• ary

    Zdravím všechny, jsem na tomto foru nováček, ale už jsem dost vláken pročetl. To na co bych se chtěl zeptat, jsem nenalezl.

    Táhne mi na čtyřicet a kolo jsem měl naposled jako náctiletý (eska s přehazovačkou). Chtěl bych se k cyklistice vrátit, takže jsem si už od manželky půjčil kolo (má cross Treka s pevnou vidlicí a váhou kolem 15kg) a chystám se vyzkoušet někde i horská kola 27,5 a 29. Jsem z Prahy a 90% procent využití bude jízda v okolí (cyklostezky Praha 4 a podél Vltavy. Občas i doprava jinam, ale také určitě cyklostezky. Jízda mimo v terénu mě vůbec nebere. Spíš mne chytla rychlejší jízda, ale klasickou silnici nechci. Se mnou by jezdila občas žena, ale hlavně děti (8 a 10). Po práci bych se rád občas projel i sám (právě pro tu svižnou jízdu na kondičku).

    Teď jsem „objevil“ třídu fitness kol, ale nevím, jestli se pak jízda bez odpružení vidlice nestane nepříjemnou. Na tom půjčeném kole mi to nevadí, ale mám najeto málo. A jestli případnou polní cestu tyhle fitness kola vůbec dávají. Určitě si sám vše vyzkouším a kolo koupím až na podzim, ale zajímá mne i váš názor a zkušenosti.

    Mají fitness kola smysl? Je nižší hmotnost proti crossovým kolům tak velký bonus, oproti neodpružené vidlici? Pomůže karbonová vidlice u fitness kola tento handicap odstranit?

    Děkuji za odpovědi

    PS: rozpočet je kolem dvaceti tisíc, ale nejdřív musím vyzkoušet, jaké kolo vlastně chci

    0 0
    • tromboonen  

      Krosove kolo z obchodu je tezke, vidlice vazi par kil a malo pruzi, kola a vybaveni byvaji odflaknuta… kdyz kros, tak si jej nechat postavit mistnimi staviteli.. a premyslet o pevne nez o pruzici vidlici.. uzivatel Scalar a jini

      Fitness je takova low cost silnicka s rovnymi riditky – nevyhoda, posed je na silnicku prilis vzprimeny, ramy jsou delane na berany, muzou z toho bolet zada, zadek (malo vahy na rukou), da se resit delsim predstavcem, rohy atd.. jinak je to vice mene silnicka, ma to silnicni prevody (tedy necekej ultra lehky prevod jako u MTB/krose), ale vpredu se 50/34 a vzadu 12–28/30(32) vyjedes vse ..

      Na cyklostezky i polnacky urcite staci a na kondicni rychle jezdeni bude lepsi nez cross, ale je to takova ani ryba ani rak..

      Berany zacatecniky odrazuji, ale je to lety vyzkousena klasika, mas mnohem vic druhu uchopu, ktere meni i polohu tela, takze ja bych je doporucil vic nez fitnes s rovnyma, no a misto klasicke silnicky se jeste mrkni na Cyklokros, nedavno jsme tu resili, za nejakych 20 se dal koupit zakladni model GT na Shimano Sora, je to jako krosove kolo, ale s pevnou, silnicnim ramem a beranama, jede na asfaltu vpoho (a kdyby te to zaclo bavit muzes prezout na silnicni plaste a mas silnicku) a v lehciom terenu taky..

      A posledni moznost (ne pro kazdeho, ale jako univerzalni kolo ujde) je neco jako GT Grade sora/tiagra http://www.gtbicycles.cz/…cni/enduroad

      Puristi nad tim ohrnuji huby, ale je to vpodstate kroska, cyklokros a 29er v jednom, podle toho jake tam das plaste, tak to pojede jako nejdo z techto kol, rozhodne prihjemnejc nez seriova kroska.. vzhledem k tomu, ze ma disky, je to na univerzal vhodnejsi nez ten cyklokros s V brzdama.. skoro bych rek, ze jestli Ty nevadi jak to vypada, tak to pro tebe bude nejlepsi..

      0 0
    • Pán z Dubu  

      Fitness kolo v úzkém významu slova je silnička s rovnými řidítky. Rám pojme pneu tak do 28 mm šíře. Kdo nejezdil takhle hubený užovky – může to vnímat jako kostitřas. Např. po dlažbě je třeba to valit – ať se pořádně opíráš do pedálů a nezmasakruješ si zadek. Někteří se raději vyhýbají horším povrchům. Jsou i turistické silničky (fitnessky), které pojmou objemnější pneu. Na výlety s dětma doporučuji univerzálnější kolo – ať jim můžeš ukázat, ze Zeměkoule ještě není celá vyasfaltovaná. Přezout na hubenější pneu můžeš vždy. Zároveň i kolo mající převody na rychlost doprovázených dětí. Pokud nerad baťoh – zvaž i možnost snadné motáže nosiče.

      0 0
      • Jakobo  

        Ty tak zvane fitnes kola maji hlavne az na vyjimky nechutne kratkou geometrii.

        Delsi ramy a zaroven co umozni sirsi kola jsou Force a MRX, z tech „znackovych“ snad zadny.

        0 0
    • Erknold  

      Kros bych ani tak nezatracoval ani s odpruženou vidlicí. Moje má odpruženou 16 kg včetně nosiče, brašny v rámu, cajku, půllitrovkou a prostě vším co na to naskládáš. Očesaná je tedy méně (bez pedálů, rohů, košíku apod., jak se všude uvádí kolem 12 kg). Když pak razím na půldenní výlet s přítelkyní tak má kolo 20 kg :)

      Ale i takto dokážu na asfaltu držet 30 km/h. Kámoš na čisté silničce je ale stále o cca 2–3 km rychlejší. Nicméně v průměru jsme pak stejně, jelikož jeho brzdí na mnoha místech špatný povrch.

      Když je dobře poskládaný kros, dají se na něj rozumná kola, připlatíš si za dobré pláště, tak dokážeš jet docela rychle. Já vím, že to furt vytahuji, ale na různá fitness kola nedáš nosič na výlety s dětma a pak vše taháš na zádech. Někdo je toho zastáncem, já jsem jak trapák s nosičem, ale nemám propocená záda :)

      Co je rychlost? Předevčírem jsem jel ze zahrádky proti větru a byl to slušný fitness i při 25 km/h :)

      0 0
      • ary  

        Na výlety s dětma dobrý, ale ještě je tu druhý aspekt využití – večerní kondiční projíždky. To by mi zase nosiče a podobně překáželo.

        Mám zatím představu spíš jednoduchého kola

        http://www.specialized.com/…s-elite-disc

        ale jsem bez zkušeností, takže si vás rád vyslechnu a pak sám nejdřív vyzkouším.

        0 0
      • Jakobo  

        Souhlas, spis nejaky delsi crossovy ram. Tam sirsi kola, blatniky a nosic dozadu da vzdycky, naopak ne. Vidlici klidne pevnou a kompenzovat sirsimi plastemi 622–42 a vic, trochu to pomuze a rychlost az tak nesnizi. Ja na takovem kole jezdim i v lehcim terenu, po sotoline parada. Odpruzena sice prinese vetsi pohodli, ale soucasne je to kilo a 3000 Kc navic a hlavne vyzaduje nejakou udrzbu.

        A taky to chce celoobvodove blatniky se vzperami, na pravidelne jezdeni po meste idealni. Imho takove kola na trhu nejsou a nebo nechutne kratke at uz ty fitnes nebo crossove. Nejlepsi je individualni stavba na ramu MRX/Force.

        0 0
        • ary  

          Stavba na zakázku? Není už to přehnaně drahé? Potřebuji jen vhodné kolo pro radost a pro kondičku.

          0 0
          • vojta1616  

            většinou to vyjde levněji nebo lepší poměr cena/výkon než u sériovky …

            0 0
          • Erknold  

            drahé nedrahé. Pro někoho je drahé kolo za 10k. Ale když máš nestandardní požadavky a omezený rozpočet, tak je to použitelná cesta (20k není rozpočet na kolo bez jediného kompromisu). Jen si zkus napsat mejl uživatelům Scalar, nebo Maajkee (ideálně oboum, každý má svůj přístup ke stavbě a obojí se mi líbí), co ti udělají za nabídku. Ale nečekej, že za Tebe rozhodnou, zda karbonovou vidlici, nebo odpruženou.

            Třeba pak budeš jezdit na něčem podobném jako Scalar http://www.bike-forum.cz/…l-14229.html A to zda přímý nebo křížený výplet v honu za váhou si také rozhodni ty, stejně jako dalších mnoho variant :D Dveře udávají směr a klíč udává cíl.

            0 0
            • ary  

              Teď už vím, že by mi kolo udělali i za 20k, dřív jsem si myslel, že se staví jen drahé kola.

              Nejdřív vyzkouším a zjistím co chci a pak koupím hotové kolo, nebo napíšu místním stavitelům. Než jsem založil tohle vlákno, tak mne vlastně ani nenapadlo, že tahle možnost je.

              Takže jsem rád za všechny názory tady a postupně i typy na kola co snad budou přibývat. :-)

              0 0
    • 159753  

      Ahoj,

      osobně jezdím fitnessku, mám ji v karbonu s kotoučovými brzdami…mám to na takové to ježdění do práce a kolem Brna, případně občas nějaké to Rakousko apod. Večer člověk sjede trénink, jindy výlet šotolinou, žádný problém. Největší výhodu vidím v tom, že máš silniční převody, ale pohodlnější posed, nízkou hmotnost.

      Low cost to není určitě, ptže mě to stálo něco přes 50.

      Kolo bych definoval jako velkou univerzálku, takový pracant. Dáš tam silniční i crossové pláště, můžeš s tím jezdit všude.

      Za mě ano.

      0 0
    • jirkous3  

      Loni jsem koupil fitness kolo Lapierre a jsem velmi spokojený. Mám za sebou za předcházející desetiletí až nechutně moc kilometrů jak na silničce, tak na horáku i crossu. Mohu tedy kola asi objektivně zhodnotit. Na výlety s rodinou bych raději doporučil „krosku“, při rekreačním tempu s dětmi nehraje váha kola vůbec žádný význam.

      Proč ale koupit fitness? Ve vyšším věku je toto kolo lepší oproti silničce právě díky tomu vzpřímenému posezu a širším řídítkům. Mladší to většinou moc neberou, ale je to prostě tak. Čest výjimkám, ale klasická závodnička je opravdu spíše pro mladé jezdce, od 50 nahoru je fitness lepší. Nemám to nikde vyčteno, ale vyzkoušeno v praxi.

      Nicméně, na jezdění s rodinou se fitness kolo podle mě moc nehodí. Je to prostě rychlé kolo a absolutně nevhodné na nezpevněný povrch. A to včetně panelů, písčitého povrchu, drnů, různých výmolů atd. Ta geometrie kola je prostě na silnici a do terénu nehodí. I když to na něm v lehčím terénu zvládneš, budeš se cítit dost nejistě. Fitness kolo si kup jedině tehdy, pokud na něm budeš chtít jezdit dlouhé trasy rychlým tempem. Na výletu s rodinou na něm budeš jedině otrávený.

      0 0
      • HonzaP9  

        Ten vzpřímenější posez je podle mě individuální a nemusí být vždycky přínosem. Manželce jsem před časem stavěl fitnessku a po pár jízdách jsme naopak posez natahovali (na fotce je představec 10cm a dávali jsme 12cm) – pokud je kolo tvrdší (silniční rám a úzké pláště), potřebuješ naopak záda co nejvíc sklonit, protože jinak jdou všechny nerovnosti rovnou do páteře a to není zrovna příjemný ani zdravý.

        0 0
    • davids0108  

      Naprostý souhlas s tím, co píše jirkous3. Mám obě kola, krosové i fitness. Na fitness kole jezdím sám v rychlejším tempu po silnici, rovinky. Říkám si, že bych chtěl jednou zkusit zajet stejný okruh na fitnes a na krosovém kole a porovnat časy a třeba i průměrný tep. Máte to někdo vyzkoušené o kolik procent jste na fitnes kole rychlejší než na krosovém? Já vím, pokaždé fouká jiný vítr, člověk je v jiné kondici atd.

      0 0
      • Jakobo  

        To bys ale musel mit predevsim aspon stejne plaste a priblizne stejne tezke kola. A pak, a to hlavni, mit stejnou geometrii. Dale asi zalezi na tom jaka bude vidlice, tezka pruzinovka, ale i potom si myslim, ze rozdil bude minimalni.

        0 0
        • davids0108  

          To ne, já to beru tak, že jsem si pořídil fitnes kolo právě proto, že je lehčí a má tenší pláště než ten kros. Kdybych měl na tom fitnesu stejnou hmotnost, pláště a geometrii, tak by se jednalo už o stejné kolo a měl bych vlastně dvě stejná kola :-) Časy a rychlosti nemám nijak změřeny (fitnes vs. kros), ale subjektivně mohu říct, že když jsem si udělal nějakých 50 km ve svižném tempu na fitnes kole, byl jsem mnohem méně unavený a celkově mi přišlo, že prostě letím v pohodě s daleko menší námahou než na krosu. Mluvím o jízdě čistě po asfaltu.

          0 0
          • MlokCZ  

            Ty rozdíly budou velmi malé. Byl bys překvapený při změření wattmetrem jak malé.

            On ani rozdíl silnička vs dobře postavený XC bike na rychlých pláštích (tím myslím pořád ještě bikové, ale hodně rychlé typu Thunder Burt) není až tak moc velký jak si pořád spousta jezdců myslí.

            Znovu musím zmínit dlouhodobé srovnání Rychlého turisty, který jezdí rychle dlouhé silniční trasy a jezdil to nejdříve kdysi dávno na silničce a pak na rychlém celopevňáku.

            A rozdíl na trasách typu 200km+ tu uváděl jen 5%. A to bylo pro průměry typu 33km/h+. Pro menší průměry se bude ten rozdíl ještě zmenšovat jak bude klesat význam aerodynamiky. Na druhou stranu on má dost chrtí posez i na na tom biku.

            Pokud nejezdíš průměry typu 40km/h, tak o šířce plášťů to vůbec není. Valivý odpor nejrychlejších extra objemných plášťů (jako třeba G-one speed) je nižší než většiny silničních plášťů.

            A do určité rychlosti se za lepší aerodynamiku užších plášťů nic moc nezíská.

            Na rovině je to téměř jen o dvou faktorech:

            • jaký máš posez, což je zcela nezávislé na typu kolo (s tím, že u silničky se trochu získá něco navíc za spodní úchop)
            • jaké jsou použité pláště – jejich reálný valivý odpor, nezávisle na jejich šířce

            V kopcích se pak přidá ještě i hmotnost, ale aby byla opravdu znát na celkovém průměru, tak rozdíly musí být velké. 1kg hmotnosti dá v kopci rozdíl cca 1% (dle hmotnosti jezdce), což na celkovém průměru pak dá ještě mnohem méně než to 1%.

            Pro extra vysoké průměry typu 40km/h+ se pak přidá jako významný faktor i aerodynamika samotného kola, tedy hlavně užší pláště. I tak se i v profipeletonu na silničkách vozí postupně čím dál širší pláště (ale samozřejmě jen v řádu o několik jednotek mm, 50mm široké pláště se v profipeletonu na silničkách vozit nikdy nebudou).

            0 0
            • Jakobo  

              Souhlas, plaste a nastaveny posed nebo geometrie. To jedno kolo v profilu DBS je desne tezke, ale hlavne bylo na me kratke. Rozjet se nad 25 km/h a chvili tu rychlost udrzet byl nadlidsky ukol. Loni jsem namontoval sedlovku s offsetem, delsi predstavec a najednou se na tom kole da celkem v pohode udrzet vyssui rychlost. Fakt posed na kole je zaklad.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak já myslel jen vliv posedu na aerodynamiku.

                To, že je posez správný, aby se dobře šlapalo (tedy třeba předozadní poloha sedla, výška sedla, rozumná délka rámu, atd.) beru jako samozřejmost, že bude v každém případě (tedy na všech srovnávaných kolech). A jen se bude lišit o něco jak moc bude posez sportovní (a tím vliv na aerodynamiku) dle typu kola, jeho určení a preferencí jezdce + jaká bude šířka řídítek.

                0 0
      • Yura  

        Jestli ten kros a fitnes maji podobnou vahu/plaste, tak je to to same. Tady jde o to jak jsi schopen na tom sedet, aby to kladlo co nejmensi odpor. Silnicar co se chytne dole v obloukach a ma trup vodorovne poleti uplne jinak nez kdyz na tom clovek sedi jako urednik za stolem. Ten odpor vetru dela opravdu hodne..

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.