu tenkrat za to 2t. nedal, ja tenkrat vydelaval 1600 !

            0 0
      • Peslezedirou  

        Tak to bylo hodně hustý, hlavně když si vezl nějakou holku a ona se držela toho madla za sedlem :-)

        0 0
      • Bubaaak  

        nemělo to tu vrchni štangli sundavací?

        0 0
      • Tencovozikmin  

        Nebyl jeste typ s vetsim operadlem v zadu?

        0 0
      • Tencovozikmin  

        .

        0 0
    • tomoun  

      já v roce 78 jel k Horšovskému Týnu z Prahy cca 160km), na favoritu.

      V hadrovém dresu 2 banány,100Kčs, máslové sušenky. Bidon čaje.

      Nebyl camel,rukavice, mobil , helma, platební karty, nutrendy atp.

      Prostě jsem to dal bez kompromisů za 7 hodin.

      Divim se že se nedostavil strach, ani u rodičů.

      0 0
      • Petr L2  

        Na co si měl to kilo? vždyť v hospodě si se najedl za deset korun :-)

        0 0
        • Macik  

          Pravda. Smažák a desítka pivo, to bylo přesně 10 Kčs :-D

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • tomoun  

          abych si mohl koupit limču,event. abych měl na vlak

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.