HT 26tka je mrtvá. Kam dál 27,5 nebo 29?

302 nepřečtených
  • Tomkac

    Ahoj, chtel jsem si udelat radost a koupit si novy ram (26" – 15 tisic), ale zacal jsem zjistovat ze u ht 26tky uz ani poradne nejde nic moc vybrat a vetsina vyrobcu se zacala orientovat jen na 27,5 a 29… U 26tkek jdou sem tam nejake slusne ramy samozrejme najit, ale vetsinou jsou to jen takove chabe „nesportovni“ ramy (bez novodobych vychytavek), vyprodeje, nebo ramy „pochybnych“ znacek.. Uz i u cinskeho karbonu to vypada, ze na 26tky prdi.. Sice jsem chtel zustat u 26tek kvuli tomu, ze jsem si postavil kolo presne pro me potreby a podle mych predstav (dlouhe vyjizdky, vesnicke zavody), ale jak to tak vypada, tak budu muset presedlat na vetsi prumer.. Protoze mi prijde ze HT 26tka uz bude zarazena jen mezi takove ty turisticke kola, nebo „tesco“ kola.. Kam to mam posunout, abych zas nejezdil na necem co bike spolecnosti odepisou?? :-D Uridim vsechno (zkousel jsem oba nove rozmery) chce to jen zvyk..

    0 0
    • Tomkac  

      rad bych treba nove jezdil spis na 27,5 ale bojim se ze ted je to jen takovy hit leta. Ze bikove firmy ktere zaspali s 29tkama jen nechteji zaspat i s timhle prumerem a tak to ve fabrikach drti na krev.. Takze by me fakt zajimalo co bude nejsilnejsi prumer budoucich let u ht kol?

      0 0
      • roman 3D  

        když se bojíš tak vyčkej tři až pět let a uvidíš jak se situace s průměrama vyvrbí:-)

        0 0
      • Chiron  

        Tak on to takový hit sezony je. Imho 27,5 na HT jsou jen marketing a nic víc. Každopádně, k 26 se už nikdo vracet nebude a že by se všichni shodli a začli dělat jen 29", to se taky nestane. Já pokud bych stavěl HT, tak určitě na 29". Příjde mi to pak i trochu víc univerzální. U fullu jsem zas řešil něco jiného a skončil u 27,5.

        0 0
        • Tomkac  

          takze myslis ze 26 je po smrti?

          0 0
          • Chiron  

            Asi jak se to vezme. Co si tak myslím, tak ráfky se budou dělat pořád, i novinky. To je jen o nastavení mašiny. U vidlic bych si za pár let nebyl tak úplně jistý, jestli výrobci prostě nezkusí jeden rozměr vypustit. A tam by to odskákaly 26". U plášťů je situace docela zvláštní, pořád nejvíc variant je na 26. Na druhou stranu s příchodem 27,5 se to začíná měnit a kdoví jak to nakonec bude. No a s novými rámy na 26 se už asi nikdo zabývat nebude.

            Takže z pohledu prodejů kol budou 26 po smrti, když neberu v potaz levné kola. Ale mezi lidma jich je tolik, že výrobcům komponentů se ještě nějakou dobu nevyplatí nějak omezovat výrobu plášťů apod.

            0 0
            • MlokCZ  

              U vidlic se v nejhorším dá použít 27,5" vidlice i na 26" Jsou o trošku vyšší, ale ten rozdíl není až takový, že by se to nedalo.

              A zatím u vidlici má 26" pořád lepší nabídku než 27,5" a 29".

              Třeba takový Sektor je ve 27,5" a 29" pouze soloair. Ve 26" je pak coil a DPC verze navíc.

              U plášťů to bohužel nástupem 27,5" jde dost do háje. Třeba u Schwalbe to vypadá, že budou v nabídce všechny 3 rozměry na podobné úrovni s tím, že to bude cca na aktuálním stavu 27,5" a 29".

              U 26" je to zatím ještě o dost lepší (např. UST verze), ale postupně se to zhoršuje. Právě UST verze postupně mizí. A není to jen u přepracovaných plášťů jako u RoR, ale zmizela UST verze třeba i u FA. U kategorie plášťů typu FA to ani tak nevadí, tam jsou celkem slušně odolné i ty snake skin verze (myslím na běhounu).

              U XC plášťů je to ale horší a tam je UST verzí škoda (navíc UST verze jsou u XC plášťů 127tpi).

              0 0
              • tonik666  

                Hlavní rozměr u vidle je axle to crown, tedy výška vidle od osy ke korunce. Ta může být u vidlí na 26, 27,5 a 29 stejná, jen se budou lišit zdvihem.

                Pro příklad odkaz zde. Např. Fox 26 150mm má stejný A-C jako Fox 29 120mm, tedy geometrie s těmito vidlemi bude podobná.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jenže to, že se budou lišit zdvihem je zásadní problém. Když vezmu ten uvedený příklad, tak ten přesně nic neřeší.

                  Když budu chtít na 26" 150mm vidlic, tak nic nevyřeším tím, že tam dám 29" 120mm vidlici. Geometrie by sice zůstala stejná, ale 120mm zdvihu bude na takový rám k ničemu.

                  V některých případech to půjde vyřešit výměnou vnitřností vidlice. Ale to zdaleka ne vždy.

                  0 0
                  • tonik666  

                    Podle mě rozdíl ve zdvihu bude působit problém pouze proto, že nakonec bude potřeba zohlednit ještě sag, tj. náhrada 520 vidle se 150 zdvihem bude spíš 510 vidle s nižší zdvihem.

                    Jinak jestli máš 150mm nebo 120mm je podle mě u trailbiku docela jedno, navíc pokud řešíš že nemáš to správnou vidli, důležitější je zachování hlavového úhlu.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jako, že na 150mm fulla je fuk, že místo 150mm vidlice dám vidlice jen se 120mm zdvihu?

                      Tak to já mám tedy názor zcela opačný. To už bych raději dal o 1cm vyšší 27,5" vidlici s požadovaným zdvihem a o 0,5° zmenšil hlavový úhel. Dokud není změna hlavového úhlu moc velká (a taková, která se na daný rám nehodí), tak je to naprosto v pohodě.

                      Přesné zachování hlavového úhlu vůbec není potřeba.

                      A ještě k tomu tak budeš mít buď znatelně těžší 120mm vidlici nebo méně tuhou (když bude zbytečně dlouhá na daný zdvih). Za mě tedy zcela špatné řešení.

                      Oproti tomu udělat si z toho nevyvážené odpružení se 150mm vzadu a 120mm vepředu, to bych nechtěl ani náhodou. To hodně zabíjí celkové chování kola.

                      U některých fullu to není ideální ani při stejném zdvihu, když má zadní stavba s tlumič příliš odlišných průběh než vidlice a chodí to už dost nevyváženě.

                      A co se týká sagu, tak ten se dost liší i vidlice od vidlice se stejným zdvihem dle použitého systému (třeba u pružiny, Talas systému a soloairu může vyjít na stejném zdvihu výrazně odlišně).

                      Jediná rozumná varianta by byla s výměnou vnitřností, což v některých případech jít může.

                      0 0
                      • McBlacky  

                        ne on to myslel imho že máš 120/120 nebo 150/150

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Pro takový případ to nechápu vůbec jak by to mohlo vyjít.

                          Když mám 150mm 26" rám na 150mm 26" vidlici, tak 29" vidlice stejné výšky bude mít 120mm zdvihu.

                          Tedy jestli už nemyslíš co uvádím od začátku a to výměna vnitřností. Tedy vezmu 29" 120mm vidlici a po výměně vnitřností z toho vyrobím 150mm zdvihu. To ale jít zdaleka vždy nemusí.

                          A nemůžeš to řešit jen obyčejnou změnou zdvihu, která často u vidlic je možná. Tím myslím příklad kdy mám 26" 120mm rám a potřebuju 26" 120mm vidlici. Vezmu stejně vysokou 29" 90mm a té zvýším zdvih na 120mm. V takovém případě dostanu o 3cm vyšší vidlici než potřebuju.

                          0 0
                          • McBlacky  

                            ne ty nechápeš původní ideu, že je jedno jaký máš kolo jestli 26ku na 150 nebo 29 na 120 protože pokud budou obě kola mít podobnou geometrii tak na trail ježdění je fuk jestli jedeš nižší nebo vyšší zdvih, protože když umíš jezdit dáš všechno na 120 a když neumíš 150 ti nepomůže.

                            Tedy závěr nemá cenu brečet na tím že nemáš možnost vzít novou 26 150/150 ale vezmeš 29 120/120 a vesele jezdíš.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Tak tohle chápu co píšeš, ovšem si nemyslím, že to tím chtěl říct. Já celou dobu řeším situaci, že mám rám a potřebuju k němu vidlici správné délky. A myslím, že on řešil to samé.

                              Pokud budu brát nové celé kolo, tak tam je to jednoduché a žádný problém není (kromě ceny). Tam kdo chtěl dříve 26", tak vezme 27,5" s minimálním rozdílem chování a hotovo.

                              V případě celé výměny bych i já měl k mání stejné kolo co jezdím se stejnou geometrií ve 27,5", které by mi místo stávající 26" nevadilo ani trochu, protože to bude pořád téměř to samé s naprosto minimálním rozdílem.

                              0 0
                              • tonik666  

                                To co píše Blacky jsem říct nechtěl, chtěl jsem říct to co komentoval mlok.

                                Souhlas, že bajk 120/150 není ideál, ale když nebude 26 vidle, tak co už. Hlavně mloku, rozdíl A-C u 26 a 27,5 vidlí je víc jak centimetr, pokud se nebavíme o 36 vidli na 26 kolo, které jsou vyšší, ale o 32 vidlích. Prostě 26 32 nohy 150mm vidle je o hodně nižší, než 150mm vidle na 27,5 a 29 a hlavu si posuneš spíš o 1,5 stupně.

                                A podle mě se kolo 150/150 s 26 vidlí a kolo 120/150 s 29 vidlí bude chovat dost podobně, dokonce bych řekl, že to se 120 vidlí bude super – nehrozí propad do zdvihu a vidle může v klidu chodit po celém zdvihu. Půlstupeň přidat a 10mm zdvihu k tomu (a mít 130/150) je podle mě ok. Myslím si totiž, že sjezdovější geo dělá u vysokozdvižných kol víc než zdvihy samotné.

                                0 0
                                • McBlacky  

                                  tak to omluva – by mě nenapadlo, že ty budeš zastávat takovýhle prasopsy :)

                                  0 0
                                  • tonik666  

                                    Když se tady lidi obávají, že nebudou vidle na 26…tak tohle je furt myslím schůdnější než rám zahodit.

                                    0 0
                                  • tonik666  

                                    Když se tady lidi obávají, že nebudou vidle na 26…tak tohle je furt myslím schůdnější než rám zahodit.

                                    0 0
                                • MlokCZ  

                                  Na 1,5° by byl potřeba rozdíl 3cm na výšce vidlice. Rozdíl výšky je někdy o trochu větší než 1cm (dle konkrétní vidlice), ale pak to bývá kolem 15–17mm maximálně (rozhodně ne 3cm). Samozřejmě uvažuju pouze o variantě 27,5" vidlice na 26" rám (29" vidlice stejného zdvihu už by byla mimo).

                                  Na 120/150mm mám úplně jiný názor. Už tak jak mám vidlici na 150mm fullu teď je to tak rozumné maximum (tím směrem k nepropadání se do zdvihu). Jak to mám na DPC a ještě jsem někde mezi žlutou a červenou pružinou a vozím červenou, tak se to neprodá zbytečně do zdvihu vůbec a už je to naopak znát, že to chodí do zdvihu méně. Ale i tak dokážu využívat cca 145mm zdvihu (jak zase není na té pružině nijak moc progresivní konec – není to klasický lineární průběh jedné pružiny, jak tam jsou dvě pozitivky z niž jedna je omezena na chod 10cm). A to mám aktuálně na rámu, který nechodí nějak moc ochotně do zdvihu (takže je to hezky sladěn dohromady).

                                  U té 120mm nemůžeš jen tak využívat opravdu snadno zdvih, to bys byl pořád na dorazech. Takže buď to bude muset být extra progresivní vidlice, aby se to v první části zdvihu aspoň trochu té méně progresivní 150tce přiblížilo a pak je už dost nepříjemný ten extra progresivní závěr (ten má tendenci se chovat při velké ráně už trochu jako doraz a není to příjemné) nebo nebude tak progresivní a bude chodit pak hrozně málo oproti zadní stavbě.

                                  Jezdil jsem dlouhodobě 140mm vidlici s reálně chodící 150mm stavbou (kde ta zadní stavba chodila velmi ochotně do zdvihu). A už tady začínala být trochu nepříjemná ta nevyváženost jak stavba chodila do zdvihu o dost více než vidlice, ale ještě se to dalo (raději bych tam ale měl 150mm vidlici). A to co navrhuješ by bylo ještě daleko výraznější.

                                  1cm na rozdílu výšky vidlice je nic. To jsem jezdil dlouhodobě na stejném rámu (obě byly 150mm, Foxka ale byla o reálných 11mm nižší než RS). Těch 15mm by se ještě dalo, i když samozřejmě v závislosti na konkrétním rámu (dle hlavového úhlu v originál stavu s 26" vidlicí).

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Jinak jsem vícekrát dlouhodobě jezdil lehce nevyvážený zdvih opačně, konkrétně:

                                    • 115/100mm (a pak ještě jednou pár měsíců 120/100mm)
                                    • 140/125mm

                                    Všechny tři případy měly vidlici se změnou zdvihu (2× u-turn, 1× Talas), takže jsem to mohl jezdit i s vidlicí na nižším zdvihu. Kvůli geometrii jsem to ale měl cíleně na plném zdvihu.

                                    A tohle mi ani nevadilo, i když nejlepší je určitě mít zdvihy hezky vyvážené (nejen papírově, ale aby vyváženě opravdu chodily).

                                    A pak ještě dlouhodobě 150/140mm na posledním Stereu. Tam to ale i přes ten 1cm rozdílu chodilo vyváženě.

                                    0 0
                                    • deekay  

                                      ono je to osemetne s tim vyvazenim zdvihu…

                                      ja mel 150/140 vpredu Revelation dualair

                                      pak 160/140 vpredu lyrik soloair

                                      a ted tam mam dokocne 170/140 vpredu lyrik coil

                                      vysledek je ten, ze ta RVL mi prisla ze ma pocitove mensi zdvih nez zadnich 140, lyrik v soloairu prolitaval prostredkem zdvihu moc rychle a posledni 1.5cm nevyuzil a ted lyric coil je MNOHEM stabilnejsi vyuzitim zdvihu nez SA, takze i s o hodne vyssim zdvihem vpredu mam vyuziti podobnejsi tomu zadku s tim ze pokud nekde diky chabe technice nebo neznalosti trati udelam chybu a proletim nakou dirou , tak je vpredu na pruzine jeste rezerva.

                                      Muzu dat dozadu 160mm vahadla, bude to kapet citlivejsi, ale…narovna se mi geo, zdvihne se stred a navic bude chodit na nerovnoistech stred vic dolu.

                                      Takze ono je to spis o tech pocitech a prubehu nez o konkretnim cisle.

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        No ale vždyť jsi to nakonec poladil právě pro vyvážený chod. Já jsem také psal, že to je hodně i o průběhu, který to ovlivní. A že jsem se většinou dostal na skoro vyvážný zdvih i při větším zdvihu vidlice než zadní stavby.

                                        Aktuálně to mám hezky vyvážené při stejném zdvihu vidlice a zadní stavby, což je hodně dané průběhem, kdy mám aktálně méně ochotně do zdvihu chodící zadní stavbu (v první polovině až dvou třetinách zdvihu a na konci není moc progresivní, takže akorát využívám celý zdvih, aniž bych chodil po dorazech).

                                        Kdybych vozil jinou zadní stavbu, která chodí ochotněji do zdvihu (při stejných 150mm zdvihu), tak bych u pružinové vidlice pro vyvážení chodu snesl také větší zdvih než mám vzadu.

                                        Nedokážu si ale nijak představit, že bych mohl dosáhnout vyváženého chodu v kombinaci 120mm vidlice a 150mm zadní stavba. Na takovém zadní stavbě jsem nikdy ještě neseděl (ani krátce při testování).

                                        Ono navíc ve sjezdech jak narůstá sag vidlice a snižuje sag zadní stavby se to ještě více posouvá k potřebě většího zdvihu vidlice. Trochu tohle kompenzuje o něco větší sag vzadu na rovině (není vždy, ale většinou ano), do prudšího sjezdu to většinou ale nestačí (taky na té rovině to nemůže být přehnaný rozdíl, to by se zase nedal výjezd i když tady může pomoct platforma tlumiče, případně snižování vidlice).

                                        A já Ti to říkal, že pružina je nejvíc :-)

                                        0 0
                                        • deekay  

                                          No treba RB IQ nebo IQ6 jsou priklady kdy papirove to ma naky zdvih, ale diky stale progresivni krivce je ta IQ6 misto 150ti rada ze ve vysledku chodi 120, pokud to neoprasis.

                                          Co se tyka shodneho zdvihu, tak vyvazeny je treba kamosuv radon slide 150E1, predek i zadek na Foxu CTD, vpredu je 34ka.

                                          Oboji chodi opravdu hodne linearne (na muj vkus az brutalne moc).

                                          S pruzinou si mel pravdu, holt clovek musi zkousnout tu vahu navic, ktera v tvym pripade neni tak hrozna, v mym uz je to horsi, protoze i vzduchovej lyrik neni pericko.

                                          Jinak ve vysledku mam ted se 170mm pruzinou za jizdy stejnou geo jak se 160tkovym soloair lyrikem, protoze na tom jsem mel hodne maly sag.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Mně geo ± zůstala (a tak mi vyhovuje). Sag mám také o něco větší na pružině, ale zase RS (ať už kousek co mám postavený z RVL nebo Sektoru, to je fuk) je o 1cm vyšší než v originále osazená Foxka.

                                            IQ6 je sice dost progresivní, ale ani v tomhle případě ani bez velkého prasení nebudeš pořád do 120mm (i když nevyužiješ zase zdaleka celý zdvih). A bez prasení nemůžeš mít vepředu 120mm ze 120mm využitých, to bys chodil pořád po dorazech. Tedy u vidlice můžeš být někde třeba na 10cm.

                                            0 0
      • tonyy  

        Ka myslim ze zustane 27 a 29,u 26 zustane mozna low end a specialky,ale velci vyrobci to casem asi utnou,,ja pred rokem nechtel podlehnout mode ale 26 mi ukradli,tak jsem zkusil 29,koupil a uz bych nemenil

        0 0
    • jezura  

      Proč chceš měnit něco,co je podle tvých představ a potřeby?:)

      0 0
      • Tomkac  

        tak ram a hlavne vidlice nevydrzi vecne, ze jo…

        0 0
        • jezura  

          Pokud zatím drží a fungují,tak vyčkej dva,tři roky a pak bude jasno,který rozměr ,,vyhrál,,

          0 0
    • Tina  

      Už toho tu bolo popísaného na toto téma naozaj hodne. Pozri sem na porovnanie 27,5" vs. 29er. Celkom pekne a jednoducho vysvetlené. Mohlo by ti to pomôcť.

      0 0
      • stanik 2  

        To snad taky trochu záleží i na tvé výšce ne ? Nedovedu si nějak představit 170 cm na 29. Za mě 29 nebrat !

        0 0
        • Tomkac  

          mam 176cm

          0 0
          • stanik 2  

            A jak by sis na te 29 připadal ? Nejde samozřejmě hlavně o to jak to vypadá ,ale o pocit z jízdy a schopnost kolo ovládat !Já mám 173 cm ana 29" bych si připadal jako dement !

            0 0
            • Tomkac  

              to ja taky. :-D To kolo by celkove vypadalo asi jako zvetsenina dirtoveho kola s tim ze bych mel asi delsi a otoceny predstavec a vic vytahnutou sedlovku.. :-D Urcite bych mel treba problem pri nejakych velkych technickych gapech, ale ty se nastesti na xc kolech neletaji…

              0 0
            • tomaschek  

              …mám 172 a na 29 se cítím o hodně lépe než na 26 :-)

              0 0
        • swinx  

          Tak to máš hodně špatnou představivost.

          0 0
      • Pajas04  

        „Best acceleration“ mají 27,5" :D. Kdyby přidali 26", asi by to napsat nemohli…

        Super srovnání, asi jako vzít starou Avii, vedle ní postavit Fabii 1.0 Junior a říct, že Fabie má vlastně super akceleraci…trochu přehnané přirovnání, ale jde o princip.

        0 0
        • KOLOMECH  

          OMG :D

          0 0
        • Tina  

          Pavle, aj si tú stránku pozrel, a pustil videá čo hovoria bajkeri, alebo iba trolíš? Pusti si video čo hovorí Nino…

          0 0
          • Pajas04  

            Já se ale nesnažím trollit, ani neříkám, že rozměr 27,5" je špatný ;). Jen mě praštilo do očí, že při srovnání rozměrů kol tam nedají rozměr 26", a to jen proto, aby mohli napsat, že 27,5" skvěle akceleruje.

            0 0
            • Tina  

              A ja sa ti snažím povedať, že Nino vo svojom videu hovorí, že 26" má najlepšiu akceleráciu ;)

              0 0
              • Pajas04  

                Pokud myslíme to 34s video, tak jsem to tam nikde nezaznamenal.

                0 0
          • tomfree  

            Pusť si jakékoli video se zaměřením na nový produkt a už dopředu je jasné,že to bude lehčí,rychlej­ší,tužší,ekolo­gičtější a dražší

            0 0
          • tomfree  

            Pusť si jakékoli video se zaměřením na nový produkt a už dopředu je jasné,že to bude lehčí,rychlej­ší,tužší,ekolo­gičtější a dražší

            0 0
        • Tina  

          Skús ešte raz pozrieť na web ;) A hlavne si pozri videá čo hovoria bajkeri a potom porovnávaj Aviu s Fabkou. A začni s videom od Nina …

          0 0
          • KOLOMECH  

            Bacha aby ses nedozvěděla, že Nino je nějaký loser.. :)

            0 0
          • Pajas04  

            To bylo jen přirovnání, navíc přehnané – jak jsem psal v původním příspěvku. Videa jsem samozřejmě shlédl.

            0 0
          • McBlacky  

            já bych se tady moc Ninem neoháněl, ono ani Kulhec nebo Cinkáč nemohou říct o svojí značce a geometrii/velikosti nic jinýho než že to je nejlepší na světě…

            Navíc teda 173cm a 67kg jsou váhy a míry jistě bližší 26 než 29 a tím pádem dle aktuálního trendu je potřeba ho pasovat do role ambasadora jednoho z těchto rozměrů, 29 by mu nikdo nesežral :)

            0 0
    • kali222  

      vidim, ze se vyrobcum s velkou pomoci i mnohdy trochu pomatenych hltacu novinek (ikdyby byly nesmyslny), podarilo v nekterych lidech vyvolat takovy strach, ze jsou k nakupu novy plecky s modnim rozmerem skoro prinuceni. tleskam, to je masirka. :) nebudou plaste, rafky, vidlice,… nic! 3:) bubububbububbububu, kupujte nove nesmysly!

      0 0
      • Jakobo  

        Asi tak.

        0 0
        • Tomkac  

          je to nesmyslna picovina a byl bych rad kdyby 26tka zustala u drazsich kol, ale sport se musi nejak vyvijet. Si predstav ze bych v tehle dobe jeste jezdil s ve brejkama a machroval pred kotoucakama, ze vedi houby co poradne brzdi :-D Kazdopadne ted hned 29tku nekoupim..

          0 0
          • R-A-D-I-U-S  

            On je vývoj a vývoj.

            0 0
          • McBlacky  

            v kategorii do 50 je pořád na výběr. Tady děláte jako by každý kupoval kolo za 100+

            ale skutečnost je taková, že prodejci by vraždili, aby byla průměrná cena kol víc než 20000

            0 0
      • joudys  

        Cože? 26ky už nebudou? Rychle, musím koupit novej rozměr, co je lepší 27,5 nebo 29? Nino tvrdí že 27,5 a ten druhej lůzr zase že 29 tak teď fakt nevím.

        0 0
        • kali222  

          no prave, takhle to udela ve svete hodne lidi a firmy budou rikat „vzdyt jen uspokojujeme poptavku“ a ted se poptava toto. :)

          0 0
      • R-A-D-I-U-S  

        +1

        0 0
      • ememem1  

        problem je v tom ze slusnejsiu 26 (povedzme od vyssej strednej triedy) uz nekupis. veskere dostupne ramy su z kategorie tesco bikov. a ked nieco aktualne kupit potrebujes tak je to dnes naozaj dilema.

        0 0
      • scret  

        tak je to idealni stav – jedni se bojej, ze 26ky koncej a tak rovnou kupujou 29 nebo 27,5ky… a ty druzi se bojej, ze uz 26ky nebudou, tak nakupujou houfne skladove dily do zasoby:D

        0 0
      • winter78  

        Súhlas.

        0 0
    • iron.hide  

      27.5 je rovnaka jak 26, nevsimnes si nic, je to uplne jedno.

      0 0
      • VanVren  

        kecáš nesmysly

        0 0
        • McBlacky  

          když to srovnáš na stejným rámu jen přehozením kol, tak ten rozdíl velký není. Ne, že by nebyl, ale pro mě osobně víc marketing než potřeba.

          Mezi 26–29 je proti tomu rozdíl ve všech jízdních režimech obrovský.

          0 0
          • KOLOMECH  

            Ano to je naprostý fakt, nezbývá než s tím souhlasit. Ale co právě do akcelerace tak tam je to jiné.

            0 0
          • VanVren  

            Právě že obrovský. Posun k lepším jízdním vlastnostem je vzhledem k mým 171 cm u 27,5" tak akorát.

            0 0
            • McBlacky  

              nemyslím si, že jsem takový dřevo, na každým kole si ladím všechno do detailů, ale jízda na 27,5 mě nepřesvědčila vyměnit za tento rozměr.

              Respektive při volbě 27,5 a 29 padla volba na 29.

              Dost možná to souvisí s tím že mám 183cm.

              Na nezávodní pižlání si nechávám dvě 26ky FS a ty budu měnit až se rozpadnou, nebo bude nějaká super offer. 29FS mě moc neoslovilo a 27,5 FS jsem zatím nejel, chystám se na anthema na test víkendu.

              0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • bradek  

      Taky jsem si všiml nasazování horších komponentů na 26 palcová kola, jakoby výrobci chtěli říct, že to je póvl. Jenže univerzální kolo neexistuje a stejně tak jako vysokým lidem nevyhovovala 26ka, nebude menším lidem vyhovovat 29ka, ale hlavně, že se prodává za vyšší ceny, o lidi tu nejde. Kdo bude chtít 26ku s kvalitními komponenty bude muset do budoucna asi zvolit individuální stavbu, s tím, že ceny dílů na 26ky půjdou postupně nahoru, jak se budou stávat méně dostupné a z 26ky se tak nakonec stane záležitost pro fajnšmekry. :)

      0 0
    • royal  

      Je hodne velkej rozdil v geometrii 26-ky a 27.5-ky? Vim ze nekteri vozej 27.5-kovy kola na 26-kovym ramu, tak jsem myslel ze kdybych kupoval novej ram a nemeli uz 26-ku, tak poridim 27.5-ku a zbytek pouziju puvodni (mozna novou vidli), jako bonus bude vic prostoru mezi plastema a ramem/vidli.

      Je to tak nebo je to blbost?

      0 0
      • Mr.Dan  

        Jiná výška středu a jiný BB drop plus se počítá s delší vidlicí, ale to by se jediný dalo vyladit. Co nevyladíš, je pak ale ten střed aneb budeš tahat kliky po zemi (trochu přeháním, ale je to tak, přibližný hodnoty pro představu: BB drop (26')= –30 mm; (27,5')= –45 mm; (29')= –60 mm). Jinak já koupil nedávno ve výprodeji IMHO slušnej rám S-Wrků SJ HT 26' MY 2012, takže hi-tech rámy pro 26tky se stále sehnat dají.

        0 0
        • royal  

          aha, vidis, ta vejska klik me nedosla (nebo spis mel jsem za to ze ten rozdil nebude takovej), diky za vysvetleni.

          0 0
    • Misiak  

      650b, downsizing, mirrorless, cloud…

      svet sa v prdel obracia… (sorry za prispevok mimo temu, musel som)

      0 0
      • tomfree  

        Ještě k tomu přidej outcorsing a peklo dnešní doby se zjeví v celé své kráse.

        0 0
        • Pajas04  

          Co je „outcorsing“?

          0 0
          • tomfree  

            Outsourcing,ne­napsal jsem to úplně dobře,nechtělo se mi to hledat,honosně to označuje pronájem externích zdrojů a v praxi to znamená,že stále více lidí se zabývá zprostředkováním práce někoho jiného,místo toho,aby dělali něco tvůrčího sami.

            0 0
            • Pajas04  

              Outsourcing samozřejmě znám, jen jsem si to nedal do souvislosti s tou „zkomoleninou“ ;).

              0 0
              • tomfree  

                Vidíš já ne takových nabídek mi chodí kupa,ale tohle krásné cizí slovo se v nich začalo objevovat asi tak před rokem.

                0 0
                • Pajas04  

                  Tak když už se na to slovo rok koukáš, tak už bys mohl vědět, jak se to píše ne? :P

                  0 0
            • tonik666  

              Hm, já měl spíš pocit, že outsourcing znamená, že nějakou činnost, která není klíčovou součástí tvého businessu, ale spíš nutnou doplňkovou činností, necháš někomu kdo se tím zabývá profesionálně. Třeba že nezaměstnáváš uklízečku a účetní, ale najímáš na úklid a účetnictví firmu.

              0 0
              • MichaelSimek  

                tak to je asi nejcastejsi forma, ale jinak se outsourcujou i nutny a dulezity casti tveho bussinessu…treba kdyz delas na projektu na kterej nemas dost zamestnancu a nevyplati se ti nabirat atd atd

                0 0
                • McBlacky  

                  ono tím v dnešní době i výrazně ušetříš, protože si dohodneš s dodavatelem cenu za dodání projektu a on se stará. Když mu to lemplové kotví nebo poserou jde to za ním.

                  Zatím co najmout si celý team lidí co by to zvládli může trvat i víc rok než je seženeš a pak je otázka jak to dopadne. Ve finále bys za interní zaplatil méně, ale jen v ideálním nebo blízko ideálním scénáři.

                  S kvalitou volných lidí na trhu práce bych do toho nikdy nešel.

                  0 0
    • Kubiczech  

      Titul řešič týdne udělen. (:

      0 0
      • blackboy007  

        je to složité 26 byla první a hodně oblíbená ale zase technika jde dopředu co bude za 5–10 let to bude končit 29 nebo 27,5 ale pro vysoké lidi okolo 180 a výše budou 29 a 27,5 lepší než je 26 možná bude 32 a 30,5

        0 0
        • Azmir  

          Tak tys to teď vyřešil.

          0 0
          • GaGy  

            Nechci rejpat ale případ z reality…

            Kamarádka asi cca 170cm, vybírala kolo, spíše cyklostezky chtěla jezdit atd. .. Dostala Esko 29 … Později se dostala na rychleby a u nás na Valašsku máme taky velmi solidní terén.. Absolutně to na tom kole nezvládala .. Kolo prodala ,koupila 26 a je maximalně spokojená …

            Můj osobní názor 26 že je do terénu skvělá.. Není rychlá ale o to víc v terénu ovladatelná. Průjezd v kolejích od bagru atd…

            Ovšem chápu většinu unešených z dvacetdevítek kteří mají obute racing ralfy a tomu podobné gumy které mají sotwa při koupi 2mm. Tito lidé jsou určitě z těchto kol unešeni unešení jak jsou rychlá a nedej bože když takové paka pak potkám na suprflow tak maj problémy tam něco vůbec předvést… Ano pro tyto lidi jsou určitě tyto kola fajn ,ale pokud opravdu člověk jezdí v terenu tak ocení ovladatelnost a to si myslím že 29 do 180cm rozhodně není … Tot můj názor na tyto kola …

            0 0
            • MichaelSimek  

              i my/ilny nazor je nazor

              0 0
            • Azmir  

              Nechcu rýpat, ale celkem by mě zajímala značka a nejlépe konkrétní model, co tvoje kamarádka koupila, tak nějak dopředu už tuším co z toho vyleze.

              0 0
            • McBlacky  

              na stezkách potkáš mrak lidí co to neumí i na 26. Navíc ne každý je husto krutý rider co to hrotí za každou cenu.

              0 0
            • JakeF  

              Tyvole, takový práce to muselo dát napsat a ona to je jedna kravina vedle druhý :D.

              Co si budem povídat, Superflow je technicky o hovně. Jasně, je to super zábavný, ale sjedeš to i na silničce… 29ka získává výhodu právě spíš v těžších rozbitých pasážích, jako byly třeba na EN závodě v Rychlebech. Ale k tomu je holt potřeba umět jezdit, jinak se do takových pasáží ani nedostaneš.

              Co se týče těch holek, tak tam mám celkem podobnej závěr. Znám celkem dost holek, co na 29" přechází, protože jim to v terénu pomůže. Ale jsou to holky, co jsou technicky z nejlepších v ČR, pokud nějaká sotva zvládne ukočírovat 26", tak těžko čekat, že větší kola jí to zázračně naučí…

              0 0
    • lalajda  

      26tka není mrtvá, čeká jen na vzkříšení :-)

      za 10 možná 15 let tady ještě bude a takoví skvělí jezdci co tady diskutují si do 10 let stejně pořídí nové kolo. (a to možná i dříve)

      0 0
    • Dawe85  

      já včera pořídil 26ku sintesi 909.zkousel jsem i 27,5 a 29. Nejen že to s mojí výškou vypadalo blbě ale i ovladatelnost byla slabší,takže to je spíše tak pro dlouhány kteří na 26tce s půl metrovou sedlovkou vypadali stejně blbě tak jak já na 29.

      0 0
    • Tina  

      Môj osobný názor: 26" bajky sme jazdili asi všetci prítomní. Nikdy sme v minulosti nemali potrebu meniť a ani sme nerozmýšľali nad ničím iným. MTB bola proste 26ka. Potom prišiel Gary a povedal, že 29" kolesá majú lepšiu priechodnosť terénom. A to fakt, ktorý je pravdivý a je zbytočné to polemizovať. Prvé 29er bajky však boli napriek lepšej priechodnosti terénom dosť ťažkopádne a sedeli hlavne bajkerom, ktorí to proste radi valili stabilnou rýchlosťou. Technicky orientovaní bajkeri nad tým ohàňali nos a hovorili o neohrabanom prejave. Súčasné 29er bajky sú však už o hodne ďalej. A niektoré značky doviedli hlavne XC bajky v obratnosti takmer k dokonalosti (napr. Spešl je podla mňa asi TOP). Rozmer 27,5" je väčší ako 26" a teda má lepšiu priechodnosť ako 26". Zároveň tým, že rozdiel nie je veľmi veľký si však 650b zachovali hravosť a schopnosť akcelerácie podobnej ako 26". A preto je IMHO tento rozmer vhodnejší pre bajkerov, ktorý majú radi jazdné vlastnosti svojho 26" bajku alebo nemajú výšku pre 29er. Ale ani to nie je dôvod kupovať nový bajk. Pokiaľ má niekto plne funkčný 26" bajk a doteraz bol na ňom spokojný, nikto ho nenúti bajk predať a kupovať nový. Určite mu slúžiť ďalej. No tomu, kto ide kupovať nový drahší bajk (nad 20tis) , lebo starý doslúžil odporúčam rozhodnúť sa medzi 27,5" a 29er. Ale nie podľa rád na fórach. Treba ísť do obchodu požičať si testovačky a vyskúšať. nenechať sa ovplyvniť predavačmi ale dať na vlastný pocit. Sú to predsa vaše peniaze a bude to váš bajk.

      To že sú 29er a 27,5" bajky drahšie je pochopiteľné. Je to novinka a je po nej dopyt. Avšak nie je to jediný dôvod prečo sú tieto väčšie rozmery drahšie. Bicykle proste zdražujú a nie iba preto, že sú to 27,5". Zdražujú aj silničné bajky aj trekingy a tie sú predsa rovnaké. Doba keď sa XTčko dalo kúpiť za 20tis Kč už pominuli. Ani Číňania nebudú večne robiť zadarmo a ceny postupne rastú aj tam. Navyše zdražuje doprava a kurz sa tento rok podpísal na cca 6 – 7% zdražení importovaných značiek. A aj zamestnanci českých vyrobcov a dovozcov chcú rovnako a všetci na BF vyššie platy.

      0 0
      • McBlacky  

        s tím zdražením, ono to dost souvisí i s celkem vysokou ziskovostí všech článků v řetězci.

        0 0
        • Tina  

          Neviem čomu hovoríš „celkem vysokou ziskovostí všech článku“, ale napríklad kamenné predajne si určite marže nezdvihli. Skôr ich každý sklepáva na čo najnižšiu cenu a tak sa hlavne drahšie bajky predávajú s minimálnym rabatom. Viem aké rabaty na VOC je u niektorých OEM a distributérov. Tiež to nie je žiadna hitparáda. A keď vezmeš do úvahy, že musíš vyrobiť/objed­nať/zaplatiť kopec bicyklov a niektoré potom vypredávaš z oveľa nižšou maržou a veľa krát aj pod nákup. Ale platy zamestnancom musíš dať vždy rovnaké, či predávaš za plnú cenu, alebo vypredávaš pod nákup. Ani energie a nájom ti nikto kvôli výpredaju nezníži ;)

          0 0
          • McBlacky  

            nebudu sem psát konkrétní značky, ale není málo takových, kde jen mezi VOC a MOC přistane 40–50% na ceně (bajky, hadry, příslušenství,…)

            To mi přijde ***** vysoká marže a že dáš po sezoně milostivě slevu 30% tě nezabije…

            připočti si distributora, zisk značky a pak někde teda úplně dole je fabrika (práce, technologie a materiál). Když fabrika zvýší finální produkt o dolar, koncový už bude dražší o desítky.

            0 0
            • MichaelSimek  

              no na hardy musi mit kazdej marzi strasnou, kdyz ja si nechal udelat na zakazku s vlastnim designem z top matrosu hadry za 1/3 cenu toho co clovek najde v kazdym shopu/eshopu

              0 0
              • McBlacky  

                ono záleží kde si to necháš udělat a ta kvalita taky není úplně všude srovnatelná.

                0 0
              • ememem1  

                tak schvalne napis konkretne co si si zadovazil.

                0 0
              • scret  

                tak to by me celkem zajimaly konkretnejsi info…

                Pokud mluvis o dresu, tak dneska bezne dres kostuje 1000–1500Kc? takze jsi koupil za 5kilo custom dres v top matrosi??

                skoro az k neuvereni…

                0 0
                • MichaelSimek  

                  750 s dopravou a custom designem, krataky taky (resp dres o kousek levnejs a krataky o kousek draz, 750 je prumer)…ale bylo toho 10kusu, takze samozrejme se doprava/custom projekt rozpocital

                  0 0
            • ememem1  

              priemerna marza okolo 40% pri sezonnych sportovych veciach (nie len bikoch)je viac menej normalna. ked od toho zaratas vsetky naklady(prevadzka, zamestnanci atd.) a straty( ukradnute, stratene, to ze znacnu cast predavas prave po sezone vo vypredajoch prakticky s nulovym ziskom a aj tak ti toho kopa zostane napr. nepredatelne velkosti atd.) tak ti z toho az tak moc nezostane. samozrejme ze je to jak zo vsetkym – jedni krachuju druhi kralovksy preziju.

              0 0
            • Tina  

              A akú myslíš má maržu tvoj zamestnávateľ, aby si mohol mať takú výplatu akú máš? Koľko je teda akceptovateľná marža na bicykli? Bavíme sa o bicykloch a nie o handrách, ktoré nemajú z veľkosťou kolies nič spoločné.

              0 0
              • McBlacky  

                můj zaměstnavatel má 11% a na projektu který budeme rozjíždět tento rok počítáme s 3,5–4,5%.

                Ale to sem asi nepatří ne?

                a shop zdaleka nežije z biků, to by jsi mohla vědět. Princip je ten, že celé odvětví je brutál předražené.

                0 0
                • Wilhelm  

                  Můžeš popsat celý obchodní model těchto marží? To jsou docela zajímavá čísla a řekl bych, že bez okolností mohou být dost zavádějící. Pokud to stavíš do pozice srovnávání s cyklo průmyslem a matematicky a obchodně to obhájíš, tak spoustě lidí naděláš vrásky – odhaduji, že postavíš na hlavu výuku vysokých škol, zbortíš používání zdravého rozumu při maloobchodním prodeji cyklo a hlavně všech podobných odvětví. Nebudu daleko od toho když napíšu, že podobná čísla mohou způsobit revoluci volného trhu a to ve světovém měřítku. Připisuji, že nemám nic společného s cykloprůmyslem a nechci cenovou politiku maloobchodu a velkoobchodu cykloprůmyslu obhajovat, neovlivním to, je mi to jedno, ale tohle mi nedalo :)

                  0 0
                • Tina  

                  Patrí to sem. 11% marža je konkrétne na čom a hlavne v akom objeme? 20.000,– Kč za projekt + 11%? :) Ako si predstavuješ prežiť na predaji bicyklov z maržou 5%? Akože VOC 20.000,– a MOC 21.000? Drahé bajky nad 40tis sa ani z vyššou ako 10% maržou nepredávajú. Každý pýta zľavu. Možno v obchodoch ako XCR Brno kde chodia zákazníci so zlatými kartami. Keby si bol trochu v obraze tak by si vedel, že pri súčasných (podľa teba brutal vysokých) maržiach obchodníkovi po odpočítaní nákladov ostane z obratu tak možno 6 – 10%. A to hovorím o takých, ktorí to robia poctivo a neklamú na DPHčke a vykazovaní skutočného predaja. Dnes je už prakticky štandardom, že keď niečo niekde kupujem predavačka sa ma spýta či chcem doklad. :/

                  Hovoríš, že obchod nežije iba z bajkov. A na čom má teda zarobiť? Na predaji komponentov? Tých komponentov, ktoré sú na webe lacnejšie ako je VOC od distributérov? A prečo sú tie niektoré veci na e-shopoch také lacné? Pretože tie, ktoré sa dovážajú z EU sa kupujú bez DPHčky (t.j.-21%). To máš už 21% maržu. To sa potom nakupujú Porsche. A obchodníci z kameňákmi sú zlodeji a babráci pretože sú drahší a nedokážu si zarobiť na drahé auto. P.S. to je odpoveď aj na to tvoje „kdo to umí vydelá randál“.

                  Alebo má obchodník zarobiť na servise? To znamená, že za servis budeš platiť mechanikovi 1.000,– Kč za hodinu ako v západných krajinách?

                  0 0
                  • McBlacky  

                    na týpka nahoře nereaguji – nesmysl bez kontextu.

                    začala jsi to ty otázkou -mimochodem formulovanou jako pro ******- A akú myslíš má maržu tvoj zamestnávateľ, aby si mohol mať takú výplatu akú máš?

                    já ti jen slušně odepsal, že to sem nepatří, a dal naše čísla. Protože na pozici co dělám tyhle věci znát musím.

                    dál už si ty i kolega nad domýšlíte nějaké souvislosti. To je celé.

                    a ano vyděláš na servisu, prodeji oblečení, doplnků, služeb.

                    Já se s tebou nehádám, jen vidím, že ti úspěšní na poli maloobchodu se mají dobře. Ale je to bohužel i o jiných pozicích než skladník a prodavač, aby takový kšeft běžel. Mě nezajímá, že tady někdo brečí jak mu to nejde. Já se dívám na příklady kde to jde, protože nic jiného nemá smysl.

                    0 0
                    • Wilhelm  

                      To je škoda že nereaguješ, myslím že spoustu lidí co mají alespoň základní informace o maloobchodě by to mohlo zajímat. Neber to osobně :)

                      0 0
            • Tina  

              A s tými zľavami je to trochu inak ako si myslíš.

              Príklad:

              Máš maržu na bajku 40% (podľa teba „***** vysoká marže“), t.j VOC 20.000×1,4 = MOC 28.000,– Kč.

              A teraz ako hovoríš „po sezoně milostivě slevu 30% tě nezabije“. Tak si to vypočítajme: 28.000 – 30% = 19.600,– Kč. Oops! ;) Fakt je to na Porsche? Fakt sú väčšinou majitelia kameňakov takí babráci, že si nedokážu pri tak obrovských maržách ušetriť Porsche? Kam tie peniaze teda dávajú?

              0 0
              • McBlacky  

                nechytej mě za slovo. Kdo to umí, ten vydělá randál. kdo si myslí, že mu stačí vývěska nad dveřmi má smůlu

                0 0
              • bruco  

                Tu je trosku problem v tom, ze tych 40% je obchodna prirazka, co predstavuje marzu 28,6%. Takze pokial poskytnes zlavu 30%, cize viac ako je marza, nemozes pocitat s tym, ze si pokryjes nakupnu cenu.

                0 0
              • McBlacky  

                jestli prodáte vše se slevou 30% tak vaše smůla, stejně jako já psal 40–50, kde u 50 už to nedotuješ.

                a takových kol prodáš kolik, z celku? Většinou se tak prodávají jetý testovačky – alespon u Spešlu :)

                Když prodáváš značky které frčí a znáš trh, tak ti na skladě moc nezbyde.

                0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kali222  

      ? ? ? ? ? ?

      http://dirtragmag.com/…eklush-1.jpg

      obed mi pristal na monitoru. tohle uz neni za kazdou cenu! tohle je o dost dal! :P

      0 0
      • MichaelSimek  

        treba me to nejak nevrzusuje, pokud se ji na tom jezdi dobre, tak tam zadnej estetickej problem nevidim

        0 0
        • kali222  

          s kolem do terenu, kde je horni ramovka ve vysce zamku sedlovky dal nez par cm od hlavy…(nebo v nejakem rozumnem pomeru ku delce horni ramovky!!!), to bude luxusek. ja sem zastance hodne prostoru nad ramem, ale ta holcina se musi zastavit s nohama na zemi asi tak … pred zacatkem hrbu? timhle zpusobem se na kole se nejezdi, dobry argument. ale vystupovat z toho? no dekuju pekne. a vo tom to je! .-) jestli to ma byt ale krosik, kdyz uz to ma krosikovy kola, tak jop. :P

          0 0
          • MichaelSimek  

            bohuzel jsem uplne presne nepochopil co popisujes, jako ze bude mit problem vystoupit z kola nebo co presne je tam za problem?

            0 0
            • kali222  

              ja s tim problem mit nebudu. :) to ti asi lepe nevysvetlim, nez je napsano vyse. neni tam nic k nepochopeni. horni ramovka je ve vysce zamku sedlovky. to muze byt i u ramu beznych proporci (par cm). dulezity je, ale jak je celkove ta horni ramovka dlouha. tady je ten hrb v 1/3 celkovy delky horni ramovky+kdyz si vezmes, ze z druhe strany je zase mene mista, protoze tam „prekazi“ spicka sedla. to se mi nezda jako vubec dobry predpoklad pro kolo do terenu.

              0 0
              • MichaelSimek  

                jelikoz to nema teleskop tak ti bude stejne vsude prekazet sedlo a ten ram ti vadit prakticky nikde nebude, je to trail bike ne zadny enduro/fr/dh kde si musis sedat pomalu na ram a naklanet se mimo osu kola…myslim ze v terenu stim nebude mit zadny problem pokud to ma rozumny uhly, zadni stavbu, vahu atd

                0 0
                • kali222  

                  ja psal o vystupovani a ne o sve vuli. proste tohle neni dobrej predpoklad pro tereni nacini. muzem to klido pido uzavrit, ze jen pro me. urcite sem to nemyslel na nejake fr/dh radeni. vnimam to tak obecne u mtb.

                  0 0
                  • MichaelSimek  

                    ja nejak podvedome myslel ze kdyz se ti nelibi jako kolo do terenu ze kritizujes vlastnosti v terenu…vystu­povani se da udealt na milion zpusobu, a neni problem aby si to ta zenska zkusila a kdyz si zadny organy neomlati, tak si myslim ze je to do terenu validni nastroj

                    0 0
                    • kali222  

                      moc nechapu tvuj prispevek. jinak ja si vetsinou nemam sanci vybrat, jak si vystoupim a ustelu. :)

                      0 0
                      • MichaelSimek  

                        muj prispevek rikal ze kdyz si zenska vyzkousi ze v pohode vystoupi tak do terenu to kolo zadny problem nebude…jinak pri nedobrovolnem vystupovani je tvar horni trubky asi celkem nedulezitej :)

                        0 0
                        • kali222  

                          tvar trubky bez pochyby, ale o tom sem ani ja nepsal. jeji vyska urcite ne. take to, jestli je ta horni ramovka vysoka ve sve nejvyssi poloze v delce 1/3 trubky.

                          0 0
                          • MichaelSimek  

                            tak tim tvarem jsem myslel prave tu vysku…

                            jinak ja si proste moc neumim predstavit nedobrovlny vystoupeni kde by me ta trubka nejak „ohrozila“ a na mojim kole taky neni uplne nizko

                            0 0
                      • JakeF  

                        A tobě už se někdy povedlo spadnout takovým způsobem, že jsi trefil horní rámovku? Úplně si to nedovedu představit…

                        Na technický ježdění bych v tom ale viděl jinej problém, budou od toho omlácený vnitřní strany kolen.

                        0 0
                        • kali222  

                          kdyz napisu „ano“ bude mi to nekdo verit? :)) …ze jen neobhajuju pismenka vyse? nic v tom nehledejte, proste si to dokazu predstavit lepe.

                          0 0
                          • JakeF  

                            Mně 29ka pro takhle vysoký lidi taky přijde blbost… Navíc to bude dost těžký a 452mm zadní stavba, to bude v terénu pro nějakou 50kg holčinu fakt radost. Jen zrovna pád na horní rámovku se mi nikdy nepoved, navíc když už, tak asi bude víc vadit představec…

                            0 0
                        • MichaelSimek  

                          to si omlatim i na orbee bohuzel

                          0 0
              • tomfree  

                Směřuje to správným směrem,jako vše ke kořenům.

                0 0
      • Kisch  

        Solidni kekel. Bud jim u Treku nezbyla sestadvaca,nebo to holce nejakym zahadnym zpusobem vyhovuje. Nedovedu si predstavit pomatence,co by ji to doporucil.

        0 0
        • Georrge  

          co na tom nechapes, velky kola jsou nejlepsi pro vsechny! Zrychli te to natolik ze nejaky posed muzes *****!

          0 0
          • MichaelSimek  

            a co kdyz ji „posed“ vyhovuje?

            0 0
            • Georrge  

              pak ma docela stesti

              0 0
              • JakeF  

                Tak štěstí… Pořád tam má nějaký 2–3cm možnost dát řidítka dolů…

                0 0
                • Georrge  

                  coz neni moc velka rezerva, zvlast vzhledem k tomu v jake poloze vuci sedlu jsou. Ale inu proc ne, trekingovy posed na trekingove kolo :D

                  0 0
                  • JakeF  

                    Při týhle výšce maj holky většinou řidítka nad sedlem i u 26" a tady zrovna má rezervu ještě dost slušnou. Ono když se podívám na pozici sedla na tvým 150mm 26" fullu, tak mi do terénu přijde minimálně stejně nevhodná :).

                    0 0
                    • Georrge  

                      predstavec v negativu, pod nim par podlozek, nejak extra rezervu tam nema. A ty rodla ma dost nad sedlem, holky sice maji problemy i u 26 ale i tam je to zhruba ve vysce sedla, ne tak hodne nad nim. Pokud to majitelce vyhovuje (jako ze asi jo, pac o neco niz to dat jde, i pokud by byly jine rodla) tak proc ne, pokud utoci velke kola… hnusne to ale zustane porad :D

                      jinak moje kolo idealni geo nema a ja se tim netajim, ram byl z bazaru za par tisic a je to muj prvni full, takze si to zatim vsechno osahavam jak se to chova. A i tak to neni do terenu nejak extra nevhodne, jezdi se mi s tim dobre, kdybych chtel rodla vys, koupim vyssi vlajdy. Ono to z fotek dost klame, viz fotka.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Mně šlo spíš o to, že na 150mm zdvihu ti tam celkem chybí teleskop… Což je myslím daleko větší překážka, než že nějaká drobná holka má na trail bajku řidítka výš, než sedlo.

                        0 0
                        • Georrge  

                          s teleskopem máš pravdu, chybí, peníze na něj ale zatím nejsou :) nebo spíš byly by, ale ty levné teleskopy nejsou bůhví co, zatím se mi nechce dát skoro pět tisíc za něco, co nebude mít valnou životnost. A zatím se mi to daří zvládat i bez něho.

                          0 0
                  • MichaelSimek  

                    jak moc musi byt sedlo vejsk nez gripy aby to nebylo trekingovy kolo s kterym se neda do terenu?

                    0 0
                    • Georrge  

                      neda do terenu? Naopak, z kopce to bude lepsi, jeden by ale cekal ze kdyz chce 29" co tak poradne vali, a jeste to ma na malem zdvihu, ze taky bude chtit trochu agresivneji slapat, a ne takovy vyjizdkovy posed :) ale co ja vim co s tim jezdi.

                      0 0
                      • MichaelSimek  

                        29ka na 120 pro malou zenskou je az az zdvihu pro trail bike a XCcko to neni, takze agresivneji slapat asi nebude chtit, 29ka nevali, 29ka prevaluje

                        0 0
                    • Pajas04  

                      Bf norma bude tuším kolem 5cm, pokud máš rozdíl menší nebo nedej bože máš sedlo níž než rodla, jsi vyděděnec a na kole bys ani neměl jezdit.

                      Ještě se hodí dodat, že nezávisí na délce rámu ani na tělesných proporcích, ani na tvém pohodlí, ale jen na tomto rozdílu.

                      0 0
                      • Atilla  

                        Sedlo zároveň s rodlama se vozí při DH:)

                        0 0
                        • Pajas04  

                          Já mám rodla výš než sedlo i na XC stroji ;). Po otočení představce sice už jen o cca 15mm, ale i tak. A ne, nesedim na tom jak za stolem :).

                          0 0
                          • Atilla  

                            Pilotáž v těžším terénu musí být hrozně příjemná, ale když ti to vyhovuje.

                            0 0
                            • MichaelSimek  

                              takze kdyz si dam teleskop dolu tak budu mit rodla asi o 10cm vejs, tak bude neprijemna prace v terenu? hmm a ja myslel ze je to naopak

                              0 0
                              • Atilla  

                                Jenže to, že je sedlo níž než řidítka neznamená, že se kolo líp chová v terénu.

                                0 0
                                • MichaelSimek  

                                  ale ani to neznamena opak

                                  0 0
                                  • Atilla  

                                    Pokud vám to vyhovuje, tak to tak vozte. Neříkám nic jiného. Pro mě a všechny lidi co s nimi jezdím je to tak trochu unreal.

                                    0 0
                                    • MichaelSimek  

                                      tak nam aspon vysvetli proc by to melo byt horsi v terenu?

                                      0 0
                                      • Atilla  

                                        Lepší sjezdová pozice na kole. Najdi si vlákno technická technika v technickém sjezdu a koukni se na fotku ideální postoje pro sjezd.

                                        0 0
                                        • MichaelSimek  

                                          ve sjezdu sedis na sedle? nebo jaky tam ma vliv vejska sedla vuci rodlum? (mimochodem mam to vlakno o technice precteny, ja techniku rad)

                                          0 0
                                          • Atilla  

                                            Jásný že ve sjezdu sedím na sedle jak jinak bych pak mohl skákat:)

                                            0 0
                                            • MichaelSimek  

                                              tak jeste jednou jaky vliv ma vejska sedla vuci rodlum ve sjezdu kde nesedis?

                                              0 0
                                              • Atilla  

                                                Koukal ses na tu fotku? Dej mu řidítka o 7 cm výše. Bude pak v té samé pozici?

                                                0 0
                                                • MichaelSimek  

                                                  ale my se nebavime o vejsce riditek, ale o vejsce sedla vs vejska riditek

                                                  0 0
                                                  • Atilla  

                                                    sorry na to nemám.

                                                    0 0
                                                  • MichaelSimek  

                                                    hele, me to opravdu zajimalo, ty si rekl ze sedlo v rovine s rodlama se jezdi na dh(to sem pochopil jako vtip)

                                                    a pak si reagoval na borce co ma 15mm vejs rodla a ty si mu odpovedel ze jizda v terenu musi byt hrozne neprijemna…

                                                    ja vozim rodla a sedlo ± stejne a zadnou neprijemnost necejtim…kouknul jsem na http://www.pinkbike.com/…e-Italy.html a tam jich ma par rodla i vejs (nepocitam ty se zasunutym telskopem)

                                                    je jasny ze kdyz bude rozdil velikej (ty si zminl 7cm nevim proc) tak to bude horsi a horsi…ale nevidim duvod proc by ± 2 cm meli bejt problem…ja se do „attack“ pozice dostanu bez problemu

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    To že se na DH sedlo vozí ve stejné výšce jako rodla není vtip!

                                                    koukám na ty fotky a snad každý tam má sedlo výše než rodla při plně vysunutém teleskopu.

                                                    Hele klidně si to vozte, hádat se s váma nebudu. Ale zkuste si dát někdy kokpit níž. A jet teda aspoň na ten Walles. koukám na tvojí fotku v našich bikách a podle mě se do ideální pozice dostat nemůžeš protože máš ruce moc vysoko.

                                                    0 0
                                                  • MichaelSimek  

                                                    wales jsem si projel a nejaky teren uz mam taky za sebou, je mi jasny s vama co jezdite fr se srovnavat nemuzu, ale v terenu me opravdu nebrzdi to ze mam rodla o par cm vejs

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    Taky od začátku píšu ať to vozíte, když vám to vyhovuje.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Tady si to chce uvědomit základní věc a to je poměr stehenní a lýtkový kosti. MichaelSimek to má podobně jako já, offsetovou sedlovku a hodně sedlo vzadu. Pokud někdo bude mít spíš kratší stehna, tak při stejně dlouhých nohách bude mít zero offset, sedlo vepředu a klidně o 4–5cm výš. Takže srovnávat čistě rozdíl sedlo/řidítka je opravdu dost mimo…

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    Od začátku píšu, že když vám to vyhovuje, tak to vozte. Osobně neznám nikoho kdo by si dal dobrovolně řidítka výše než sedlo, krom babiček co jezdí pro rohlíky.

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    A to myslím absolutně bez urážky. Jen jsem ještě nikoho takového na kole nepotkal a že jsem jezdil s čahounama

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Já mám taky sedlo výš… Jen ti vysvětluju, že o tom to fakt není, pokud má někdo jiný proporce, tak může mít víceméně stejně „agresivní“ posed při klidně 5cm rozdílu výšky sedla.

                                                    Navíc teda úplně nechápu, k čemu je dobrý mít sedlo výš než řidítka na technický ježdění… Vždycky to bylo spíš tak, že nízko je vozili chrti na pevňácích a na fullech spíš výš a ještě k tomu vlaštovky.

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    Počkej to jsem nepsal. Jen, že na DH je normální mít sedlo zároveň s řidítkama, což sám taky vozím. Takže když mám teleskop dole mám sedlo ± zároveň.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Tak teď už vůbec nechápu, o čem se mluví… Když jde o sníženou pozici sedla, tak o pozici vůči řidítkům už snad nejde vůbec, tam je cíl aby bylo sedlo dole co nejníž…

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    A proč ho dávat co nejníž? Při téhle výšce mě sedlo v ničem neomezuje a při tom se dá ještě relativně v pohodě šlapat. Navíc si můžu sedlem pomoci při sjezdu, třeba zapřením stehna.

                                                    A asi nejsem sám kdo to tak vidí:http://www.google.cz/search…

                                                    0 0
                                                  • MichaelSimek  

                                                    ja myslim ze jenom jinak pocitame rozdil tech vejske, protoze skoro vsechny obrazky co tady google nasel co si liknul maji rodla o dost vejs nez sedlo

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    Ok nechme to být. Máte pravdu.

                                                    0 0
                                                  • MichaelSimek  

                                                    jenom aby to nevypadalo ze te jenom trolim nebo neco, ja to myslim uprimne, takhle merim rozdil sedlo rodla ja (viz obr)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Mě tak napadlo, jestli ona většina výšky sedla u sjezďáků není z důvodu zdvihu, aby při propružení nešla guma do sedla…

                                                    0 0
                                    • Pajas04  

                                      Tohle je ale fakt dost o proporcích, na závodech vídávám lidi, co mají rodla níže než sedlo klidně o víc jak 5cm, ale po nasednutí sedí vzpřímeněji.

                                      0 0
                                      • Georrge  

                                        samozrejme ze to je o proporcich (a taky na delce ramu, rodel atd), ja taky sedim vzasade stejne vzprimene jako pritelkyne, ktera ma riditka ve vysce sedla, ale co je moc to je moc, a kdyz ma na takhle malem kole riditka takhle vysoko, tak si nedovedu predstavit jeji proporce, aby dosahla optimalniho posedu… pokud teda vylozene nechce atypicky posed, ale o tom docela pochybuju.

                                        0 0
                                        • Pajas04  

                                          Ten rozdíl bude tak 10cm, ne? Chtěl bych ji na tom vidět, ale myslím, že tak hrozné to nebude. Úhel trupu bude tipuju kolem 50°-55°, a to mi tak kritické nepřijde. To, že takové kolo není pro většinu lidí hezké už je věc jiná ;).

                                          0 0
                                          • Georrge  

                                            kousek vys je fotka jak mi vychazi rodla proti sedlu, je to asi 5 cm pod sedlem, tedy o asi 5cm niz, nez ma pritelkyne. To kolo z odkazu ma riditka teda o mozna i vic jak 10cm vys nez kolo pritelkyne, a kdyz si vezmu jak sedi pritelkyne na kole a jak by asi sedela kdyby mela tak vysoko riditka, no, docela drsne :) jako asi se to da, evidentne to ale bude kolo spis vic na pohodu nez na nejake vaznejsi jezdeni, v tom pripade ale nechapu vyznam 29" u takoveho kola…

                                            0 0
                                            • Pajas04  

                                              Jj, díval jsem se. Já to chápu, ale vážnější ježdění vyžaduje sportovnější posed? Jinak souhlas.

                                              Na nějaké závody, kde jde o detaily (pokud tedy není vyloženě lepší než ostatní) je takový posed asi nesmysl, ale pokud to má jako hobby…třeba se jí na tom prostě jezdí lépe, než na 26" ;) – anebo jí to někdo vnutil :/.

                                              0 0
                                              • Georrge  

                                                já se právě obávám toho vnucení, masírka kolem 29" a 27,5" je tak velká, že spousta kol se koupí jen proto, aby to mělo módní rozměr… ostatně bylo tu v minulosti hodně vláken stylu „poraďtě jakou 29“, slyšel jsem že to jede mnohem líp tak to chcu". Proto pak na podobné šílenosti reaguju trochu agresivněji než je zdrávo, marketingové lži prodejců kol mi zprotivily vzásadě oba nové rozměry… i tak ale moje další kolo nebude na 26", ale z úplně jiného důvodu, než jaké si výrobci vymysleli :)

                                                0 0
                              • MlokCZ  

                                Navíc to přeci sakra záleží na proporcích jezdce. Já když mám řídítka cca o 1,5cm výše než sedlo, tak mám stejný posed jako stejně vysoká manželka na stejném kole při řídítkách o 5cm níže než sedlo (a k tomu o dalších pár centimetrů prodlouží posedu na délku představcem + posunem sedla – má o dost delší stehenní kosti, takže potřebuje sedlo o dost více vzadu)…

                                A pak je také sakra rozdíl HTčko a full. Na HTčku jdou po zatížení řídítka níže, na fullu většinou lehce nahoru (lehce větší sag vzadu než vepředu).

                                0 0
                            • Pajas04  

                              Nechápu, v čem by měl být problém? Max terén, který jezdím jsou hřebenovky v Beskydech, případně traily v Rychlebkách (Wales je teda pro mě už mimo). Nevím, kde to ve tvých měřítcích zařazuješ. Každopádně stejně nemám zrovna na výběr. Pod představcem je už jen jedna 5mm podložka. Hlávko je Zero Stack. A vlaštovky sice mají zdvih 20mm, ale těch se nevzdám.

                              0 0
                      • MichaelSimek  

                        tak to jsem vydedenec i ja, ted jsem se sel kouknout a mam gripy/sedlo vicemene v rovine a to agresvine slapu!

                        0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
                        • Georrge  

                          ok, tak ted si predstav, ze mas ty rodla jeste asi tak o 10cm vys nez mas ted, abys to mel podobne jak ta holcina :) no mozna vlastne tak 10–15 cm pokud to mame vzit v meritku tvoji a jeji vysky. Pak dej vedet, jak se na tom jezdi.

                          Jinak telesne pomery jsou samozrejme pro posed velmi dulezite, o tom nehodlam pochybovat! Takze jak rikam, mozna ji to vyhovuje, na prvni pohled to ale pusobi jak detske kolo a nedovedu si takovy posed predstavit.

                          0 0
                          • MichaelSimek  

                            takovych 10% casu a jizdy na kole jezdim bez drzeni (takova moje iracionalni zavislost na tom, kdo semnou jezdi na kole tak vi) a to mam pak imaginarni riditka nekde ve vejsce ramen :) nemam stim zadnej problem naopak je mi to celkem pohodlny :)

                            0 0
                            •  
                              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                              0 0
                            • Georrge  

                              tak jezdim taky, a jestli to nemas jinak, tak bez drzeni je docela dost problem poradne zabrat, slapat vyssi kadence nebo jet do prudciho kopce. Proste pro maximalni efektivitu slapani je potreba dodrzet urcity uhel mezi trupem a nohama. Ja mit riditka o 15cm vys tak nevyjedu ani do kopce, protoze bych se okamzite pretocil na zada. U mensich jezdcu to tak markantni neni, protoze sedi vic vepredu.

                              Navic je rozdil jet takhle par set metru, a objet s takovym posedem nekolik desitek kilometru dlouhy terenni okruh.

                              0 0
                              • MichaelSimek  

                                vsak pokrcit paze jde a ja to do kpcu delam, to asi kazdej na kazdym posedu, i ten „optimalni“ uhel dost zavisi na proporcich…no a pak jak jsem rikal, to kolo nevypada jako XC kolo, takze se nejspis vozi po trailech a tam nejaky agresivni slapani neni potreba

                                0 0
                                • Georrge  

                                  krceni je samozrejmost, taky praktikuju, lepim se na rodla co to jde a i tak se obcas zvedam na zadni, holt u vyssich lidi se teziste pri naklonu kola hodne posune na zadni kolo a pak to jde raz dva, proto si nedovedu predstavit mit rodla o takovy kus vys. Na pohodovy kolo to vypada, pak si ale myslim ze 26" by byly lepsi a prinos 29" nevidim.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Tak na zadní se ten Trek dotyčné (nebo dotyčenému) stavět vůbec ani při té výšce řídítek, protože pro danou výšku postavy bude mít zadní stavbu asi tak o metr delší než potřebuje :-)

                                    Právě tohle bude jeden z hlavních problémů. Nějak na zadní to zvednout půjde, ale bude to pěkný opruz v sutiacích kdy to bude potřeba zvednout.

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Vzhledem k velikosti na tom bude jezdit počítám tak 50kg holčina a to pokud nebude hodně technicky zdatná a silná, tak se přední kolo dostane do vzduchu tak při nakládání do auta :).

                                      0 0
                                    • Georrge  

                                      tak tak, ostatne o prispevek vys jsem psal ze to u mensich lidi neni tak markantni, tam to dostat na zadni je opravdu az problem :) a kdyz jedu do kopce tak jim obcas zavidim :D

                                      0 0
      • Elwing  

        Tohle je fakt humáč, nechápu, která holka si to dobrovolně koupí. Já teďka jela na Sparkovi 27,5 a je to podle mě dokonalý xc bajk.

        0 0
    • DADMTB  

      Tak diskuze vášnivá, tedy místy. Nevím zda 26končí nebo ne…jen chci popsat jak to vidím já se 165cm – no málo jsem asi papal…:-). Jezdím 26, (od té doby co udělali 26" MTB:-)). Nedalo mi to a zkusil jsem si jeden závod půjčit 29 byl to „Spešl“ (omlouvám se tímto svým Meridám:-).. i když Merida tuším nějaké to procento „Spešlu“ vlastní)…no zázrak se nekonal, krásné kolo to je, o tom žádná, ale když já si připadal jako pan Zimovčák (to je jen přirovnání, on je Borec) prostě na rovince s pevným povrchem super, jak jsem to roztočil asi jsem i rychlejší byl, ale přišel terén, technika, manévrování předjíždění pomalejších… a už jsem byl v prd…, pardon. No takhle nezrychlilo mne to a cítil jsem se blbě a rááááád jsem si tu trasu projel na svý 26.

      Tak 27,5 jsem ještě na „dlouho“ neměl, jen na jakési projetí, no tam zase rozdíl prakticky nevidím, myslím v manévrování. Tak pokud 26končí, za mne pro nás menší asi 27,5 bude o.k. Jinak je pravda, že 26ky začínají výrobci hodně posunovat k „tesco“ kolům a to se mi nelíbí, ale to je asi tak všechno co nadělám.

      Opravdu bych si kupoval podle pocitu na kole.

      0 0
    • Freeman36  

      ty ses mrtvej

      0 0
    • kesu  

      Nedá mi to, ale nežli jezdit na 29 tak půjdu radši pěšky. A to mám 190cm. Už jsem si to vyzkoušel hodněkrát a pokaždý z toho mám pocit zklamání. Mizerná akcelerace, vysoký těžiště, blbá ovladatelnost, vysoký řízení. V těžkým terénu samý nevýhody a v lehčím to ubírá na zábavě. Jasně na silovou jízdu stejnou rychlostí dobrý, ale na vožení se pro zábavu je to samá nevýhoda.

      Na 27,5 bych si při nižším zdvihu a zaměření trail docela zvykl, to není špatná kombinace.

      Na DH a FR kolo ale rozhodně zůstanu u 26tky.

      0 0
      • tomfree  

        Nedá mi to,ale taky k tomu něco napíšu,pořídil jsem 29ku,protože mám rád delší výlety okolo 100km v terénu,což na nomádovi i když je lehký není zrovna ono,jede to lépe a to hlavně v rozbitém výjezdu,je delší,takže pro mne pohodlnější a ve sjezdových pasážích mi starost nedělá,kromě toho,že jde hůře do vzduchu a člověk musí být v manévrování přesnější nevidím nějaké nedostatky,ale je třeba říci,že při zdvihu 140/130mm váží 12kg a kola mám lehčí než u 26ky.

        0 0
      • Elwing  

        že si nedáš pokoj :)

        0 0
        • JakeF  

          Já budu muset zajet na nějaký DH… Všichni prasknou vzteky, až uvidí můj bajk a v klidu můžu vyhrát :D.

          0 0
        • Peslezedirou  

          Dráždí hady bosou nohou, odvážného chlapce máš, to se musí nechat :-)

          0 0
    • mirage  

      mám 174 a mám 29-tku,nepřipadám si na ní nijak divně a co se týče ovladetelnosti tak to taky né.

      0 0
      • KOLOMECH  

        Ovšem horší je to s ovladatelností ne? :))

        0 0
      • Evilcleaner  

        protože se sám nevidíš:-D

        sry musel jsem…

        0 0
        • winter78  

          Možno ani nevieš ale máš úplnú pravdu. Mal som 28" cross na 22" ráme (mám 184cm) a jazdilo sa mi na ňom fakt skvele, úplná pohodička a paráda, dokonca ma pri bikovaní prestal bolievať chrbát. Ideálny stav…až do chvíle keď ma pri jazde náhodou nafilmoval na video kamarát, len také video do archívu. Až som sa zľakol aký obrovský rám vypadal oproti mne :-O. A navyše som mal obuté 28mm plášte, čo veľkosť a mohutnosť rámu ešte znásobilo.

          Vždy si spomeniem (a v duchu sa zasmejem) na tento môj úlet, keď vidím nízkych borcov na 29" mašinách.

          0 0
          • Georrge  

            ja to mam zase presne naopak, se svou vyskou 189cm si pripadam na 26" jak na detskem kole :D

            0 0
          • Goob  

            Jasně. Důležité je hlavně vypadat u toho hezky! (kredo italských fotbalistů)

            0 0
    • mirage  

      ani jsem to nijak nezaznamenal. řekl bych že je to hlavně o řazení. Jak říkám, nemám stím žádný problém.

      0 0
    • mirage  

      jezdil jsem 26 full, ted mám 29 full. Podle mě je celá ovladatelnost kola v tom, dobře sladit řazení a brždění. Tam kde člověk předtím vyjel na v předu 2 a vzadu 5, tak na větších kolech 2 a 3. Co jsem se i hodně setkal, tak lidi valí a blíží se zatáčka, za zatáčkou neví co je, Takových 70% si nedá na lehčí převod nebo se spíš nepřipraví že muže nastat nějaký problém a když je tam nějaká překážka či stoupák,a oni mohli pokračovat pořád ve stéjném tempu. Nechají tam zařazený těžší převod a najednou ouha, než stačí přeřadit, tak ztratí rychlost a už se to přisuzuje tomu či onu. Kolega mě přivezl kolo a říká,mám uplně stočený přesmyk,tak mu říkám, že jsi řadil v tahu a on že jo. Neříkám že by člověk neměl řadit v tahu, ale musí umět povolit v nohách, to když neumí, tak je pak jedno jaké má velikost kol. Ale je to jen muj názor.

      0 0
      • tifik  

        Jedu 29 druhou sezónu a pořád se na ni nějak nemůžu poskládat a vyladit řazení (176 cm, 17,5' rám). Tak jsem si říkal, že se vrátím pokorně zpátky na 26 a koukal jsem jako blázen, že třeba Trek v kolekci 2015 žádnou pořádnou nemá. Pro mě nemilý vývoj tedy. U 29 mám pocit, že mi furt nějaký převod chybí, strmější kopce jedu buď silově nebo musím točit jako vrtulník, u 26 jsem vždycky našel kompromis. 27,5 mi zatím připadá spíš jako reklamní tahák, do té se mi moc nechce.

        0 0
        • Tina  

          A čo by si teda chcel počuť za radu? :)

          0 0
          • tifik  

            Žádnou, já si jen tak stěžuji :-)

            0 0
            • bimjeam  

              Podľa mňa bude chyba niekde medzi sedlom a rajdami :)

              Ak to máš vysoko , tak si kúp –17°C predstavec alebo FSA SL-K –20° a je to. Ak ti nesedia prevody, tak máš milión možnosti od trojlacky až po ľahšie záplety.

              Ja mám tiež 176cm a Treka a kým som nemal –17° predstavec, tak to nebolo ono.

              Keby som mal na biku kolesá pod 1500g, tak ma nikto nepresvedčí, ay som sa vrátil späť na XC-HT 26" alebo 27,5" a ver, že som nejeden rok odjazdil na oboch

              0 0
              • mirabike  

                to by mě zajímalo, jak se lehkýma zápletama řeší nevyhovující převody :D …jo představec –55 řidítka zahnutý dolů, ještě trochu poladit ruce a nohy a jeto!! Aneb koupit drahou novinku a pak koupit spoustu fičur, aby se na tom dalo aspoň trochu jezdit – ať žije marketing :DDD

                0 0
                • JakeF  

                  Přesně… Když nenakoupíš spoustu fíčur a lehký kola, tak se na tom vůbec nedá jezdit. Možná tak na cyklostezku dobrý, ale v terénu k ničemu…

                  0 0
                • bimjeam  

                  Lahké kolesá sa predsa roztáčajú ľahšie, takže nepotrebuješ najľahší prevod , to dá logyku, cywe :D

                  A máš pravdu, keď kúpiš starú dobrú 26"ku, tak na nej nikdy nič meniť nemusíš, lebo všetko je presne tak, ako ti to vyhovuje, netreba nastavovať ani posed ,kolesá sa točia samé od seba a navyše ako stálica na trhu stojí cca 1/3 ceny 29" v identickej výbave :)

                  0 0
                  • JakeF  

                    Na druhou stranu stejný kola na 26" budou zase o nějakých 150g lehčí a přitom tužší…

                    0 0
        • Starostasky  

          Přesně jak píše Tina, co chceš slyšet za radu? :) 29" i 27,5" jezdí úplně normálně, 27,5" je trochu blíž 26", ale jak píšeš, že „U 29 mám pocit, že mi furt nějaký převod chybí“ to bude asi těžko velikostí kol :) neměl si u starého kola například 3placku a teď u 29" 2 placku? Průměr kol na to určitě nemá vliv.

          0 0
          • mirabike  

            je to velikostí kol, prostě mezi převody jsou větší rozestupy právě kvůli většímu obvodu kol ;-)

            0 0
            • JakeF  

              Aha :). Takže když jsou větší rozestupy, tak stejná kazeta má na 29" větší rozsah? :)

              0 0
              • mirabike  

                jistě ;-)

                0 0
                • JakeF  

                  A jde to vyjádřit nějak matematicky? :)

                  0 0
                  • mirabike  

                    převody se násobí obvodem kol a tím vznikne výsledný převod mezi klikama a silnicí, t.j. kolik ujedeš metrů na jedno šlápnutí

                    dejme tomu obvod 26" 1120mm / 29" 1248mm

                    převod 32/11 na jednu otočku klik ujedeš 3258mm/3630mm

                    převod 32/36 na jednu otočku klik ujedeš 995mm/1109mm

                    při kadenci 60 pojedeš

                    na 26: 5,97/19,55 km/h – rozsah 13,58 km/h

                    na 29: 6,65/21,78 km/h – rozsah 15,13 km/h

                    STAČÍ ?

                    0 0
                    • JakeF  

                      No to je samozřejmě blbost, respektive pravda, ale úplně něco jinýho, než jsi tvrdil… Obojí má úplně stejnej rozsah – v tvým výpočtu 327% (nebo 227%, teď si nejsem jistej, kterým způsobem se to udává). Jediný co se změní, že na 29" musíš dát pro stejný zpřevodování menší převodník, rozsah je pořád stejnej a skoky mezi převody vzadu taky.

                      0 0
                      • kesu  

                        Ale nic to nemění na tom, že 29 kola jsou prostě ošklivý:(

                        0 0
                        • Dag  

                          Mě pravě příjdou ošklivý a divný 26 kola. Takové pro děcka. :-)

                          0 0
                    • Tina  

                      Tie obvody čo si uviedol sú možno pre 18" kola :)

                      Ostatné ani nehodnotím, lebo je to hlúposť.

                      0 0
                    • MichaelSimek  

                      :D

                      0 0
      • elkar  

        no já jsem přesel na 29" třeba záměrně protože na staré 26" jsem jezdil víc a víc lehčí terén nebo spíš šotolinu a tak. A pro takový účely ty větší kola jsou rychlejsí a převody nehledám a to že spíš musís do kopce na lehší než převod než na 26" tak celkem logicky je to praktičtější protože taháš za větší kolečko vzadu a to se tak neopotřebí. na menším kole bys tam měl 5. a to už zase má míň zubů takže se sjede rychleji.

        To je taky argument ne?

        0 0
        • JakeF  

          To by mě zajímalo, proč jsou na takový užití větší kola rychlejší?

          A to sjíždění je taky spíš naopak, protože abys udělal stejný převody, tak musíš dát vepředu menší převodníky a pak to naopak točíš na míň zubech a větší páce…

          0 0
          • elkar  

            I menší převodníky vepředu se sjedou za dlouho oproti tomu jestli vzadu to tahám na kolčeku kde je 15 zubů. vepředu mám pořád těch zubů o dost víc.

            Já tu nechci nějak 29" obhajovat. Já k tomu byl vždy skeptickej a měl jsem svoje 26". Ale když už jsem 29" zkusil bylo to pro mě příjemný překvapení, že mijede rychleji.

            Bavim se ciste subjektivne.

            0 0
            • JakeF  

              Kravina… Jak to řešíme výš, abys měl stejný převody do rychla i pomala, musíš dát o těch ± 10% menší převodníky. A pak je zátěž řetězu horší a na kazetě budeš mít zařazeno úplně stejně. Aby platilo, co píšeš, musel jsi mít v jednom případě špatně zvolený převody. Při shodnejch vychází 29" vždycky hůř.

              Tak píšeš subjektivně nebo ti jede 29" rychlejš? Subjektivně beru, to kolo se chová trochu jinak, což části lidí vyhovuje, části ne… Ale co se týče rychlosti, tak si troufám říct, že vliv průměru kol je minimální.

              0 0
              • Jakobo  

                Presne tak. Jinak urcite je super, ze je dnes na vyber vice rozmeru kol, protoze treba mne se svymi skoro 2 metry 26 proste pro sportovni posed nesedne, jinak bych nemel problem (ale mam 26 expedicni bajk a ten nemenim). Tuhost kol u 26 bude vzdycky nejvyssi, hmotnost nejnizsi. Neni o cem debatovat. Ostatni jsou donekonecna omilane diskuze o uhlu najezdu na akademicke urovni. U stejneho matrose bude mit rozhodujici vliv geometrie ramu jako rozvor kol a tady uz vyrobci nabizi identicke vlastnosti u 26 nebo 29. Tecka. At si kazdy koupi co mu vyhovuje.

                Rady nektrych soudruzek jako predstavec do negativu – proc ku*va? Tak si nebudu kupovat 29 kdyz mam 160 cm. Vyrobci jsou kam vitr tam plast, tem jde hlavne o prachy a kdyz male ovce kupuji 29…

                Jinak tady v tom vlakne nekteri nazorne predvadi, ze pres svou plnoletost stale neovladaji malou nasobilku a v zasade si stezuji, ze pri prechodu na ten ci onen rozmer toci nohama bud moc nebo malo. Pres to, ze je dnes na vyber hafa kazet a prevodniku…

                0 0
                • mirage  

                  jasně. já mám 29 ve předu 24/38 vzadu 11/36 a nemám problém. Ještě se o tom bude tak asi rok debatovat a utichne to. Ale až si každý koupí co se mu líbí.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
            • Jakobo  

              Jsi uplne mimo, ale nevadi, takovych je v tomto vlakne vic.

              0 0
        • Tina  

          Ale zase ušetríš na plášťoch. Väčšie kola sa odvaľujú menej krát ako menšie pri prejdení rovnakej vzdialenosti. Takže 29er plášte ti vydržia viac ;)

          0 0
          • japman  

            ale 29 plaste by teoreticky mali byt drahsie, kedze maju viac materialu nez 26ky. Cize usetrene opotrebovanie by sa rovnalo vyssej nakupnej cene ;)

            0 0
        • elkar  

          No oproti některým tady, nebo asi většině, jsem těžkej amatér, takže v poho.

          0 0
    • Tomkac  

      tak jsem na to hodil bobek a prostě objednal 29tku, když je 26 mrtvá a 27,5 má nejasnou budoucnost (v ht xc).. sedí se mi na ní dobře, představec otočím, uřídit to zvládnu, akorát jsem teda zvědav na „tu změnu“

      0 0
      • roman 3D  

        ale jó, na cyklostezku 29 dobrá

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Tomkac  

      taky si myslím, že to fakt bude dobré jen na ty cyklostezky :-D

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.